Halloween-tips voor een akelig goede marketingstrategie

Alexandra Hicks
Alexandra Hicks
H
Halloween staat weer voor de deur en dit is het moment om de laatste details van uw marketingplan voor Halloween uit te werken. Lees verder en bekijk onze tips en trucs voor Halloween-marketing!
Reading Time: 3 minutes

Halloween is een van de beste tijden van het jaar om een marketingcampagne te lanceren. Het is minder duur dan marketing rond andere feestdagen, maar tegelijk toch populair en leuk. Wit u echter niet veel geld uitgeven aan een reclamecampagne die slechts een paar weken loopt? Bekijk dan onze lijst met effectieve, creatieve en betaalbare marketingtactieken voor Halloween. Raak geïnspireerd en lanceer uw eigen gruwelijke Halloween-campagne vandaag nog!

 

CREËER EEN VERKOOPCAMPAGNE MET HALLOWEEN-THEMA

Halloween is op verschillende manieren in een advertentiecampagne te verwerken. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk kortingen te bieden op producten in uw winkel of online shop die alleen rond de feestdag geldig zijn. Tijdelijke artikelen, die uitsluitend met Halloween of gedurende de herfst verkrijgbaar zijn, zijn een andere populaire optie. Denk aan Pumpkin Spice Latte. Dit product is populair, maar Starbucks zet deze heerlijke smaak elk jaar pas in de herfst op het menu. Daardoor verlangen we er alleen maar meer naar!

 

START EEN HALLOWEENWEDSTRIJD OP SOCIAL MEDIA

Het betrekken van klanten bij marketing is misschien wel een van de verstandigste manieren om reclame te maken. Veel mensen doen graag mee en delen met plezier foto’s van Halloween-kostuums, artistieke en griezelige make-up, feestdecoraties en bakwaren met Halloween-thema. De details van de wedstrijd hangen uiteraard af van de aard van uw onderneming. Bent u bijvoorbeeld actief in de cosmetica? Dan is het wellicht leuk om een fotowedstrijd te organiseren waarbij mensen hun beste Halloweenmake-up showen.

 

Veel mensen doen graag mee en delen met plezier foto’s van Halloween-kostuums.

 

ONTWERP EEN LOGO MET HALLOWEEN-ELEMENTEN

Hoogstwaarschijnlijk is het u niet ontgaan dat de Google-startpagina op een feestdag of andere belangrijke datum een ander logo heeft. Google voegt op slimme wijze elementen, gerelateerd aan een specifieke dag, toe aan zijn logo, die vaak interactief is. De meeste mensen waarderen dit. Daarom is het mogelijk ook voor uw bedrijf een nuttige marketingtool. Natuurlijk wil niemand tijd steken in het ontwerpen van een volledig nieuw logo, dat slechts een paar weken bruikbaar is. Kleine aanpassingen, zoals het gebruikelijke logo in zwart en oranje uitvoeren of een zwarte kat of pompoen toevoegen, kunnen met Halloween echter al voor heel wat leuks zorgen.

 

STUUR EEN HALLOWEENNIEUWSBRIEF

Heeft u een nieuwsbrief? Zo niet, overweeg het dan zeker. Uit statistieken blijkt dat e-mailmarketing — waaronder nieuwsbrieven vallen — tot wel 40 keer effectiever is in het verwerven van nieuwe klanten, dan berichten op Facebook of Twitter. Gebruik dit in uw voordeel, met name rond de feestdagen. Stuur bijvoorbeeld Halloween-coupons, relevante artikelen, leuke weetjes en andere zaken die uw abonnees zullen waarderen.

 

CREËER EEN HALLOWEEN-HASHTAG

Hashtags zijn nog een relatief nieuw fenomeen. Toch zijn ze behoorlijk krachtig, indien u ze correct gebruikt. Ze hebben meerdere functies en versterken vaak de verhalende toon van berichten. Doordat ze interactief zijn, kunnen internetgebruikers erop klikken en andere posts met dezelfde hashtag zien. Op social media gebruiken mensen ze daarbij vaak als zoektermen. Daarnaast zijn ze leuk en trendy. Dus, bent u in staat een pakkende tag te bedenken voor uw Halloween-campagne? Dan heeft deze het potentieel om veel gedeeld te worden!

 

Hoewel het al wat laat in het seizoen is, is het nog altijd mogelijk een last-minute Halloween-campagne te lanceren.

 

DIGITALE TRICK-OR-TREATING

Target is een van de eerste bedrijven die zijn ingesprongen op deze trend. De winkelketen heeft een virtuele omgeving op Instagram gecreëerd, volledig met afbeeldingen naast elkaar die getagd kunnen worden. Elke afbeelding bevat twee huizen, een “trick” en een “treat”. Wanneer mensen op het “treat”-huisje klikken, worden ze naar pagina’s vol recepten met Halloween-thema geleid. Kiest men het “trick”-huisje, dan krijgt men toegang tot doe-het-zelf-projecten. Dit vergt wel wat kennis van programmeren. Als u die vaardigheden echter in huis heeft, is dit mogelijk een geweldige manier om klanten aan te spreken tijdens de feestdagen.

 

PUBLICEER CONTENT MET HALLOWEEN-THEMA

Wanneer uw website een blog heeft, zijn de feestdagen de ideale tijd om aan uw schrijfvaardigheden te werken met korte, leuke artikelen. Blogt u niet? Geen zorgen! Deel dan gewoon artikelen van anderen (uiteraard met vermelding van de oorspronkelijke auteur). Dit staat volledig los van uw marketingcampagne. Deel simpelweg interessante artikelen die mensen graag lezen. Denk daarbij aan de geschiedenis van Halloween, grappige recepten en doe-het-zelf-projecten, interessante wereldwijde tradities, enzovoort. Wees creatief!

 

AFSLUITEND

Hoewel het al wat laat in het seizoen is, is het nog altijd mogelijk een last-minute Halloween-campagne te lanceren. Op het laatste moment doen mensen nog inkopen, soms nog net voordat feestjes en trick-or-treating beginnen. Grijp dus uw kans!