Het gebruik van how to content voor een betere klantenbinding

Grant Robinson
Grant Robinson
E
Een how to-artikel of video is een efficiënt hulpmiddel voor het opbouwen van een relatie tussen de klant en een merk. How to content laat klanten steeds weer terugkomen. U kunt er aankopen mee aanmoedigen, vermaak mee bieden en een klant na de aankoop mee informeren.
Reading Time: 3 minutes

HOW TO CONTENT KAN LEIDEN TOT BETERE KLANTENBINDING

In de tijd van voor het internet en het vroege internet werd verkoop behandeld door de verkoopafdeling en marketing door de marketingafdeling. Voor het nieuwe medium werkte het beproefde, analoge model een tijdje, maar dat is aanzienlijk veranderd. Met de ontwikkeling van het net en de manier waarop mensen winkelen, zijn de grenzen tussen verkoop en marketing vervaagd. 70% van de klanten doet eerst online onderzoek voordat men een offline aankoop doet. Dit laat slechts 30% van het besluitvormingsproces open voor de invloed van uw verkoop- en marketingteam.

 

Gratis op maat gemaakte analyse

Vraag uw gratis Yuqo marketinganalyse aan om te ontdekken hoe uw online onderneming presteert. Elke analyse is op maat gemaakt en geheel vrijblijvend.
Gratis Analyse

 

Sommige deuren sluiten zich en andere gaan open. Dit hoort nu eenmaal bij het vloeiende karakter van het internet. Ook in de toekomst zal het steeds aan verandering onderhevig zijn. In zo’n onvoorspelbare omgeving gedijen uitsluitend creatieve ondernemingen met veel aanpassingsvermogen. Aanpassingen kunnen bijvoorbeeld tot uiting komen in de creatie van “how to” content. Dit is een manier om klanten te betrekken bij een gecombineerde cyclus van verkoop en marketing in de fases voor, tijdens en na de verkoop. Een how to artikel of video kan worden aangepast aan elke fase van het verkoopproces en kan vermakelijk, informatief en vertederend zijn. Het visuele medium zorgt ook voor zorgvuldig beheerde productplaatsing en een solide merkidentiteit.

 

Het visuele medium zorgt ook voor zorgvuldig beheerde productplaatsing en een solide merkidentiteit.

 

HOE CREËERT U HOW TO CONTENT?

How to content is niet beperkt tot een bepaalde fase van de klantenrelatie. Het kan worden toegepast om zoekende klanten aan te trekken, conversies te verhogen en om de klantenbinding na de verkoop te versterken. De how to content is in feite een manier om klanten te betrekken bij elke fase van het verkoopproces. Goede how to voldoet aan de parameters van deze Google-zoekopdracht: I-want-to-know, I-want-to-go, I-want-to-do, I-want-to-buy.

 

1: IK WIL KOPEN

Het ontwikkelen van winkelgerelateerde content vormt de kern van het how to oeuvre. Zorg dus direct vanaf de start voor content die uw bedrijf vooruit helpt en tot conversies leidt. Hierbij kan de meest belangrijke informatie worden gegeven. Productbeoordelingen, consumentengidsen, productvergelijkingen en korte video’s van uw onderneming geven klanten een reden om een aankoop te doen.

 

2: IK WIL HET WETEN EN GAAN DOEN

De how to voor na de verkoop leidt direct tot een verstandhouding met de klant. Beantwoord hierin vragen en geef meer uitleg over de bij u aangeschafte producten. Zorg- en onderhoudsinstructies, installatie- en reparatiehandleidingen, stap-voor-stap instructies en tips en trucs geven de klant vertrouwen in uw expertise. Als klanten worden geholpen bij het gebruik van uw product of service, leidt dit tot betere klantenbinding. De content van vandaag creëert de klanten van morgen.

 

De content van vandaag creëert de klanten van morgen.

 

3: VERGEET ME NIET

De klant die zich bevindt tussen aankopen in, behoort tot de derde laag van de how to “ui”. De content voor en na de verkoop heeft gezorgd voor vertrouwen in het merk. De verkoop is geslaagd, maar dan? How to’s brengen u weer terug in het geheugen van de klant. Wellicht valt dit niet direct samen met een beslissing tot aankoop. Maar de kennis waarmee u vertrouwen opbouwt en uw bereidheid om niet te dwingen tot aankoop, waarbij u eerder nuttige informatie wilt leveren, zorgen ervoor dat u blijft hangen bij mensen. Gebruikstips, handleidingen, nuttig instructiemateriaal en geavanceerde productkennis zorgen ervoor dat klanten aan u blijven denken.

 

VAL OP

How to artikelen en video’s hoeven niet saai te zijn. Wel moeten ze effectief, efficiënt en interessant zijn. Wees niet bang om er een persoonlijke draai aan te geven. Zorg dat mensen enthousiast raken over uw product en merkidentiteit. Zorg dat ze uw content met vrienden willen delen. Met een overkoepelend, merkgerelateerd thema, komt uw collectie met how to content over als een lifestyle show over uw producten. De how to content is informatief en persoonlijk, in één pakketje. Het is subtieler dan een advertentie, maar minder geforceerd dan een infomercial. Het maken van hoogwaardige how to’s kost veel tijd en moeite, dus wees bereid om hard te werken. De resultaten liegen er echter niet om.

 

DAT IS HOW TO!

Elk stadium, van de bovenkant van de verkooptrechter tot het opbouwen van een klantenrelatie, kan worden vergezeld van interessante en vermakelijk geschreven en visuele elementen. Door de klant aan te moedigen een aankoop te doen en voortdurend met hem te communiceren, bouwt u vertrouwen en loyaliteit op. Ook vergroot u hiermee uw bereik. Heeft u antwoorden op de vragen van uw klanten? Het delen van uw expertise via een how to is een gegarandeerde methode waar alle partijen van profiteren. Zo komen uw klanten terug voor meer.