Wat is content marketing?

Eva Mohyrova
Eva Mohyrova
C
Content marketing helpt diverse ondernemingen meer klanten te trekken en de conversieratio te verhogen door consumenten van waarde te voorzien. In dit artikel ontdekt u de basisprincipes achter content marketing. Waarom is het zo essentieel voor het succes van uw bedrijf?
Reading Time: 5 minutes

Iedereen heeft wel eens gehoord van content marketing. Bijna elk e-commercebedrijf gebruikt het. Maar niet iedereen weet wat het precies is en hoe het op een strategische manier toe te passen. Laten we daar verandering in brengen. De statistieken zijn indrukwekkend. In 2016 werd content marketing door 90% van de B2C-bedrijven ingezet. En sindsdien zijn de aantallen alleen maar blijven stijgen. Dat is begrijpelijk, want content marketing biedt drie keer zoveel leads dan traditionele marketingtechnieken. Ook kost het ongeveer 62% minder.

 

Dat is begrijpelijk, want content marketing biedt drie keer zoveel leads dan traditionele marketingtechnieken. Ook kost het ongeveer 62% minder.
Source: highervisibility.com
 

Waarom is het zo populair en hoe effectief is het? Om die vragen te beantwoorden, moeten we eerst weten wat content marketing precies is.

 

 

WAT IS CONTENT MARKETING?

Content marketing draait om het creëren van content van hoogwaardige kwaliteit voor de doelgroep die u met uw merk probeert aan te spreken. Over het algemeen is het belangrijkste doel ervan simpelweg het laten groeien van uw bedrijf. Klinkt eenvoudig, toch? Zoals u wellicht al door heeft, brengt dit proces echter een aantal belangrijke factoren met zich mee.

 

CONTENT VAN HOGE KWALITEIT

Niet elk type content is geschikt voor uw doelstellingen. Wilt u meer shares en loyaliteit onder uw publiek? Bied dan content aan waar uw doelgroep op de een of andere manier van kan profiteren. Dit betreft niet altijd het creëren van content die strikt informatief is, zo blijkt uit een enquête. Maar liefst 48% van de mensen die content delen op Facebook zou dit doen omdat ze hun vrienden willen entertainen. Content marketing kan dus zowel een formele als informele benadering behelzen. De content moet echter nog steeds voldoen aan de behoeften van uw doelgroep en relevant zijn voor uw bedrijf.

 

De content moet echter nog steeds voldoen aan de behoeften van uw doelgroep en relevant zijn voor uw bedrijf.

 

FOCUS OP DE DOELGROEP

Hoe verfijnder de aanpak van uw content marketing, des te effectiever de resultaten. Stemt u uw content af op een specifiek publiek, dan heeft u veel betere kansen om aandacht te trekken en te behouden. Onderzoek de kwesties die uw doelgroep in uw branche bezighouden. Creëer vervolgens hoogwaardige content die bedoeld is om kort en bondig in deze behoeftes te voorzien. Hoe grondiger en geloofwaardiger, hoe beter. Het is ook belangrijk om in letterlijk en figuurlijk opzicht dezelfde taal te spreken als uw klanten.

Voor bedrijven die overwegen wereldwijd uit te breiden, is het essentieel de content af te stemmen op de betreffende landen en culturen. Dit wordt ook wel lokaliseren genoemd. Lokaliseren gaat verder dan vertalen. Vertalen gaat over het weergeven van een brontekst in een andere taal met behoud van de oorspronkelijke betekenis. Lokaliseren is echter het hercreëren van content met het oog op culturele en taalkundige factoren.

 

GERICHT OP BEDRIJFSGROEI

Content marketing kan op verschillende manieren uw bedrijf helpen groeien. Dit geldt voor zowel kleine als grote ondernemingen en voor zowel B2B als B2C. Maar hoe werkt het? Door bruikbare content via meerdere online platforms te delen, wordt u zichtbaarder voor een groter publiek. Bruikbare teksten helpen bovendien autoriteit van uw merk op te bouwen. Op die manier krijgt u een betrouwbaar image. Consumenten kopen immers eerder van merken die al eerder bruikbaar zijn gebleken. Bijvoorbeeld met het geven van deskundige informatie.

 

Bijvoorbeeld met het geven van deskundige informatie.
Source: neilpatel.com
 

 

WAAROM CONTENT MARKETING BELANGRIJK IS VOOR CONSUMENTEN

Hoewel reclame continu verandert en in het afgelopen decennium diverser is geworden, zijn consumenten het nog steeds beu. Tegenwoordig hebben ze een sterke behoefte aan goede info en bovenal de kans deze honger te stillen met online content. Moderne consumenten kopen niet meer iets alleen maar omdat hen wordt opgedragen dat te doen. Sterker nog, de meesten willen het gewoon zelf bepalen. Waar ze wel voor open staan, is bekend raken met merken en bedrijven.

Ze willen er een band mee opbouwen en informatie verzamelen over producten en diensten voordat ze een aankoop doen. Deze cruciale fase wordt het Zero Moment of Truth (ZMOT) genoemd. Merken kunnen dan ook content marketing gebruiken om aan deze vraag naar informatie en transparantie te voldoen. Zo worden klanten alsnog indirect gestimuleerd om producten en diensten aan te schaffen.

 

Zo worden klanten alsnog indirect gestimuleerd om producten en diensten aan te schaffen.

 

WAAROM CONTENT MARKETING BELANGRIJK IS VOOR SEO

SEO is cruciaal. Soms is het bovenaan de ranglijst van zoekresultaten verschijnen de beste manier om nieuwe klanten te trekken. Om dat te bereiken, moet u aan de eisen van Google voldoen. Dat is echter niet altijd gemakkelijk. Het Google-algoritme is de afgelopen jaren erg veranderd. Nu draait alles om de kwaliteit van de content. Het moet up-to-date zijn en niet te veel zijn opgevuld met zoektermen. Ook mag het niet op andere manieren overmatig zijn geoptimaliseerd. Wilt u uw plaats in de ranglijst van Google verbeteren? Blijf uw website, blog en sociale media bijwerken met hoogwaardige, unieke content.

 

VOORBEELDEN VAN CONTENT MARKETING

Onervaren marketeers denken misschien dat content marketing alles te maken heeft met artikelen en posts op social media. Zoals we hieronder kunnen zien, behelst het echter meer.

 

Zoals we hieronder kunnen zien, behelst het echter meer.
Source: cloudfront.com
 

Bovendien moet u niet genoegen nemen met het creëren van slechts een of twee soorten content om succesvol te zijn. Hoe diverser, hoe beter dit is voor uw bedrijf en dus voor uw bedrijfsresultaten.

 

Hoe diverser, hoe beter dit is voor uw bedrijf en dus voor uw bedrijfsresultaten.
Source: graphicmama.com
 

Natuurlijk kan het lastig zijn diverse content te creëren, vooral als eigenaar van een klein bedrijf of zonder veel ervaring hiermee. In dat geval kunt u altijd de hulp inschakelen van Yuqo. Online content is onze expertise en we bieden u graag onze services en adviezen. Hiermee kunt u uw content marketing een absolute boost geven. Dus, bent u op zoek naar snellere resultaten met een grotere impact? Neem vandaag nog contact met ons op.