Hoe meet u succes tijdens Black Friday en Cyber Monday met Google?

Olha Bespalova
Olha Bespalova
B
Black Friday en Cyber Monday zijn wereldwijd en ieder jaar zeer drukke winkeldagen. Maar als u ervan wilt profiteren, dan moet u niet alleen fantastische deals en kortingen aanbieden. Analyseer ook hoe effectief die acties zijn. Google Analytics kan u daarbij helpen.
Reading Time: 5 minutes

Wist u dat Black Friday wordt gezien als de drukste winkeldag in de VS? Het is zelfs zo dat 30% van de jaarlijkse omzet in de detailhandel tussen deze dag en kerst wordt behaald. In Groot-Brittannië is de situatie iets anders, maar alsnog indrukwekkend. Black Friday en ook Cyber Monday zijn hier zo’n zes jaar geleden pas populair geworden. Tegenwoordig staan de twee winkeldagen echter stevig verankerd op de Britse shoppingkalender. In 2016 heeft meer dan 75% van de winkeliers er in meer of mindere mate in de winkel dan wel online aan meegedaan. En afgelopen jaar is dat aantal nog verder gestegen.

Deze cijfers zijn behoorlijk indrukwekkend. Het is dan ook geen wonder dat meer bedrijven succesvolle campagnes willen bedenken om te profiteren van deze twee evenementen. Behoort uw onderneming of merk tot die groep? Dan is het essentieel een manier te vinden om effectief te meten hoe succesvol u bent. Daardoor krijgt u inzicht in wat wel en niet werkt. Wij leggen u graag uit hoe u dat aanpakt.

 

Gratis op maat gemaakte analyse

Vraag uw gratis Yuqo marketinganalyse aan om te ontdekken hoe uw online onderneming presteert. Elke analyse is op maat gemaakt en geheel vrijblijvend.
Gratis Analyse

 

HET SUCCES METEN VAN BLACK FRIDAY EN CYBER MONDAY MET GOOGLE ANALYTICS

Google Analytics is een van de meest basale, maar effectieve tools voor het meten van succes van campagnes. Dus ook van uw acties voor Black Friday en Cyber Monday. Het is niet moeilijk om deze tool onder de knie te krijgen. Maar voordat u begint, is het belangrijk te weten wat u precies wilt analyseren.

 

Dus ook van uw acties voor Black Friday en Cyber Monday.

 

1: BEPAAL WAT U WILT METEN

Wat is het primaire doel van uw campagne? Wilt u meer omzet draaien? Bent u op dit moment vooral bezig met het uitbreiden van uw klantenbestand via e-mail? Of wilt u iets extra’s doen om de aandacht te vestigen op uw Black Friday en Cyber Monday campagnes? Werkt u bijvoorbeeld aan een pop-up op uw website? Of maakt u een speciale nieuwsbrief voor elk evenement? Zoek uit wat uw doelen zijn. Dat geeft u inzicht in wat u wilt meten. Bovendien krijgt u helder in beeld of het al dan niet gemeten kan worden. Daarna kunt u een analyseplan ontwikkelen. Een degelijk analyseplan bevat de volgende zaken:

  • Uw primaire bedrijfsdoel voor de campagnes van Black Friday en Cyber Monday van dit jaar
  • De strategieën om dit bedrijfsdoel te behalen
  • De KPI (Key Performance Indicators) en de doelen daarbij
  • De segmenten die u wilt meten

Dit klinkt misschien ingewikkeld, zeker als u het nog nooit eerder hebt gedaan. Leren hoe een analyseplan te maken, is echter heel handig voor de toekomst. Het levert u nuttige gegevens op die uw bedrijfsstatistieken betreffende de jaarlijkse groei kunnen verbeteren. Deze tutorial helpt u bij het ontwikkelen van een degelijk analyseplan. En dit voorbeeld laat u zien hoe een plan voor Black Friday en Cyber Monday eruit kan zien.

 

2: ANALYSEER HOEVEEL MENSEN ACTIE ONDERNEMEN

Misschien verkoopt u online en heeft u nog geen duidelijke statistieken van uw omzet. In dat geval is E-commerce Tracking met Google Analytics handig. Daarmee ontvangt u rapportages over de omzet en wat u verdient aan uw verkopen. Als u dat heeft gedaan, kunt u nog een stapje verder gaan door een doel te formuleren. Daarmee kunt u analyseren welke specifieke acties gebruikers ondernemen. Op die manier kunt u zien hoeveel mensen een aankoop doen, zich inschrijven voor een e-mail lijst, etc. Ook kunt u hiermee differentiaties aanbrengen in het websiteverkeer. Zo krijgt u inzicht in het aantal mensen dat actie onderneemt in elk segment.

Dit is een zeer effectieve tool voor het jaarlijks meten van de voortgang van uw campagnes voor Black Friday en Cyber Monday. De acties van bezoekers laten goed zien wat voor uw merk al dan niet werkt. Google Analytics biedt u die mogelijkheid. Voor deze twee evenementen in het bijzonder, adviseren we om het winkel- en betaalgedrag te volgen nog voordat de uitverkoop start. Zo kunt u het gedrag van klanten voor, tijdens en na de campagnes met elkaar vergelijken. Dat geeft u inzicht in waarom een campagne al dan niet succesvol is.

 

Dit is een zeer effectieve tool voor het jaarlijks meten van de voortgang van uw campagnes voor Black Friday en Cyber Monday.

 

3: VOEG FUNNELS TOE AAN UW DOELEN

We hebben al benadrukt dat u specifieke doelen zou moeten stellen voor Black Friday en Cyber Monday. Dat helpt u bij het meten van de effectiviteit van de campagnes. Maar als u funnels toevoegt aan uw doelen, kunnen uw acties nog beter uit de verf komen. Een funnel is het proces waar men doorheen gaat om iets te bereiken; van het inschrijven voor een nieuwsbrief tot het kopen van een product. Als u een funnel maakt, dan denkt u na over de stappen die mensen moeten nemen voor een specifiek doel. En daarbij geldt natuurlijk: hoe minder stappen, hoe beter. Hier kunt u zien hoe u dat aanpakt.

Als u eenmaal een doel hebt gesteld met een funnel, dan kunt u dit gaan traceren. Daarvoor kunt u de Funnel Visualization tool gebruiken. Deze geeft u meer inzicht in het proces.Een doel met een funnel is vaak heel belangrijk voor het betaalproces. Het geeft u namelijk inzicht welk doelpercentage u zou moeten nastreven wat betreft de omzetratio bij het betalen. Het laat ook zien waar mensen in de funnel afhaken. Daardoor wordt het makkelijker om het proces te verbeteren of een onderdeel te herstellen.

Helaas lopen veel online bedrijven tegen technische problemen aan tijdens piekverkopen, zoals Black Friday en Cyber Monday. Het verzamelen van data met een funnel is een van de makkelijkste manieren om dergelijke kwesties te herkennen en te herstellen. Stel dat u merkt dat er in de funnel ineens minder sprake is van activiteit. Dan kan dat een teken zijn dat er iets mis is. Misschien werkt het betalingsproces niet goed of is er iets anders gebeurd. U kunt het probleem zo veel eerder ontdekken en herstellen.

 

4: CONTROLEER DE STATISTIEKEN TIJDENS BLACK FRIDAY EN CYBER MONDAY

Als u Google Analytics al helemaal draaiende hebt, is het nog steeds goed om de statistieken te analyseren tijdens de uitverkoop. Zo kunt u zien of er problemen zijn en ze eventueel herstellen. Dat is met name essentieel als u een grote website heeft die in veel landen actief is.

Stel dat er opeens veel minder gebruikers zijn op uw website. Dan kan dat erop wijzen dat uw site eruit ligt (tenminste in een aantal landen). En ziet u bij de URL van de winkelwagen dat er veel bezoekers zijn, maar dat er niet veel wordt gekocht? Dan kan dat een teken zijn dat het betalen niet correct werkt. Klikt niemand op een banner of genereert u geen bezoekers vanuit de nieuwsbrief? Dan kan er een probleem zijn met een afbeelding of link.

Bedenk dat het lanceren van grote Black Friday en Cyber Monday campagnes nog maar het halve werk is. U moet er ook voor zorgen dat ze goed werken en dat kan nog wel eens een uitdaging zijn. Deze shopdagen zijn immers enorm in trek bij veel mensen. Het is dus verstandig om voorbereid te zijn op technische problemen. Google Analytics kan u ook daarbij helpen.

 

IS HET VERSTANDIG GOOGLE ANALYTICS NIET TE GEBRUIKEN TIJDENS BLACK FRIDAY CAMPAGNES?

U kunt Black Friday en Cyber Monday ook gewoon laten voorbijgaan zonder data bij te houden. Maar wilt u zorgen dat deze shopdagen in de toekomst zo succesvol mogelijk zijn? Dan heeft u data nodig om het succes meten en te zien hoe alles verloopt. Daarom adviseren we zeker om Google Analytics te gebruiken voor deze campagnes. En hopelijk helpen onze tips u goed op weg!