Medewerkers zijn meer dan arbeidskrachten; ze kunnen ook je merk promoten! Door je werknemers als merkambassadeurs in te zetten, kun je de tevredenheid onder je personeel verbeteren en tegelijkertijd je merk laten groeien. Als een oprecht tevreden medewerker reclame maakt voor je merk, geeft dat klanten een sterk signaal dat het authentiek is en de moeite waard om er iets te kopen.
In dit artikel kijken we hoe je medewerkers (met hun toestemming) als merkambassadeur kunt inzetten, waarom je dat zou moeten doen, en hoe je daarmee het bereik van en de betrokkenheid bij je bedrijf vergroot.
De rol van merkambassadeurs
Merkambassadeurs vertegenwoordigen zowel online als offline het imago, de boodschap en de missie van een bedrijf. Vroeger gebruikten bedrijven vaak een beroemdheid of influencers als merkambassadeur. Tegenwoordig wordt vaker het eigen personeel ingezet om met een doelgroep te communiceren. De doelgroep kan zich beter in deze personen herkennen, waardoor een bedrijf een meer menselijke, nuchtere uitstraling krijgt.
Hoe gaan merkambassadeurs te werk?
Merkambassadeurs promoten producten, diensten en waarden van een bedrijf via diverse kanalen, zoals social media, evenementen en mond-tot-mondreclame. In de praktijk deelt een medewerker-merkambassadeur zijn ervaringen op het werk, en/of gebruikt hij een product of dienst van het bedrijf. Daarbij geven merkambassadeurs vaak hun mening en bieden ze tegelijkertijd een kijkje in het bedrijf. Bovendien communiceren ze direct met de doelgroep en proberen ze een positief beeld van het merk te creëren. Deze authentieke aanpak en dit enthousiasme zorgen voor een aantrekkelijk en betrouwbaar beeld van het merk.
Social media hebben de impact van merkambassadeurs enorm vergroot en zorgen ervoor dat wereldwijd een divers publiek bereikt kan worden. Een medewerker als merkambassadeur is erg geloofwaardig. Deze persoon kent het bedrijf tenslotte van binnen, weet hoe het eraan toe gaat, kent de cultuur en heeft weet van allerlei aanbiedingen.
Merkambassadeurs, waaronder medewerkers, vertegenwoordigen en promoten een bedrijf door authentieke ervaringen te delen met de doelgroep, met name op social media.
Wat is een ambassadeursprogramma voor medewerkers?
Een ambassadeursprogramma voor medewerkers is een strategie om onder het personeel actieve ondersteuning van het merk aan te moedigen en het op diverse manieren en platforms te uiten. Als het een goed programma is, dan krijgen de medewerkers de middelen, training en andere handvatten om content, waarden en producten van het merk via hun eigen netwerk te delen.
Omdat medewerkers er al werken en in principe het bedrijf vormen, weten ze hoe het bedrijf werkt, wat de doelen zijn en hoe het eraan toe gaat. In die hoedanigheid zijn ze uitstekend in staat om erover te spreken. Om ervoor te zorgen dat een ambassadeursprogramma effectief is, biedt het bedrijf training en begeleiding in het gebruik van diverse platforms aan. Bovendien krijgen medewerkers als merkambassadeur een beloning.
Vooral voor het bereiken van de jongere generaties, zoals Gen Z, is het implementeren van een ambassadeursprogramma onder medewerkers heel effectief. Zij hechten veel waarde aan authenticiteit en transparante communicatie.
Een ambassadeursprogramma voor medewerkers stelt personeel in staat om het bedrijf te vertegenwoordigen. Daarbij delen ze insiderinformatie en authentieke ervaringen om vertrouwen op te bouwen.
Waarom zijn medewerkers zulke goede merkambassadeurs?
Omdat medewerkers al werken voor het merk dat ze promoten, zijn ze authentieker en hebben ze meer kennis dan bijvoorbeeld een beroemde influencer. Hieronder bekijken we nog enkele andere redenen voor het inzetten van medewerkers als merkambassadeurs.
Extra marketing voor weinig geld
Voor een startend bedrijf met een beperkt budget is het gebruik van een medewerker als merkambassadeur veel goedkoper, omdat je geen externe ambassadeur hoeft in te schakelen. Dat gezegd hebbende, moet je wel bedenken dat je medewerkers niet mag uitbuiten. Optreden als merkambassadeur kost een medewerker ook tijd, dus voor alle overuren en overige zaken moet je wel een eerlijke beloning geven.
Meer betrokken medewerkers
Een medewerker die naar tevredenheid de rol van merkambassadeur op zich neemt, is meer bij het bedrijf betrokken. Met interessanter en diverser werk zal de arbeidsvoldoening waarschijnlijk toenemen, wat ook de motivatie bevordert. Door deze extra gedrevenheid wordt iemand weer een betere merkambassadeur, en zo is de cirkel rond!
Medewerkers maken je merk persoonlijk
Het gebruik van medewerkers in plaats van beroemde influencers maakt je merk persoonlijker en aantrekkelijker voor je daadwerkelijke doelgroep. Authenticiteit wordt altijd gewaardeerd. Daarmee is het logisch om echt authentieke mensen te gebruiken, in plaats van authentiek lijkende influencers.
Groter bereik
Medewerkers hebben samen diverse netwerken, zowel in persoon als online. Zo kun je met al die merkambassadeurs je bereik enorm uitbreiden en contact maken met mensen die je anders misschien over het hoofd zou zien.
Meer in contact met je doelgroep
Omdat je medewerkers in zekere zin al met de doelgroep werken of ermee in contact staan, weten ze misschien ook meer over de wensen van deze groep. Je klantenservice heeft vast een beter idee van wat de klanten willen dan je marketingteam. Laat je merkambassadeurs daarom vertrouwen op hun intuïtie, dan leggen ze waarschijnlijk op allerlei nieuwe en voordelige manieren contact.
Ze wekken vertrouwen
Vertrouwen wekken, kun je heel goed aan je medewerkers overlaten. Ze worden als betrouwbaarder gezien dan influencers. Uiteindelijk maakt een influencer professioneel reclame voor het geld en een medewerker niet.
Meer aankopen
Reclame die door medewerkers gemaakt wordt, heeft direct invloed op de verkoop. Door het delen van productinformatie, aanbiedingen of succesverhalen trekken ze klanten aan. Als klanten iets vernemen van een goed geïnformeerde en enthousiaste medewerker, zijn ze meer geneigd om een product of dienst te kopen en zo stijgen de conversies.
Medewerkers zijn authentiek, betrokken en staan direct in contact met de doelgroep. Dat maakt ze perfecte merkambassadeurs: ze geven het bedrijf persoonlijkheid, vergroten het bereik en wekken vertrouwen.
Wat is de beste strategie om merkambassadeurs van je medewerkers te maken?
Het kan zeker veel opleveren wanneer je je medewerkers de vrije hand geeft om je merk te promoten. Het ontwikkelen van een coherente en directe strategie is echter veel beter. De sleutel is niet rigide te blijven, want dan raak je de authenticiteit kwijt. Zoek daarom de gulden middenweg.
Zorg voor tevreden medewerkers
Het allerbelangrijkste is dat je je medewerkers goed behandelt en zorgt dat ze tevreden zijn! Tevreden medewerkers hebben meestal een oprecht positieve kijk op het bedrijf en daarom de neiging om op een eerlijke manier reclame te maken. Als ze ontevreden zijn, verliezen ze hun authentieke blik en raken ze, helaas, vervreemd en gedemotiveerd.
Bepaal je doelen
Stel duidelijke doelen en bepaal precies wat je met je strategie wilt bereiken. Dat kan meer merkbekendheid zijn, meer aankopen genereren, of meer betrokkenheid op social media. Deze doelstellingen geven richting aan het hele proces en je kunt het succes ervan meten.
Geef je medewerkers training
Geef je medewerkers training en begeleiding om te verzekeren dat ze allemaal dezelfde boodschap uitdragen. Zo voorkom je een ongelukkige misstap die verkeerd uitpakt. Houd de training kort en leg geen beperkingen op, zodat de communicatie authentiek blijft. Beschouw de training eerder als het uitzetten van creatieve richtlijnen voor de wijze waarop medewerkers je merk kunnen promoten.
Kies het juiste platform
Kies zowel voor je merk als de medewerkers het juiste platform. Laat iemand die geweldig is met social media zich daarop helemaal uitleven. Vraag iemand die goed kan schrijven of hij een blog wil schrijven. Laat een grote filmfan video’s maken. Door voor iedere medewerker een passend platform te kiezen, zullen ze er allemaal veel plezier aan beleven en dat levert goede resultaten op.
Beloon je medewerkers
Je moet je medewerkers voor hun werk belonen, zowel voor de overuren als het aanleren van hun nieuwe rol. Houd daarbij in je achterhoofd dat sommigen er de hele dag mee bezig kunnen zijn. En ook als ze dat niet zijn, kan het nog steeds veel van ze vragen.
Zorg ervoor dat je medewerkers dit begrijpen en beloon ze op verschillende manieren, zodat ze het niet beu worden om voortdurend aan marketing te doen.
Volg en monitor
Zoals hierboven al genoemd, kun je met duidelijke doelstellingen in statistieken bijhouden wat de resultaten zijn. Denk daarbij aan betrokkenheid (op social media), blogbezoeken, aankopen, of iets heel anders.
Maak gebruik van een tool
Tools voor het bijhouden van medewerkersresultaten kunnen handig zijn om de voortgang te registreren en monitoren. Maar wees voorzichtig: probeer je alleen te richten op positieve ontwikkelingen. Als je medewerkers je hete adem in hun nek voelen, terwijl zij via hun persoonlijke social media accounts je bedrijf promoten, krijgen ze snel een hekel aan je. Beloon ze daarom voor hun positieve resultaten. En accepteer gewoon dat iemand, om wat voor reden dan ook, liever geen merkambassadeur wil worden. Je medewerkers zijn niet je eigendom en mogen het weigeren.
Het implementeren van een strategie om van je medewerkers merkambassadeurs te maken, begint met duidelijke doelstellingen. Ook moet je ze trainen, het juiste platform kiezen, hun deelname belonen en de resultaten monitoren.
Medewerkers als merkambassadeurs: een sterke strategie
Voor elk bedrijf, maar vooral voor kleine bedrijven met een smalle beurs, is het inzetten van medewerkers als ambassadeurs enorm behulpzaam. Het bespaart geld en biedt een groter bereik en mogelijkheden op marketingkanalen waar je zelf wellicht niet direct aan denkt.
Zorg goed voor je medewerkers gedurende het hele proces, houd ze tevreden bij hun werk als merkambassadeur en geef ze een eerlijke beloning. Je mag ze nooit uitbuiten voor marketingdoeleinden!