Zes hashtags blunders om van te leren

Luke Sumpter
H
Hashtags kunnen uw bedrijf enorm helpen of schaden. Lees deze zes social media-blunders en maak deze fouten in de toekomst niet zelf.

Als u hashtags gebruikt, weet u zeker dat u aandacht trekt op socialmediaplatforms zoals Twitter en Instagram. Maar, niet alle aandacht is goede aandacht! Een letter op de verkeerde plek, of een spatie of interpunctie vergeten, kan voor nare blunders zorgen, die uw klanten niet snel vergeten. Als grote bedrijven en beroemdheden deze grappige fouten al maken, dan kan het ook kleine start-ups en online bedrijven overkomen! Bekijk deze zes hashtag blunders en ontdek welke fouten u niet moet maken!
 

1: DUIDELIJKHEID IS ESSENTIEEL

McDonalds besloot om in 2012 een social media campagne te lanceren om meer inzicht te geven in hun toeleveringsketen. Om rondgaande geruchten te ontkrachten, wilde het fast-foodbedrijf haar klanten dichter bij hun voeding brengen. Ze deden dat via Twitter en gebruikten de hashtags #meetthefarmers en #McDstories om het gesprek aan te gaan. De eerste hashtag was geen probleem, maar met de tweede ging het mis… en behoorlijk. Ondeugende klanten gebruikten Twitter voor het delen van hun eigen #McDstories—met name die keren dat ze misselijk werden van het eten!
Deze fout op social media is een geweldig voorbeeld van negatieve effecten van dubbelzinnige hashtags! Houd uw hashtags duidelijk om te voorkomen dat mensen ermee aan de haal gaan.
 

2: KIES UW EIGEN WEG

De Britse meubelzaak Habitat werd op heterdaad betrapt op het gebruik van compleet niet relevante hashtags om aandacht te trekken. De gebruikelijke hashtags voor hun branche waren waarschijnlijk #comfort, #relax of #ontstress. Het bedrijf publiceerde echter tweets met trending hashtags zoals #KOBE en #TRUEBLOOD. Het duurde niet lang voor hun volgers hen aanspraken op deze onbeschaamde zet.
Welke les kunnen we hiervan leren? Gebruik hashtags die direct relevant zijn voor uw bedrijf en content! Als u woorden gebruikt die niet relevant zijn, of ze nu trending zijn of niet, dan ziet het er lui en stiekem uit. Wees integer en verdien het respect van uw klantenbestand.
 
Gebruik hashtags die direct relevant zijn voor uw bedrijf en content.
 

3: VRAAG & ANTWOORD: ALLEEN ALS U NIETS TE VERBERGEN HEEFT

Morele en ethische bedrijven kunnen zonder problemen vraag-en-antwoord sessies houden met hashtags op Twitter en Instagram. Maar als er lijken in de kast zitten, dan kunt u ervan uitgaan dat ze worden ontdekt. En dat is precies wat er gebeurde met de Amerikaanse investeringsbank JPMorgan Chase. Het financiële instituut probeerde om punten te scoren met de hashtag #AskJPM. Maar terwijl hun socialmediateam dit een goed idee vond, zat JPMorgan midden in een overheidsonderzoek. De Twitteraars reageerden verontwaardigd en de hashtag verdween slechts zes uur na de lancering.
Kleine start-ups en e-commerce bedrijven hoeven zich daar echter geen zorgen over te maken. Het houden van een vraag-en-antwoordsessie op social media kan ideaal zijn om klanten te leren kennen en hun vertrouwen te winnen. De moraal van het verhaal is: wees altijd eerlijk!
 

4: ALS WERELDEN BOTSEN

Bij hashtags zitten er geen spaties tussen woorden. Dit is niet problematisch in kortere tags, maar het kan wat beschamend zijn bij langere zinnen. Susan Boyle, één van de sterren uit Britain’s Got Talent, ontdekte dit op een vervelende manier. Ze wilde haar nieuwe album onder de aandacht brengen en ze organiseerde daarvoor een feest. Om het evenement onder de aandacht te brengen, begon ze de hashtag #susanalbumparty. Ziet u het probleem?
We kunnen iets belangrijks leren van deze blunder. Lees alles goed door, van blogberichten tot hashtags!
 

5: DOE ONDERZOEK VOORDAT U EEN BERICHT PLAATST

Warburtons ging het avontuur op Instagram, met hashtags voor klantenbinding, wel op een heel vreemde manier aan. Het Britse broodbedrijf moedigde klanten aan om de hashtag #CrumpetCreations te gebruiken om te laten zien hoe ze hun crumpets (een kleine, hartige cake) graag eten. Ze wisten echter niet dat de hashtag al werd gebruikt door een gemeenschap genaamd Furries. Deze groep verkleedt zich van top tot teen als vermenselijkte dieren, en doen daarbij vaak intieme handelingen. We hoeven niet te zeggen dat veel klanten van Warburton een verwarrend moment hadden op het socialmediaplatform.
Doe onderzoek naar de hashtag die u wilt gaan gebruiken voordat u een post maakt. Het kost u twee seconden en kan u veel schaamte besparen.
 
Doe onderzoek naar de hashtag die u wilt gaan gebruiken voordat u een post maakt.
 

6: TIMING DOET ERTOE

Timing kan een hashtagcampagne maken of breken. Qantas ontdekte dit op een vervelende manier. De Australische luchtvaartmaatschappij lanceerde de hashtag #QantasLuxury als onderdeel van een reclamewedstrijd. Twitteraars kregen de instructie om de hashtag te gebruiken bij het beschrijven van hun beste ervaring met de luchtvaartmaatschappij. Maar het werd echter al snel ongeloofwaardig. Een dag voordat de wedstrijd live ging, zette Qantas de hele vloot aan de grond vanwege een salarisgeschil met hun personeel. Maar de Twittercampagne werd wel gelanceerd. Zowel mensen uit het publiek als personeel gebruikten de hashtag om hun emoties te delen op het platform.
We kunnen hieruit een belangrijke les leren. Houd voortdurend contact met uw socialmediateam! Als u het verkeerde bericht op het verkeerde moment plaatst, kan dat ernstige gevolgen hebben! Het hoeft geen verband te hebben met wat uw bedrijf heet gedaan. Houd echter alles van de concurrentie in de gaten en voorkom dat u iets publiceert dat tot negatieve emotionele reacties kan leiden.
 

WORD GEEN SLACHTOFFER VAN FOUTEN MET HASHTAGS

Als bedrijf iets posten op social media kan een sterke reactie genereren als het goed gaat. Zorg dus voor optimale hashtags die laten zien wie u als bedrijf bent en waar u voor staat. Als u eerlijk bent en goede bedoelingen heeft, kunt u eventuele blunders snel oplossen.