6 tips voor uitbreiding naar de Duitse markt

Hello Yuqo
I
In de afgelopen 70 jaar heeft Duitsland het ene na het andere economische wonder gepresteerd - recent is de stagnerende economie van rond de eeuwwisseling getransformeerd naar de economische supermacht van continentaal Europa. Hier zijn 6 tips voor het uitbreiden van uw bedrijf naar de snelgroeiende consumentenmarkt van Duitsland.

In de afgelopen 15 jaar is Duitsland gegroeid van een stagnerende economie naar de krachtcentrale van de EU. Met het groeien van de Duitse exporteconomie, zijn Duitse consumenten in toenemende mate lucratief voor buitenlandse bedrijven. Voor bedrijven die hun takken in Groot-Brittannië sluiten vanwege de Brexit, is uitbreiden naar Duitsland misschien wel de volgende natuurlijke stap.
Bent u van plan om te gaan ondernemen op de Duitse markt, maar weet u niet goed hoe u het zou moeten aanpakken? Lees dan de volgende 6 overwegingen. Deze helpen u de transitie naar de Duitse markt gesmeerd en succesvol te laten verlopen.
 

1. NIEUWE ECONOMIE VOOR JONGE MENSEN? DENK NOG EENS NA

Duitsland is beroemd om zijn verouderende bevolking. De gemiddelde leeftijd was in 2015 45,9. Naar verwachting is dat in 2045 rond de 50 jaar. Dat betekent dat de helft van de bevolking ouder is dan 46—en slechts 19,85% is jonger dan 25.
Dit demografische gegeven heeft veel impact op de economie. Duitsland heeft een zwakke digitale sector en is een kei op het gebied van de bouw, duurzame technologie en auto-industrie. Bovendien is de gezondheidszorg een sterk gebied; altijd populair bij ouderen.
De verouderende populatie van Duitsland is ook van invloed op marketingstrategieën. Televisiecommercials zijn nog steeds de populairste manier om consumenten te bereiken. Alhoewel digitale marketing ook steeds meer opkomt.
Deze realiteit zou aan de basis moeten staan van uw businessstrategie. Is uw product vooral bedoeld voor jonge mensen, dan is Duitsland misschien niet de juiste markt. Tenzij uw concurrenten daar net zo over denken. Wat uw benadering ook is, u kunt niet negeren dat de helft van de bevolking welvarend is en vergrijst. Deze mensen spelen een grote rol in welke producten populair zijn in Duitsland. Maar ook in wat de beste marketingstrategie is en wat de meest succesvolle ‘bedrijfsstijl’ is.
 

2. ZORG VOOR EEN FENOMENALE ERVARING BIJ DE LEVERING

Duitse consumenten houden van online winkelen. Sinds 2014 vormen Duitsers de op een na grootste online markt van de EU. Alleen de markt van Groot-Brittannië is groter.
Bovendien zijn Duitsers nogal zinnig over de manier waarop ze online willen winkelen. Uit recent onderzoek blijkt dat 83% van de Duitse internetshoppers de ene winkel prefereert boven de andere op basis van ervaringen met de levering. Duitsers willen snelle verzending en dat het goedkoop is. De meeste klanten willen ook hun bestelling volgen. Daarnaast willen velen invloed hebben op de datum van bezorging.
Als buitenlands bedrijf zou u moeten aansluiten bij de verzendervaring die binnenlandse bedrijven aanbieden of die zelfs overtreffen. Het laatste dat u wilt: overkomen als een afgelegen bedrijf met slechte, langzame levering!
Bovendien retourneren Duitse klanten veel producten. Zorg ervoor dat uw bedrijf in staat is retouren efficiënt en tijdig te accepteren en coördineren. Probeer de diensten van binnenlandse bedrijven daarin te evenaren of overtreffen – en adverteer volop met dat gegeven!
 
Duitse klanten retourneren veel producten.
 

3. SCHAKEL EEN DUITSE ADVOCAAT IN

Het Duitse juridische systeem is ontzettend ingewikkeld. Als u zaken wilt doen in Duitsland, heeft u te maken met meerdere niveaus van wetgeving. Zowel op regionaal als op nationaal en internationaal gebied. Een van uw verplichtingen is het maandelijks invullen van een rapport over goederenuitwisseling voor de nationale overheid voor alle export naar Duitsland.
Deze wettelijke verplichting is soms frustrerend en lijkt een goede reden om niet uit te breiden naar Duitsland. Maar uw concurrenten denken daar waarschijnlijk net zo over. Deze juridische beperkingen zijn lastig, maar ze zorgen ook voor exclusiviteit. Zorg ervoor dat uw Duitse juridische team op de hoogte is van het systeem. Dan zijn de voordelen de inspanningen meer dan waard.
 

4. PROFITEER VAN SEO

Degenen onder ons die zich veel bezighouden met SEO, weten dat het bijna onmogelijk is om in het Engels te worden gerankt. De Engelstalige markt is verzadigd en er is hele speciale content nodig om in de buurt te komen van de eerste pagina’s van de zoekresultaten in Google.
Dat is anders in Duitsland. Duitse SEO is veel minder concurrerend en het is makkelijker om bij Google op de eerste pagina te verschijnen. In Duitsland zijn social media minder populair en minder relevant voor bedrijven dan in de Engelstalige wereld. SEO is dan ook een geschikte manier om klanten aan te trekken. Op de Duitse markt heeft een sterke SEO-strategie het potentieel om niet aangeboorde markten te bereiken.
 

5. ZORG VOOR EEN SOLIDE RECRUITMENTSTRATEGIE

Duitsland heeft een extreem laag percentage werklozen, slechts 6%. Bovendien zijn de mensen behoorlijk trouw. Duitse werknemers blijven loyaal aan werkgevers en blijven lange tijd bij dezelfde baas werken. En zoals we al hebben aangegeven, is de jeugdige bevolkingsgroep klein en de groep getalenteerde jeugdigen nog kleiner. Al deze factoren maken het een uitdaging om toptalent aan te trekken voor bedrijven die nieuw zijn in het Duitse systeem.
Om succesvol te zijn op de Duitse markt zou u een gedegen recruitmentstrategie moeten opzetten. Zorg voor een talentmanager, biedt geweldige voordelen of scout bij hogescholen en universiteiten. Duitsland is echt een verkopersmarkt op het gebied van werknemers. Maar als u het aannemen van personeel serieus neemt, is het mogelijk een fantastisch team samen te stellen.
 
Duitse consumenten waarderen kwaliteit.
 

6. PAS U AAN DE CULTUUR AAN

U hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Duitse consumenten hebben een specifieke manier waarop ze zaken willen doen en als u daarvan afwijkt, merken ze dat op.
Duitse consumenten waarderen kwaliteit, goede klantenservice, sociaal/ecologische consumptie, loyaltyprogramma’s en meerdere betalingsmethodes. Bekijk wat populaire bedrijven in vergelijkbare branches doen en biedt een gelijkmatige service aan. Bedenk dat u degene bent die nieuw is in Duitsland. Als u wilt slagen, verwacht dan niet van consumenten dat ze zich aanpassen aan hoe u mensen in Nederland of Groot-Brittannië bedient. U bent degene die zich moet aanpassen.
 

DOORBREKEN OP DE DUITSE MARKT EN NOG MEER

Al met al is de Duitse markt behoorlijk veeleisend. Als u de uitdaging aangaat en slaagt, heeft u toegang tot een rijke, vriendelijke en efficiënte markt die naar verwachting blijft groeien. Het is nu een geweldig moment om uit te breiden naar Duitsland. Zo is het concurrentieveld nog niet verzadigd en de potentiële winst enorm. We wensen u veel geluk bij uw internationale inspanningen!