De ranking factoren van Google: 1-50

Eva Mohyrova
W
Wat moet u doen voor een betere SEO en wat juist niet? Niemand weet precies welke factoren Google gebruikt voor het ranken van domeinen. Maar we hebben wel een idee. Lees dit artikel en ontdek de eerste 50 ranking factoren van Google.

SEO is ontzettend belangrijk. Wilt u meer omzet en een voorsprong op de concurrentie, dan moet u op de eerste pagina van Google verschijnen. Of tenminste, op de eerste paar pagina’s. Maar om dat te bereiken, moet u precies weten hoe. En daar beginnen de problemen voor veel mensen.
 

Of tenminste, op de eerste paar pagina’s. Maar om dat te bereiken, moet u precies weten hoe. En daar beginnen de problemen voor veel mensen.
Source: bluecorona.com
 
Hoe Google websites rankt, zit lastig in elkaar en is gebaseerd op heel veel factoren. In 2006 heeft de zoekmachine verklaard maar liefst meer dan 200 factoren te gebruiken voor het ranken van pagina’s. En sindsdien is dit onderwerp een hevig punt van discussie geweest.
 
In 2006 heeft de zoekmachine verklaard maar liefst meer dan 200 factoren te gebruiken voor het ranken van pagina’s. En sindsdien is dit onderwerp een hevig punt van discussie geweest.
Source: cloudfront.net
 
Gebruikt Google echt zoveel factoren? Waarschijnlijk. In 2010 heeft Matt Cutts bovendien gezegd dat er tot wel 50 variaties bestaan op elke factor. Daarmee wordt het totaal aantal factoren nog groter.  Weten wij precies om welke factoren het gaat? Helaas niet. Een aantal staat absoluut vast. Andere factoren worden waarschijnlijk gebruikt. Er zijn ook een paar die we vermoeden, maar waar we niet zeker over zijn. Hoe dan ook, het is belangrijk om basiskennis te hebben over het ranken van Google voor een zo goed mogelijke SEO strategie. We behandelen daarom de eerste 50 van Googles ranking factoren.
 
 

DOMEINFACTOREN

1: HOELANG EEN DOMEIN BESTAAT

Dit is een van de factoren die we het vaakst tegenkomen, maar hierover hoeft u zich niet echt zorgen te maken. Als u eenmaal een aantal maanden actief bent, dan verschijnt uw site in de zoekresultaten.
 

2: DOMEIN GESCHIEDENIS

Voor Google is uw domein een soort ID. Als het een goede reputatie heeft, dan weet de zoekmachine dat u te vertrouwen bent. Maar het kan ook zijn dat de site vaak uit de lucht is geweest. Of dat het door Google is bestraft omdat er richtlijnen zijn overtreden. Dan kan het lastiger zijn om weer in de organische zoekresultaten te verschijnen. Controleer daarom altijd de geschiedenis van een domein. Zorg dat u zeker weet dat het niet is beheerd door een onbetrouwbaar persoon.
 

3: LENGTE VAN DE DOMEINREGISTRATIE

Deze factor is controversieel, maar Google kan domeingegevens gebruiken, indien gewenst. Probeer er daarom voor te zorgen dat uw domein ten minste voor meerdere jaren is geregistreerd.
 

4: EXACT MATCH DOMAIN

De update van afgelopen jaar toont aan dat Google minder “Exact Match Domains” van inferieure kwaliteit weergeeft in de zoekresultaten.
 

5: ZOEKTERM IN HET SUBDOMEIN

Veel SEO experts zijn ervan overtuigd dat een zoekterm in uw subdomein kan zorgen voor een betere ranking.
 

6: ZOEKTERM ALS HET EERSTE WOORD IN HET DOMEIN

Bovenstaande geldt ook hiervoor. Het is niet verplicht, maar als het eerste woord in uw domein een zoekterm is, kan dat uw ranking verbeteren.
 

7: ZOEKTERM IN HET TOPLEVELDOMEIN

Dit is tegenwoordig minder doorslaggevend dan voorheen, maar kan er nog steeds voor zorgen dat uw website als relevanter wordt gezien.
 

8: PUBLIEKE VERSUS PRIVATE WHOIS

Dit is ook minder relevant dan vroeger. Maar wees u ervan bewust dat dit voor Google kan overkomen alsof u iets te verbergen heeft. Zeker als u meerdere websites heeft met private WHOIS.
 

9: BESTRAFTE WHOIS EIGENAAR

Wordt u geïdentificeerd als spammer, dan is de kans groot dat dit ook van invloed is op uw andere websites.
 

10: COUNTRY CODE TLD

Als u een country code TLD heeft, kan dat ervoor zorgen dat uw website beter wordt gerankt in een specifiek land. Tegelijkertijd kan het ertoe leiden dat de site op internationaal niveau minder hoog verschijnt.
 

RANKING FACTOREN OP PAGINA-NIVEAU

11: HOE DIEP OP ONDERWERPEN WORDT INGEGAAN

Dit is een ranking factor die absoluut belangrijk is. Het is cruciaal dat u tijd en moeite investeert in de kwaliteit van uw content. Zorg er ook voor dat de onderwerpen diepgaand worden behandeld. Dat alles heeft een positieve invloed op uw website.
 

12: HOE SNEL EEN PAGINA WORDT GELADEN VIA HTML

Het Google webmaster team heeft aangegeven dat deze factor van invloed is op rankings. Spiders van zoekmachines gebruiken de HTML code van een pagina om een vrij nauwkeurige inschatting te maken van de snelheid van een website.
 

13: HOE SNEL EEN PAGINA IN CHROME WORDT GELADEN

Bovenstaande geldt ook voor Chrome data—Google kan eveneens de laadsnelheid via Chrome meten.
 

14: UPDATES VAN DE PAGINA IN HET VERLEDEN

De regelmaat waarmee een pagina wordt geüpdatet, kan ook van invloed zijn op de ranking van Google. Met updates zorgt u dat uw website er altijd actueel en relevant uitziet.
 

15: ZOEKTERM IN DE TITLE TAG

De title tag blijft een essentiële SEO factor op pagina-niveau, maar is waarschijnlijk wel minder belangrijk voor rankings dan eerder.
 

16: TITLE TAG DIE BEGINT MET EEN ZOEKTERM

Volgens Moz doen title tags die beginnen met een zoekterm het meestal beter dan title tags waarbij een keyword aan het eind staat.
 
De title tag blijft een essentiële SEO factor op pagina-niveau, maar is waarschijnlijk wel minder belangrijk voor rankings dan eerder.
 

17: ZOEKTERM IN DE DESCRIPTION TAG

De meta beschrijving wordt niet gebruikt als directe ranking factor, maar kan wel degelijk van invloed zijn op de doorklikratio. En dat is een sleutelfactor.
 

18: ZOEKTERM IN DE H1 TAG

Google gebruikt H1 tags als een secundair signaal voor relevantie.
 

19: KEYWORD DENSITY

Deze factor is minder essentieel dan voorheen, maar het blijft belangrijk dat u zoektermen slim gebruikt en strategisch verdeelt over uw teksten. Daarmee vergroot u de kans op een hogere ranking in Google. Overdrijf echter niet.
 

20: LSI ZOEKWOORDEN IN DE CONTENT

Zoekwoorden met latente semantische indexering (LSI) helpen zoekmachines beter onderscheid te maken tussen woorden met meer dan één betekenis. De aan- of afwezigheid van dergelijke zoektermen kan ook iets zeggen over de kwaliteit van de content.
 

21: LSI ZOEKWOORDEN IN TITLE EN DESCRIPTION TAGS

Ook deze worden waarschijnlijk gezien als een signaal voor relevantie.
 

22: KEYWORD PROMINENCE

Het gaat er niet om dat u alle zoektermen in uw teksten gebruikt, maar het is absoluut het overwegen waard.
 

23: ZOEKTERMEN IN H2 EN H3 TAGS

Dit kan ook een signaal voor relevantie zijn, maar is niet erg sterk.
 

24: LENGTE VAN DE CONTENT

Het lijkt er misschien op dat lezers liever kortere content lezen dan diepgaande stukken. Maar lange artikelen zorgen voor een hogere ranking bij zoekopdrachten.
 

25: OVERZICHT VAN DE CONTENT

Het is het overwegen waard om een overzicht van uw content te plaatsen op uw website. Zorg ervoor dat het ook links bevat. Dit helpt Google om de content van uw pagina beter te begrijpen.
 

26: KOPIËREN VAN CONTENT

Dit is absoluut slecht voor de ranking van uw site.
 

27: HOE RECENT DE CONTENT IS

Het ‘versheid’ algoritme van Google is in juni 2010 gelanceerd en van significante invloed gebleken. Het is altijd het beste om nieuwe, relevante content te bieden. Daarmee komt u namelijk hogerop in de ranglijst van Google.
 

28: OMVANG VAN CONTENT UPDATES

Alle bewerkingen en veranderingen die u doorvoert in uw content worden gezien als ‘versheid’ factor.
 

29: SYNDICATED CONTENT

U kunt voorkomen dat Google syndicated content bestraft, maar wij adviseren u om het sowieso te vermijden. Dergelijke content is zowel van slechte invloed op uw ranking als op uw publiek.
 

30: VERBORGEN MOBIELE CONTENT

Het is niet erg om verborgen mobiele content te hebben. Maar de kans bestaat dat het niet even zwaar wordt meegewogen als volledig zichtbare content.
 

31: WAARDEVOLLE TOEGEVOEGDE CONTENT

Handige tools, zoals ‘het omzetten van valuta’, ‘rekenmachines’, enzovoorts, zijn niet alleen handig. Ze kunnen ook zorgen voor een betere ranking in Google.
 

32: CONTENT VERBORGEN ACHTER TABS

Hoewel deze content er op een webpagina indrukwekkend uit kan zien, moet u er voorzichtig mee zijn; crawlers indexeren het niet altijd.
 

33: KWALITEIT VAN OUTBOUND LINKS

Outbound links zijn absoluut belangrijk voor SEO, maar werken alleen als ze zijn verwerkt in hoogwaardige, originele content.
 
Wees terughoudend met het gebruik van dofollow links. Dat kan namelijk van negatieve invloed zijn op de ranking van de pagina.
 

34: ONDERWERP VAN EEN OUTBOUND LINK

De content op de pagina’s waarnaar u verwijst, kan ook voor Google een signaal zijn voor relevantie. Besteed hier dus aandacht aan. U kunt ervan profiteren als het de inhoud van uw pagina meer specifiek maakt. Maar het kan ook verwarrend zijn voor Google. Bijvoorbeeld als u schrijft over SEO, maar links plaatst naar pagina’s over voeding.
 

35: AANTAL OUTBOUND LINKS

Wees terughoudend met het gebruik van dofollow links. Dat kan namelijk van negatieve invloed zijn op de ranking van de pagina.
 

36: AANTAL INTERNE LINKS NAAR EEN PAGINA

Hoe vaker er naar een pagina wordt verwezen, hoe belangrijker die lijkt voor Google. Het is daarom cruciaal om niet alleen outbound links te verwerken in uw posts, maar ook interne links. Daarmee vergroot u het belang van specifieke pagina’s op uw domein in de ogen van Google. Bovendien zorgen interne links ervoor dat klanten de andere pagina’s op uw site ook gaan bekijken.
 

37: KWALITEIT VAN INTERNE LINKS NAAR EEN PAGINA

Link vanuit uw belangrijkste pagina’s naar andere content op uw domein. Deze pagina’s zijn van veel grotere invloed op de ranking dan pagina’s met een lage of helemaal geen PageRank.
 

38: GEBROKEN LINKS

Gebroken links zijn schadelijk voor uw ranking. Ze vertellen Google dat een website inactief is of wordt verwaarloosd. Probeer ze daarom zo snel mogelijk te vinden en te repareren.
 

39: AFFILIATE-LINKS

Over het algemeen geldt dat ze uw ranking niet slecht beïnvloeden, als u ze tenminste slim gebruikt. Maar als u er teveel heeft, kan dat slecht zijn voor uw website.
 

40: TF-IDF

TF-IDF is het product van twee statistieken, namelijk “term frequency” en “inverse document frequency”. Het wordt door zoekalgoritmen gebruikt om content die op meerdere manieren kan worden geïnterpreteerd, beter te begrijpen. Het woord “coke” kan bijvoorbeeld duiden op Coca-Cola, cocaïne, een stad in Texas, enzovoorts. Dit is een behoorlijk belangrijke SEO ranking factor. Hoe vaker een specifiek woord op een pagina voorkomt, hoe meer Google denkt dat de pagina over die term gaat.
 

41: GEBRUIK VAN AMP

Accelerated Mobile Pages is een open source code-standaard voor publishers. Zoals u waarschijnlijk wel weet, worden pagina’s met diverse snelheden geladen als u op het web surft met uw smartphone. AMP technologie wordt gebruikt om de mobiele browse-ervaring te verbeteren. Daarmee is de ervaring voor alle mobiele gebruikers min of meer gelijk. Het is niet meteen een factor voor ranking, maar kan een vereiste zijn voor de classificatie in de mobiele versie van de News Carousel.
 

42: ENTITY MATCH

Komt de content van een pagina overeen met de “entity”—het onderwerp waar een gebruiker naar zoekt? Dan kan dat voor een hogere ranking zorgen.
 

43: GOOGLE HUMMINGBIRD

Dit algoritme helpt Google beter te begrijpen wat het onderwerp is van een webpagina.
 

44: REL=CANONICAL

Herinnert u zich nog de gekopieerde content van hierboven? Deze tag kan voorkomen dat Google uw website bestraft als u gekopieerde content gebruikt. Maar u moet de tag correct toepassen om dat resultaat te behalen.
 

45: OPTIMALISERING VAN AFBEELDINGEN

De optimalisering van afbeeldingen draait om de kwaliteit en grootte van de beelden die u gebruikt op uw site. Het is altijd beter ze zo klein mogelijk te houden, waarbij de visuele kwaliteit toch superieur blijft. Dat is rechtstreeks van invloed op de prestaties. Zo zorgt het ervoor dat uw website sneller laadt. Optimalisatie van afbeeldingen is verwaarloosbaar voor de ranking. Maar waarom zou u het niet doen als het kan zorgen voor een betere classificatie?
 

46: GRAMMATICA EN SPELLING

Deze factor is controversieel. In het laatste nieuws wordt beweerd dat grammatica niet van invloed is op de SEO. Een aantal jaren geleden Matt Cutts echter het tegenovergestelde gezegd. Over het algemeen geldt dat correcte grammatica en spelling indirect kan bijdragen aan de ranking. Als uw content goed geschreven is, dan besteedt het publiek meer tijd aan het lezen ervan. En dat is goed.
 

47: MOBIELVRIENDELIJKE UPDATE

Het algoritme Mobilegeddon waardeert pagina’s die zijn geoptimaliseerd voor mobiele apparaten.
 

48: GEBRUIKSVRIENDELIJKHEID VOOR MOBIEL

Gebruiksvriendelijkheid zorgt er niet alleen voor dat het voor gebruikers makkelijker is om uw webpagina te bezoeken. Het kan uw ranking ook verbeteren.
 

49: MULTIMEDIA

Afbeeldingen, social media graphics en andere multimedia kunnen zorgen voor meer omzet. Tegelijkertijd kunnen ze uw ranking verbeteren.
 

50: LEESBAARHEID

Er zijn veel redenen voor het feit dat leesbaarheid van invloed is op de ranking. Besteed daarom tijd en aandacht aan het prettig leesbaar maken van uw teksten. Maar overdrijf het niet. De complexiteit van een tekst is altijd afhankelijk van uw publiek. Als u teksten te eenvoudig maakt, kan dat klanten juist afschrikken.
Dit zijn de eerste 50 Google ranking factoren. Kunt u zich voorstellen dat dit nog maar het begin is? Blijf ons volgen en ontdek welke factoren nog meer zonder twijfel of waarschijnlijk van invloed zijn op SEO.