Hoe schrijf je een geweldige call to action?

Hello Yuqo
C
CTA's zijn overal te vinden, zo ook in de meta description en intro van dit artikel. Je vindt er zelfs een aan het einde van deze korte inleiding! Een call to action is handig om actie te stimuleren en lezers te begeleiden. Ze zijn eenvoudig, maar online zeer effectief. Lees verder voor meer informatie.

Een call to action (CTA) is essentieel om je doelgroep naar de volgende stap te leiden, of het nu gaat om het aanmelden voor een nieuwsbrief, het doen van een aankoop of het leren kennen van je merk. Het schrijven van een goede CTA vereist precisie, creativiteit en een vleugje urgentie om mensen aan te moedigen actie te ondernemen.

In dit artikel bespreken we wat een CTA effectief maakt, waar je ze kunt gebruiken en geven we tips om ze krachtig te maken. Blijf lezen om meer te weten te komen!

Wat is een call to action (CTA)?

Een call to action, of CTA, is een prompt die is ontworpen om je doelgroep aan te moedigen een specifieke actie te voltooien. Denk hierbij aan klikken op een link of het doen van een aankoop. Je ziet een CTA vaak op webpagina’s en social media, in e-mails, berichten en advertenties. Ze leiden lezers naar acties zoals ‘Aanmelden’, ‘Koop nu’, ‘Meer info’ of ‘Klik hier’. In principe zijn CTA’s dwingende uitspraken die, zonder eromheen te draaien, je bezoekers vertellen hoe ze zich moeten gedragen. Hoewel dit misschien overdreven direct lijkt, werkt deze openhartigheid juist in hun voordeel. Een CTA is zowel duidelijk als eerlijk; ze proberen je klant niet te misleiden.

Een goede CTA is over het algemeen simpel en to the point. Maar om een effectieve call to action te schrijven, is het belangrijk dat je je doelgroep begrijpt. Door te weten wat hen aanspreekt, kun je een duidelijke en overtuigende CTA creëren. Het is ook belangrijk om te weten waar CTA’s thuishoren en waar niet. Over het algemeen zijn ze meer op hun plaats in kortere teksten die een duidelijk marketingdoel hebben. Hoe complexer en informatiever de tekst, hoe meer ze misplaatst lijken. Ze kunnen in dergelijke teksten wel werken, maar dan moet je ze minder dwingend integreren.

 


Yuqo quotesEen call to action is een prompt die je gebruikt om specifieke acties bij lezers aan te moedigen. Om effectief te zijn, moet een CTA de doelgroep aanspreken.


 

Waar kun je een CTA gebruiken?

The CTA (call-to-action) is a clear encouragement to the audience to take action.

CTA’s komen voor in tal van marketingmaterialen, waarvan we er al een aantal hebben genoemd. Meestal zijn ze online te vinden, hoewel ze ook op fysieke advertenties kunnen staan, zoals billboards of gedrukte advertenties. Hieronder richten we ons echter op online marketing, omdat daar de meeste CTA’s zichtbaar zijn. Je zult ze hier waarschijnlijk het meest tegenkomen:

  • Websites: een CTA leidt websitebezoekers naar gewenste acties, zoals het downloaden van informatie of het aanmelden voor een nieuwsbrief.
  • E-mails: CTA’s in e-mails sporen lezers aan om door te klikken voor meer content, productaanbevelingen of acties.
  • Social media: een pakkende CTA in berichten en advertenties kan bezoekers naar aanvullende content of aanbiedingen leiden.
  • Artikelen: CTA’s in blogs kunnen lezers aanmoedigen om meer content te verkennen of producten te kopen die gerelateerd zijn aan het artikel.
  • Meta description: veel meta’s bevatten een CTA, zoals ‘Klik hier’ of ‘Lees meer’. Deze moedigen de lezer aan om de link te volgen voor meer informatie over een onderwerp.

CTA’s vind je overal waar interactie wordt aangemoedigd, van productpagina’s tot blogs. Vaak zie je ze op websites, maar ze zijn ook te vinden in communicatie (zoals bij e-mails) of op webpagina’s (zoals bij meta descriptions).

 


Yuqo quotesCTA’s zijn waardevol in meerdere contexten, van websites en e-mails tot social media en blogs. Ze zijn essentieel om via verschillende marketingkanalen een publiek aan te spreken.


 

Waarom is een call to action belangrijk?

CTA’s zijn een essentieel onderdeel van online marketing. Ze zijn zelfs zo ingeburgerd dat het bijzonder lastig is om te zeggen wat de impact van hun afwezigheid op een bedrijf zou kunnen zijn. Met dat in het achterhoofd gaan we eens kijken waarom ze zo belangrijk zijn voor je bedrijf en waarom je ze zou moeten gebruiken.

Ze helpen en sturen je publiek

Een CTA dient als een wegwijzer die lezers naar nuttige of relevante acties leidt. Als je bijvoorbeeld waardevolle informatie biedt in een artikel, kan een CTA naar gerelateerde content of producten leiden. Dit verbetert de ervaring van lezers. Maar het kan mensen ook naar een productpagina, aanmeldpagina of iets anders leiden.

Maar dat is niet alles. Voor zoekmachines geven ze ook aan wat bepaalde pagina’s en links doen. Op kopen gerichte keywords duiden op een webshop, terwijl informatieve keywords een zoekmachine laten weten dat een pagina bijvoorbeeld een artikel is. CTA’s zijn echter niet het belangrijkste middel dat zoekmachines gebruiken om vast te stellen welk doel een pagina dient; ze zijn een onderdeel van het SEO-arsenaal.

Ze laten je publiek en sales groeien

Effectieve CTA’s stimuleren conversies, of het nu gaat om de verkoop van een product, volgers op sociale media of het aanmelden voor een nieuwsbrief. Door goed geplaatste en duidelijke CTA’s te maken, vergroot je je bereik en verhoog je uiteindelijk de omzet. Op deze manier helpen CTA’s om traffic van allerlei aard in de door jou gekozen richting te sturen.

Denk aan een kort bericht waarin je je nieuwe e-commerce site beschrijft. Op zichzelf kan het informatief zijn, maar mensen verliezen waarschijnlijk snel interesse, tenzij er een CTA en link bij komt, zoals ‘Meld je aan’ of ‘Ontvang je eerste maand gratis’. Dit maakt een bericht veel krachtiger en betekent dat de content die je maakt direct leidt tot acties van je klanten. Dit verhoogt vervolgens de betrokkenheid, zichtbaarheid en sales.

Some CTAs are more effective than others, as seen in the picture below.

Ze bieden structuur

CTA’s zorgen voor een logische flow in de content en leiden lezers van de ene actie naar de volgende. Deze tactiek is vooral handig op landingspagina’s en in e-mails, waarbij elke stap een gedefinieerd doel heeft, zoals het aanmoedigen van een aankoop of het lezen van een bepaald artikel. Net als bij het vorige punt, stimuleert dit lezers om de route te volgen die jij voor hen hebt uitgestippeld, of dat nu is om meer informatie te krijgen of op ‘Koop nu’ te klikken.

Neem bijvoorbeeld een ​​blog. Het artikel heeft waarschijnlijk betrekking op andere onderwerpen en/of producten op de site. Door CTA’s in een blog te verwerken, kunnen lezers naar deze pagina’s navigeren om meer informatie of gerelateerde producten te vinden. Dit helpt niet alleen jou en je klanten, maar het verbetert ook je SEO. Zo laat je aan zoekmachines zien dat mensen op je site blijven om meer informatie te vinden, in plaats van ergens anders heen te navigeren. Het bewijst ook dat je een coherent samengestelde plek hebt met relevante informatie.

 


Yuqo quotesCTA’s begeleiden lezers, stimuleren conversie en structureren content om bedrijfsdoelen effectief te behalen.


 

Hoe gebruik je CTA’s in je content?

Je weet nu waarom CTA’s belangrijk zijn. Hieronder kijken we hoe je ze effectief kunt gebruiken. Als je je publiek gaat spammen, zullen CTA’s meer een belemmering zijn dan een hulpmiddel. Bovendien zal een CTA zonder bestemming je lezers en zoekmachines afschrikken. Met andere woorden, het is belangrijk om CTA’s op de juiste manier te gebruiken als je wilt dat ze hun werk doen. Je zult dus goed na moeten denken om een ​​doeltreffende strategie te creëren. Hier zijn enkele tips om CTA’s te maken die opvallen.

Probeer altijd een CTA toe te voegen

Je kunt CTA’s aan bijna elke content toevoegen om je lezers betrokken te houden en verdere verkenning van je site aan te moedigen. Het hoeft niet ingewikkeld te zijn. Denk bijvoorbeeld aan een ‘Lees meer’ of ‘Ontdek onze blog’. Een kleine kanttekening: probeer alleen een CTA toe te voegen waar dat gepast is. Dit betekent dat ze je daar moet plaatsen waar een verdere actie logisch of nuttig is; je moet ze niet her en der inplakken. Een artikel waarin je lezers voortdurend ergens anders heen leidt, zal een grote afknapper zijn, vooral als het niet nuttig is.

Hoewel CTA’s mensen naar bruikbare informatie leiden, kunnen ze ook de tekststroom verstoren, afleiden en zelfs vervelend zijn. Dit is met name het geval als ze lezers proberen aan te zetten tot aankopen. Gebruik ze met mate als je wilt dat mensen iets van je kopen. Je wilt namelijk niet opdringerig overkomen.

Gebruik er meer dan één

Wees niet bang om meerdere CTA’s te gebruiken, zolang het gepast is. In een artikel kun je bijvoorbeeld aan het begin ‘Meld je aan voor updates’ plaatsen, terwijl je eindigt met ‘Download onze handleiding’. Zoals gezegd, wanneer een CTA verwijst naar nuttige, gerelateerde informatie en producten, zijn ze over het algemeen welkom.

Wanneer je een CTA plaatst, overweeg dan deze in minder informatieve delen van de tekst te plaatsen. Je wilt namelijk de flow erin houden om de duidelijkheid voor de lezer te waarborgen. De enige uitzondering is als je een ander artikel hebt dat dieper ingaat op een onderwerp. In dat geval kun je op het benodigde punt naar die content verwijzen.

Als je een CTA toevoegt aan een korte tekst, kan het soms ook beter zijn om het bij één te houden, zoals ‘Meld je hier aan’ of ‘Klik hier voor meer informatie’. Een korte tekst die naar meer dan één bestemming verwijst, kan het onbedoeld moeilijk maken voor lezers om te beslissen waar ze heen willen. Dit kan er uiteindelijk toe leiden dat ze geen verdere actie ondernemen. Als het doel van een korte tekst is om lezers ergens anders heen te leiden, kies dan waar je ze precies naartoe wilt sturen. Zo heb je een grotere impact.

Maak ze krachtig

CTA placement is based on three simple rules.

Om een krachtige call to action te schrijven, gebruik je sterke woorden die direct betrokkenheid oproepen, zoals ‘Krijg’, ‘Download’, ‘Doe mee’ of ‘Probeer’. Formuleringen die voordeel of urgentie impliceren, zoals ‘Krijg nu je gratis proefperiode’, zijn bijzonder overtuigend. Een krachtige CTA staat ook beknoptheid toe, wat zorgt voor maximale duidelijkheid, gebruik van ruimte en impact.

Omdat CTA’s duidelijk zijn in hun doel, is het niet nodig om ze subtieler te maken. Dit zou hun kracht alleen maar tenietdoen. Mensen weten wat een CTA is en welk doel deze dient. Ze zijn dus op zoek naar duidelijke uitspraken die aangeven dat ze ergens anders heen kunnen gaan of een actie kunnen uitvoeren.

Vermijd verwarring

Een CTA moet eenvoudig zijn, dus vermijd langdradige tekst of complexe taal. Het publiek moet direct begrijpen welke actie van hen wordt verwacht. Een CTA is niet alleen een oproep tot actie, maar, zoals al vermeld, een duidelijke wegwijzer die je lezers vertelt wat ze moeten doen en/of waar ze naartoe moeten.

‘Klik hier en lees meer’ is veel eenvoudiger dan iets als ‘De volgende link biedt meer informatie’. Zoals gezegd, mensen weten wat een CTA is en zullen bepaalde woorden en zinnen verwachten. Probeer hier geen onderscheid te maken; voldoe gewoon aan deze verwachtingen.

Houd je CTA eenvoudig

Eenvoudige CTA’s zijn gemakkelijk te begrijpen en snel te verwerken. ‘Meld je aan’, ‘Abonneer’ of ‘Lees meer’ zijn allemaal voorbeelden van duidelijke, beknopte CTA’s die weinig nadenken vereisen en geen onnodige ruimte innemen. In veel gevallen fungeert een CTA ook als hyperlink, dus ze dienen twee doelen: mensen laten weten waar een link naartoe leidt en deze link koppelen aan relevante tekst. Voor beide doelen zijn beknopte en duidelijke taal belangrijker dan complexiteit.

Maak ze opvallend

De zichtbaarheid van je CTA’s is essentieel. Gebruik dus contrasterende kleuren, een groot lettertype of knoppen om ervoor te zorgen dat elke CTA opvalt tussen de rest van je content. Veel CTA’s bevatten tenslotte een link en het is vrij gebruikelijk dat die link op een of andere manier wordt gemarkeerd. Daarnaast zullen veel mensen een tekst snel scannen. Met een CTA en opvallende links kan je publiek direct zien wat de bedoeling is en erop klikken. Als ze niet opvallen, worden je CTA’s waarschijnlijk overgeslagen.

Houd rekening met het apparaat

Afhankelijk van het apparaat dat ze gebruiken, gaan mensen anders om met content. Zorg ervoor dat CTA’s toegankelijk zijn en er goed uitzien op zowel desktop als smartphone of tablet om het bereik te maximaliseren. De beste manier om dit te doen, is ze te standaardiseren. Zorg er ook voor dat het platform dat je gebruikt om je site te hosten of je nieuwsbrieven te bezorgen, geoptimaliseerd is voor zowel desktop als mobiele apparaten.

Analyseer je CTA’s

Gebruik tools om de prestaties van CTA’s bij te houden, zodat je de effectiviteit ervan kunt bepalen. Door click-through rates, conversie en andere statistieken te analyseren, kun je je CTA’s in de loop van de tijd verfijnen, wat zorgt voor maximale effectiviteit.

 


Yuqo quotesEen effectieve CTA is duidelijk, zichtbaar, traceerbaar en ontworpen om actie te inspireren door eenvoud en strategische plaatsing.


 

Creëer geweldige CTA’s en bereik je doelen

CTA’s zijn een krachtig en zeer eenvoudig hulpmiddel in het arsenaal van de marketeer. Tenzij je iets heel effectiefs en nieuws kunt bedenken, raden we je aan om niet met CTA’s te experimenteren door onconventionele benaderingen. Ze zijn algemeen geaccepteerd als een communicatiemiddel tussen sites, lezers en zoekmachines, en bijna iedereen weet intuïtief waar hij op moet letten en wat verschillende CTA’s aangeven.

Hoewel eenvoudig, vergt het goed gebruiken van CTA’s nog steeds wat nadenken en oefenen. Maar je zult het in een mum van tijd begrijpen!