7 tips voor de Nederlandse markt

Eva Mohyrova
Eva Mohyrova
E
Elke markt heeft haar eigen specifieke kenmerken en de Nederlandse is daarop geen uitzondering. In dit artikel geven we zeven essentiële tips die u helpen bij het ontwikkelen van een strategie voor een soepele en succesvolle betreding van de Nederlandse markt.
Reading Time: 4 minutes

Nederland is niet het grootste land van Europa. Op economisch gebied is het echter een van de meest welvarende landen van het continent. Bovendien is het voor buitenlandse bedrijven, dankzij de logistieke voordelen, een van de beste locaties voor internationale uitbreiding.

Nederland Distributieland promoot ons land als de hotspot van Europa. En dat is niet voor niets. De ligging, eersteklas infrastructuur en het gunstige zakelijke klimaat maken het een van de beste internationale handelslocaties. Bovendien heeft DPD op 11 april 2019 The Hub Eindhoven geopend. Dat is Europa’s grootste internationale centrum voor pakketsortering en distributie. Dit heeft de positie van ons land op de wereldwijde markt nog verder versterkt. Er zijn ook deskundigen die voorspellen dat de Brexit de markt nog verder zal beïnvloeden. Rogier Spoel, beleidsmanager luchtvracht van de European Shippers’ Council (ESC), stelt dat het economische centrum van de EU geleidelijk zal verschuiven naar Nederland, België en Duitsland.

Hiermee is het niet alleen voor buitenlandse bedrijven gunstig om de komende jaren de Nederlandse markt te betreden, maar eveneens voor binnenlandse ondernemingen. Als u echter succes wilt hebben, hoort daar wel een goede voorbereiding bij. Hier zijn 7 tips om uw strategie te versterken.

 

27% van de Nederlandse bevolking winkelt het liefst online.

 

1. DOE UW VOORDEEL MET DE ONLINE MARKTPLAATS

Volgens een rapport uit 2018 van de Ecommerce Foundation heeft 27% van de Nederlandse bevolking een voorkeur voor online winkelen. Dat getal is lager dan in Duitsland (41%), het VK (45%) en Frankrijk (35%), maar nog steeds hoog. Bovendien zullen deze percentages naar verwachting exponentieel groeien.

Woont u niet in Nederland en heeft u een succesvol bedrijf in een ander land? Dan is het een goede eerste stap om uw producten toch beschikbaar te maken voor Nederlandse consumenten. Daarvoor moet u echter wel weten wat de plaatselijke dienstvereisten zijn en wat klanten verwachten.

 

2. ZORG VOOR EEN ZO SNEL MOGELIJKE LEVERING

Hetzelfde rapport uit 2018 laat zien dat Nederlandse online shoppers vaak tevreden zijn met de standaard levermethode (van meestal 1–3 dagen). De meeste e-commercebedrijven bezorgen bestellingen die voor 2 uur ‘s middags zijn geplaatst echter nog dezelfde dag. En orders voor 11 uur ‘s avonds worden vaak de volgende dag al bezorgd. Daarom is het wijs om te streven naar snelle levering als u concurrerend wilt blijven. Of nog beter, als u de concurrentie voorbij wilt streven.

 

3. GEBRUIK DE JUISTE BETALINGSMETHODES

Volgens hetzelfde rapport was iDEAL in 2017 verreweg de populairste betalingsmethode. 95% van de klanten maakte hier gebruik van. Creditcards zijn dus niet de meest voorkomende betaalwijze. Daarom geldt: als u wilt handelen in Nederland, dan zou u moeten weten hoe iDEAL werkt.

 

 

4. INVESTEER IN PROMOTIE

De Nederlandse markt is al behoorlijk verzadigd. U zult dus iets bijzonders moeten doen om uw producten te laten opvallen. Het investeren van tijd en moeite in design en promotie is daarvoor een goede optie. Daarbij moet u zich echter wel aan bepaalde regels houden.

In de EU gelden specifieke regels voor promotie. Zorg dus dat u zich hierin verdiept of vraag partners u te helpen.

 

5. BOUW EEN GOEDE REPUTATIE OP

Eind 2018 was het Nederlandse BBP per inwoner een indrukwekkende 52.867,325 USD. Dat maakt echter niet dat Nederlanders minder veeleisend zijn bij aankopen. Zo doen we vaak goed onderzoek voordat we een aankoop doen. Ook letten we meestal extra op de ethiek van bedrijven en beoordelen we hoe transparant ze zijn.

Natuurlijk is uw reputatie altijd belangrijk, ongeacht in welk land u handelt. In Nederland is dat echter extra cruciaal. U wilt daarbij niet alleen een geweldige reputatie hebben, maar die ook behouden. Dat doet u door aandacht te besteden aan ieder detail van de communicatie met uw publiek.

 

6. BIEDT HOOGWAARDIGE SERVICE AAN NA VERKOPEN

Het verkopen van uw producten is nog maar het halve werk. Als u voorop wilt (blijven) lopen, zou u ook moeten zorgen voor uitstekende service na een verkoop. Denk daarbij aan probleemoplossingen, vervanging, het aanbieden van aanvullende producten of diensten en het implementeren van feedback van klanten. Probeer ervoor te zorgen dat elke ervaring zo vlekkeloos mogelijk verloopt. Dan behoudt u tevreden klanten die graag bij u terugkomen voor meer.

 

7. OVERWEEG EEN PARTNERSHIP

De Nederlandse markt is niet alleen concurrerend, maar ook compact. Overweeg daarom een samenwerking met een partner. Bijvoorbeeld een vertegenwoordiger of een distributeur. Deze is in staat u te helpen bij de logistiek, wet- en regelgeving en klantenservice. Plaatselijke partners zijn in ieder geval nuttig om de markt zo goed mogelijk te betreden.

 

De Nederlandse markt is niet alleen concurrerend, maar ook compact.

 

HOE BETREEDT U DE NEDERLANDSE MARKT? – CONCLUSIE

U heeft nu waardevolle informatie gekregen over de Nederlandse markt. Tijd om een strategie te ontwikkelen waarmee u uw bedrijf naar een hoger niveau tilt. Naast de hierboven genoemde tips is het altijd belangrijk om aandacht te besteden aan details. Ook zult u eerlijk moeten blijven, hoge standaarden moeten handhaven en hard moeten werken om het vertrouwen van klanten te winnen. Waar u zich ook bevindt.