10 native advertising voorbeelden van bedrijven die het snappen

Alexandra Hicks
N
Native advertising is zich rap aan het ontwikkelen tot de dominante wereldwijde marketingstrategie. Deze benadering is namelijk discreet en niet storend. Daardoor is het aantrekkelijker voor klanten.Dat maakt het rendement op investeringen in native advertising veel hoger dan van traditionele advertentiecampagnes.

Heeft u wel eens gehoord van native advertising? Simpel gesteld is het een manier van marketing die niet op adverteren lijkt. Native advertenties zijn vaak verstopt in social media berichten als aanbevolen content, bijvoorbeeld gesponsorde artikelen. Ze gelden als ‘niet storend’ omdat ze er niet uitzien als advertenties. Daarom schaden ze de algemene gebruikerservaring niet (in tegenstelling tot een grote, storende banneradvertentie midden in een artikel dat u leest).
Het springt dus niet echt in het oog, maar het gebruik van native advertising is in de afgelopen jaren aanzienlijk toegenomen. Uit gegevens van het Interactive Advertising Bureau blijkt dat native advertising voor uitgevers van nieuws, media en tijdschriften, in 2021 maar liefst 36% uitmaakt van totale inkomsten uit advertenties.
 

TRENDS NATIVE ADVERTISING

De meeste mensen zijn het over één ding eens. Ze zitten niet te wachten op een overdaad aan internetadvertenties. In feite heeft alleen al in Amerika ongeveer 26% van de internetgebruikers ad blockers. In Europa is dat percentage zelfs 34%. Dat wil eigenlijk zeggen dat honderden miljoenen mensen geen advertenties willen zien.
Het is mede daarom dat men veel tijd en geld steekt in de ontwikkeling van creatieve en naadloze native advertising oplossingen. In digitale media proberen advertentie-strategen een manier te vinden om hun advertenties beter te integreren. Ook proberen ze de advertenties aantrekkelijker te maken voor mogelijke klanten.
Soms zijn native advertisements zo discreet dat mensen niet eens door hebben dat ze ernaar kijken. Bijna 11% van de uitgevers labelt hun native advertisements zelfs niet. Volgens deskundigen is dat schadelijk voor de branche. Het zou een sfeer van wantrouwen scheppen. Schrijver Jesper Larsen, oprichter van de Native Advertising Institute, zegt: “Het gebrek aan labelen schaadt de geloofwaardigheid en doelstelling van nieuwsmedia en moet worden aangepakt”.
 

10 SUCCESVOLLE VOORBEELDEN VAN NATIVE ADVERTISING

Ondanks de nodige controverse waren er in de afgelopen jaren enkele succesvolle voorbeelden van native advertising. We bekijken de top 10.
 

NEW YORK TIMES: T BRAND STUDIO

De New York Times’ “T Brand Studio” combineert native advertising op slimme wijze met hoogwaardige content. Dit facet van de NYT is een futuristische en vaak leuke benadering van merkintegratie. Daarbij gebruiken ze virtual reality en andere trending technologie om gebruikers een interactieve en niet opdringerige ervaring te geven. Omdat de content grondig is onderzocht en goed gepresenteerd, voelt het niet als een verkooppraatje. De studio heeft veel succesvol werk geproduceerd, waaronder een Spotify campagne uit 2017.Daarbij verifieerden ze beweringen uit de beste liedjes van dat jaar.
 

NEW YORK LOTERIJ: JACKPOT DRUMROLL

Om meer interesse te genereren in hun Powerball jackpot van 2016, huurde de NY loterij meer dan 200 drummers in. Ze stonden 12 uur achtereen bij bodega’s en buurtwinkels—een stunt die het nationale nieuws haalde. Ook leverde het $4,5 miljoen extra inkomsten op en een Webby Award nominatie. Dit was een leuke manier van adverteren, verpakt in de vorm van vermaak en theater.
 

 

CEDAR POINT: PAK-EEN-GEEST

Dit themapark in Ohio tilde Halloweenmarketing naar een compleet nieuw niveau. Ze nodigden hun volgers op social media uit om een screenshot te maken van een geest die snel verscheen en verdween op het scherm. Dit spel zorgde voor 23% meer gebruikers van hun Snap Story en trok 144.000 unieke gebruikers. Het moedigde ook herhaalbezoek aan, omdat het meestal niet bij de eerste poging lukte. Dat mensen spontaan betrokken raken bij een marketingcampagne is een van de meest natuurlijke manieren van adverteren die bestaat.
 

CHERNOBYL OP HBO: NEW YORKER EDUCATIEF PROFIEL

Om bekendheid te geven aan de op handen zijnde miniserie Chernobyl, bundelde HBO de krachten met The New Yorker. Ze ontwikkelden een educatief profiel over de gebeurtenissen die leidden tot de kerncentraleramp uit de jaren ‘80. Daardoor kregen kijkers zoveel meer dan slechts reclame waarin ze hoorden over een nieuwe serie. Ze kregen een stukje kostbare kennis over een belangrijke gebeurtenis uit de wereldgeschiedenis.
 

TACO BELL: SNAPCHAT GEOFILTERPROGRAMMA

De Cinco de Mayo reclame van Taco Bell was een van de eerste voorbeelden van het geofilterprogramma van Snapchat. Hun speciale lens was een aanzienlijke investering—bijna $750.000—maar alleen al op de eerste dag leverde het meer dan 224 miljoen views op. Social media gebruiken voor het maken van games en activiteiten is een geweldige manier om te adverteren zonder standaard advertenties.
 

 

NETFLIX: COCAЇNE-ECONOMIE DOOR THE WALL STREET JOURNAL

Netflix werkte samen met The Wall Street Journal bij de lancering van een interactieve portal met kaarten, tijdlijnen, artikelen en quizzen. Daarmee toonden ze gebruikers de geschiedenis van de internationale drugshandel met Medellin, Colombia als achtergrond. Dit was een waardevol advertentie instrument voor de serie Narcos. Het was daarnaast een leuke leerzame activiteit voor kijkers.
 

DENNY’S: TWITTER EN HET PUBLIEK VAN MILLENNIALS

Denny’s is een bekende pionier op Twitter. Ze gebruiken dit unieke social media platform om millennials te bereiken. Gewoonlijk slaan die een doorsnee eetgelegenheid over voor iets dat meer trendy is. Hun berichten bevatten gewone vragen en leuke commentaren. Daarmee krijgen gebruikers informatie over hun merk zonder dat ze echte advertenties plaatsen.
 

IKEA: QUIZ DOOR THE TELEGRAPH

Ikea gebruikt regelmatig native advertisements zonder een specifiek product onder de aandacht te brengen. Ze doen daarmee echter aan algemeen merkbewustzijn. Ze hadden bijvoorbeeld succes met een suffe A–Z quiz die ze in The Telegraph plaatsten. Daarbij kregen lezers diverse tips en trucs voor een betere nachtrust.
 

AIRBNB: NYT GESCHIEDENIS VAN ELLIS ISLAND

Airbnb werkte samen met The New York Times en richtte zich daarbij op gastvrijheid en ontwikkeling van een thuis. Dat deden ze door een onderzoek naar het verhaal van Ellis Island via familiegeschiedenissen en interviews, kaarten en foto’s. Campagnes op basis van geschiedenis en onderwijs zijn bijzonder populaire manieren van native advertising. Ze bieden namelijk een ervaring en kennis die een leven lang blijft.
 

YOUTUBE: AWESOME STUFF WEEK

Toen YouTube hun e-commerce add-ons uitbreidde, zochten ze hulp bij een van hun belangrijkste gebruikers om interesse in nieuwe video’s op te wekken. iJustine en Lewis Hilsenteger bedachten “Awesome Stuff Week”. Dat gaat over nieuwe aankopen en make-up demo’s, Kijkers krijgen daarbij te zien hoe ze hun nieuwe spullen meteen in de YouTube video’s kunnen kopen.
 

 

TOT SLOT

Sommige mensen vinden native ads te subtiel. Toch neemt de populariteit ervan toe. Bij correct gebruik kunnen ze veel interesse, merkbewustzijn en inkomsten opleveren.
U moet een beetje creatief zijn en uw doelgroep kennen. Maar met een ervaren strateeg kunt ook u een discrete native ad campagne samenstellen die voor uw bedrijf werkt.