10 Facebook marketing fouten die u kunt vermijden

Hello Yuqo
D
Doet Uw bedrijf aan Facebook? Zou U iets willen opsteken met tips, voor een betere en effectievere Facebook-marketing? Maak alstublieft niet de meest voorkomende Facebook-marketing blunders! Neem kennis van de 10 meest voorkomende Facebook-marketing fouten die U makkelijk kunt voorkomen!

Iedereen is tegenwoordig op Facebook, en dan bedoelen we niet slechts Uw vrienden en dierbaren. Bedrijven van alle industrietakken gebruiken Facebook op een effectieve manier om hun merkbekendheid te vergroten en aansluiting te vinden met hun toekomstige klanten. Om daar echter succesvol mee te zijn, dient de Facebook-marketing goed uitgevoerd te worden. Laten we die 10 meest voorkomende Facebook-marketing fouten die te voorkomen zijn eens bekijken.
 

GEBRUIK MAKEN VAN DE TRADITIONELE MARKTBENADERING

Een grote fout, die met name de nieuwe marketeers, op sociale media zoals Facebook, nog steeds maken, is het proberen om het te gebruiken met een ouderwetse manier van marketing-denken. Maar traditionele marketing zal op Facebook helemaal niet werken. Om effectief te zijn op Facebook heeft U een totaal andere aanpak nodig.
Facebook is vooral een platform waar echte mensen delen wat ze belangrijk vinden. Uw marketingstrategie dient daarmee rekening te houden. In plaats van hard-selling, en teveel reclame te maken voor Uw producten of diensten, dient U er voor te zorgen dat Uw Facebook een plek is waar deze echte mensen (en potentiële klanten) een plek hebben waar ze zich op hun gemak voelen, kunnen communiceren. en waar ze gehoord worden!
Als U zich op de sociale media begeeft moet U de manier waarop U over marketing denkt achter U te laten. Beschouw Facebook op de allereerst plaats als een communicatieplatform om U te verbinden met mensen!
 

EEN PERSOONLIJK FACEBOOK-PROFIEL ALS PAGINA

Er zijn verschillende redenen op te noemen waarom U nooit Uw persoonlijke Facebook-profiel moet gebruiken om Uw bedrijf te marketen.
Ten eerste en belangrijkste, het zou eventueel in strijd kunnen zijn met de gebruiksvoorwaarden. U wilt toch zeker geen kostbare tijd besteden aan het creëeren van Uw aanwezigheid op Facebook, zodat het zonder opgaaf van redenen verwijderd kan worden?
Ten tweede beschikken persoonlijke Facebook-profielen niet over de behulpzame analytische tools die U anders van dienst zouden kunnen zijn, met het verkrijgen van inzicht hoe Uw werkwijze uitpakt.
Ten derde zouden veel mensen het als onacceptabel beschouwen als een merk of een bedrijf vriendschapsverzoeken zou versturen, en door het wél te doen komt U zeer onprofessioneel over.
 

HET GEBRUIKEN VAN FACEBOOK-GROEPEN VOOR MARKETING

Net als een persoonlijk Facebook-profiel, zijn Facebook-groepen ook ongeschikt voor marketingdoeleinden. U kunt Facebook-groepen vergelijken met forums. Het doel is om gelijkgestemden met elkaar in contact te brengen. Ze zijn niet voor marketing bedoeld, en als U van plan was om een groep voor Uw bedrijf te gebruiken zal een Facebook-groep weinig succes opleveren.
 
Facebook-groepen zijn ongeschikt voor marketingdoeleinden.
 

GEBRUIK VERKORTE URL’S BIJ UW FACEBOOK UPDATES

Het is betreurenswaardig dat zelfs de meest populaire marketing tools voor de sociale media gebruik maken van verkorte URL’s. Misschien weet U dit niet, maar op verkorte URL’s wordt veel minder geklikt dan op een normale hyperlink.
Een onlangs gehouden onderzoek heeft aangetoond dat op de URL’s met de volledige lengte, tot wel 300% meer geklikt werd. Eenvoudig gezegd, gebruik geen URL-verkorters bij uw Facebook-marketing als U Uw fans aan zich wilt binden.
 

UW FACEBOOKPAGINA ALS EEN PERSOONLIJK FACEBOOK-PROFIEL GEBRUIKEN

Dit mag dan vanzelfsprekend klinken maar er zijn nog genoeg mensen die niet begrijpen dat de aanwezigheid van een bedrijf op Facebook, met een eigen pagina, iets heel anders is dan het onderhouden van een persoonlijk Facebook-profiel.
Wanneer U van een pagina gebruik maakt voor Uw Facebook-marketing moet dat op een andere, socialere en meer ontspannende, manier benaderd worden dan andere marketingmethoden, U houdt een agenda bij en U wilt een goed plan met de juiste strategie. Dit is niet het geval met een normaal Facebook-profiel. Met andere woorden, wat U op de Facebook-pagina van Uw bedrijf doet is niet hetzelfde als wat er op Uw persoonlijke Facebook-profiel gebeurd.
 

OP DE FOUTE TIJD BERICHTEN

Voor bijna alle soorten sociale media marketing kan de juiste tijd om een bericht te plaatsen het verschil maken! U wilt natuurlijk niet iets plaatsen als iedereen werkt, of ligt te slapen. U wilt posten als iedereen online is. Er zijn diverse goede apps of tools die U kunnen helpen bepalen wat de beste tijd is voor een status-update. Bekijk ook de Facebook-statistieken of Post Planner om de uitgelezen tijd te vinden voor het berichten voor Uw bepaalde publiek.
 

TE VEEL VERKOOPGERICHT

Wees Uzelf ervan bewust dat mensen niet op Facebook gaan met de bedoeling om er iets te kopen. Ze loggen in om een beetje plezier te maken, en hun vrienden en familieleden in de gaten te houden.
Door tè hard te proberen om iets te verkopen, of Uw diensten aan te bieden op Facebook, zult U lastig zijn als een zwerende vinger, zonder succes te behalen. Een Facebook-gebruiker heeft dan misschien niet zoveel aandacht voor hetgeen U aanbiedt, maar kan in verwante zaken geïnteresseerd zijn. Denk er eens over na waarom iemand zijn kostbare tijd zou besteden, als U toch alleen maar Uw bedrijf en Uw producten promoot.
Laten we, om eens een voorbeeld te noemen, aannemen dat U een winkel runt die keukenbenodigdheden verkoopt. Uw publiek op Facebook zal het ongetwijfeld erg waarderen als U over gezonde recepten zou berichten, maar ze zullen niet lang op uw pagina blijven als het uitsluitend over de blenders en mixers gaat die U aanbiedt.
 
U wilt posten als iedereen online is.
 

TE WEINIG VERKOOPGERICHT

Zoals we hierboven al besproken hebben kunt U makkelijk in de val lopen, als U probeert iets tè opdringerig te verkopen op Facebook. Aan de andere kant kunt U ook de fout maken te weinig, of heemaal niets te verkopen.
U bent tenslotte met een reden met Uw bedrijf op Facebook, en dat is dat U uiteindelijk de verkoop doet stijgen en meer volgers of abonnees krijgt voor het door U gewenste doel.
Als U Facebook uitsluitend voor gebruikt om mensen te ‘vermaken’, bijvoorbeeld door grappige foto’s, of links naar andere artikelen te plaatsen, of om een beetje te dollen met Uw fans, loopt U het risico dat het er op uitloopt dat U helemaal niets meer verkoopt!
 

U VERVEELT UW FACEBOOK-FANS

Mensen willen zich niet op school voelen als ze op Facebook zijn. Wanneer U echter lange alinea’s gebruikt voor het updaten van Uw status geeft U ze echter wel dat gevoel! Er zijn maar weinig mensen die op Facebook langdradige stukken lezen.
Houdt uw updates kort en bondig, dat schept een betere band met Uw fans!
 

HET VERWAARLOZEN VAN UW FACEBOOK-FANS

Mooi, nu heeft U een Facebookpagina. Dit houdt ook in dat U die actief moet onderhouden. Uw fans willen weten dat ze door U gehoord worden. Verwaarloos de commentaren en berichten op Uw pagina niet, zelfs als ze niet zo vriendelijk zijn. Niets is erger voor Facebook-marketing dan een pagina die er verlaten uitziet, en waar niemand ooit op reageert. Als U Uw aanwezigheid op Facebook aan het oprichten bent, dient U hiervoor beslist tijd vrij te maken en zich er voor in te spannen. Maak er een gewoonte van om Uw fans zo spoedig mogelijk te antwoorden! Als dat niet mogelijk is kunt U misschien iemand inhuren die Uw Facebook-pagina voor U beheert.
 

U HEEFT GEEN MARKETINGDOELEN

Het is voor iedere marketingstrategie van belang dat U zich van te voren doelen stelt, zodat U weet of, en wannéér U die doelen bereikt hebt. Een van die doelen zou bijvoorbeeld kunnen zijn dat U een bepaald aantal Facebook-volgers binnen een bepaalde tijd krijgt, of dat U het verkeer naar Uw website doet toenemen. Het is hier van belang dat Uw doelen realistisch zijn. Begin niet zomaar klakkeloos aan Facebook-marketing, zonder een echt plan van wat U werkelijk wilt bereiken.
 

HET VERWAARLOZEN VAN DE FACEBOOK APPS EN TOOLS

Nu we het toch over doelen gehad hebben, er zijn uitstekende tools verkrijgbaar die U fantastisch kunnen helpen met Uw Facebook-marketing. Één van de belangrijkste tools die U voorhanden hebt op Facebook, zijn de Facebook Statistieken. Doe er uw voordeel mee! Facebook Statistieken kan U laten zien of U vooruitgang boekt met Uw Facebook-marketing, en het is tevens het instrument dat U nodig heeft om te weten of U uw doelen bereikt heeft. Op Uw Facebookpagina vindt U apps, zoals event planners of wedstrijden, die U ook zou kunnen overwegen.
Veel succes met Uw Facebook-marketing!