Wat zijn long-tail keywords?

Hello Yuqo
L
Long-tail keywords helpen je bedrijf te onderscheiden en hoog te scoren voor specifieke zoekopdrachten. Omdat deze woorden voor meer relevantie en rendement zorgen, zijn ze zeker de moeite waard. Laten we eens kijken hoe en waarom je long-tail keywords moet opnemen in je digitale marketingstrategie.

Met keywords kun je richting geven aan je content en je publiek laten weten waar het inhoudelijk om gaat. Toch zijn ze vaak zo veelomvattend dat je content makkelijk bedolven raakt onder de overweldigende hoeveelheid ruis op het internet. Als gevolg hiervan moet je steeds specifiekere termen gebruiken om het deel van het publiek te bereiken dat daadwerkelijk interesse heeft in wat je te melden (of te verkopen) hebt.

Daarom kijken we nu eens waarom en hoe je long-tail keywords in je content kunt gebruiken.

Long-tail keywords: de basis

Wat is een long-tail keyword? Nou, de voorgaande zin is een goed voorbeeld!

Long-tail keywords kwamen voor het eerst ter sprake in het boek met de toepasselijke naam ‘The Long Tail’ van Chris Anderson. Het woord ontleent zijn naam aan de ‘lange staart’ van de search demand curve (klinkt sexy, toch?). We geven toe dat dit niet bijzonder spannend klinkt. Toch kun je met deze zeer specifieke zoektermen en zinnen wel precies de mensen bereiken aan wie je wilt verkopen en meer organisch verkeer naar je website leiden.

Om je een voorbeeld van een long-tail keyword te geven:

  • Zoekterm: schoenen
  • Long-tail keyword: beste dames hardloopschoenen voor platte voeten

Hoewel eerstgenoemde zoekterm een veel breder gebied beslaat, mist het de specificiteit die nodig is om goed te scoren bij de zoekmachines. Door long-tail keywords te gebruiken die gericht zijn op specifieke zoekopdrachten, zullen potentiële klanten je eerder vinden, je website bekijken en je producten kopen. Het totale aantal hits zal misschien niet zo hoog zijn als wanneer je je op het sleutelwoord ‘schoenen’ richt, maar met long-tail keywords is de conversie veel hoger. Dit is een van de belangrijkste voordelen van het gebruik van long-tail keywords in marketing.

 


Yuqo quotesLong-tail keywords zijn bepaalde zinnen met een laag zoekvolume die gericht zijn op een specifieke doelgroep en een hogere conversie opleveren. Hoewel ze minder verkeer genereren dan bredere trefwoorden, is hun collectieve impact aanzienlijk.


 

Voorbeelden van long-tail keywords

Vaak hebben long-tail keywords de vorm van specifieke vragen (hoewel niet altijd in de juiste grammaticale vorm). Door je op deze keywords te richten en deze vragen aan de hand van je content of producten te ‘beantwoorden’, kun je je onderscheiden van de rest. Bovendien hebben long-tail keywords vaak meer impact op klanten die de intentie hebben om een aankoop te doen.

Hier zijn enkele voorbeelden van long-tail keywords en hun meer generieke, high-volume tegenhangers.

  • Brede zoekterm: laptops
  • Long-tail keyword: beste budget laptops voor studenten 2024

 

  • Brede zoekterm: een online bedrijf starten
  • Long-tail keyword: hoe start je een online bedrijf zonder geld in 2024

 

  • Brede zoekterm: tweedehands auto’s
  • Long-tail keyword: koop tweedehands auto’s in Utrecht

 


Yuqo quotesLong-tail keywords richten zich op zeer specifieke vragen of statements om het doelpubliek te bereiken en te betrekken.


 

Long-tail keywords: voordelen voor je merk

Het is je vast wel duidelijk dat er meerdere redenen zijn om long-tail keywords in je contentstrategie te integreren. Hieronder zetten we alle voordelen op een rij en leggen we uit hoe je ervan kunt profiteren.

Meer relevantie

Long-tail keywords zijn vooral een goede manier om de relevantie voor een specifieke zoekopdracht te verbeteren. Neem bijvoorbeeld het verschil tussen zoeken op ‘T-shirts’ en ‘biologisch katoenen T-shirts voor vrouwen’. De laatste zoekopdracht zit een stuk verder in de sales funnel dan de eerstgenoemde, meer algemene zoekterm. Hiermee is er een grotere kans dat jouw product relevant is voor een vrouw die op zoek is naar een nieuw T-shirt van biologisch katoen. Zo zorgen long-tail keywords er dus voor dat je je meer kunt richten op je doelgroep en dat de kans groter is dat de mensen uit je doelgroep overgaan tot aankoop van je producten.

Minder concurrentie

Omdat deze zoekwoorden zo specifiek zijn, heb je minder last van concurrentie. Laten we weer het katoenen T-shirt als voorbeeld gebruiken. Het spreekt voor zich dat er minder bedrijven zijn die biologisch katoenen T-shirts voor vrouwen verkopen dan simpelweg T-shirts. Naarmate je relevantie toeneemt, neemt je concurrentie dus af.

Betere ranking

Minder concurrentie betekent dat je meer kans hebt om hoog te scoren op specifieke zoektermen. Veel bedrijven en contentmakers hebben moeite om hoog in Google te scoren met algemene sleutelwoorden. Met long-tail keywords is het echter mogelijk om een hoge positie te bemachtigen op de eerste pagina bij specifieke, gerichte zoekopdrachten. Het is dus een simpele manier om je SEO te verbeteren, zonder dat je er veel extra moeite voor hoeft te doen.

Hoger rendement

Omdat long-tail keywords meer relevant verkeer aantrekken, hebben ze vaak een hogere conversie. Op deze manier verbeteren ze het rendement van je SEO-inspanningen. Je genereert niet alleen verkeer, maar leidt ook het gewenste verkeer naar je website.

Inzicht in je publiek

Door keywordonderzoek te doen, krijg je een beter beeld van de wensen van je publiek. Long-tail keywords zijn daarom niet alleen van belang voor SEO; ze zijn ook een waardevolle onderzoekstool. Met deze info kun je uiteindelijk betere besluiten nemen met betrekking tot marketingactiviteiten, maar ook tot andere gebieden, zoals productontwerp.

Beter voor gesproken zoekopdrachten

Nu inmiddels de helft van de mensen gesproken zoekopdrachten gebruikt, valt het belang ervan niet meer te ontkennen. Bij deze functie zijn mensen geneigd om veel langere zinnen te gebruiken, waardoor long-tail keywords essentieel zijn als je goed wilt scoren op gesproken zoekopdrachten.

Opbouwen van merkloyaliteit

Als je consistent content maakt die aansluit op zeer specifieke vragen, creëer je vanzelf meer vertrouwen en loyaliteit onder je doelgroep. De kans is veel groter dat websitebezoekers terugkeren als ze weten dat je gedetailleerde informatie verstrekt of de specifieke producten aanbiedt waar ze naar op zoek zijn.

 


Yuqo quotesLong-tail keywords bieden diverse voordelen, waaronder meer relevantie, minder concurrentie, een beter rankingpotentieel, hoger rendement en inzicht in je doelgroep. Verder zijn ze geweldig voor gesproken zoekopdrachten en het bevorderen van merkloyaliteit.


 

Long-tail keywords: hoe vind je ze?

Je weet nu waarom long-tail keywords belangrijk zijn. Nu moet je nog bepalen welke long-tail keywords voor jou het meest effectief zijn. Gelukkig is het redelijk makkelijk (en gratis) om te doen! Het betekent echter ook dat dit voor iedereen toegankelijk is, dus je bent niet de enige die hiervan kan profiteren.

SEO-tools

Het gebruik van speciale SEO-tools, zoals Ahrefs, is een beproefde manier om long-tail keywords te identificeren. Bij dit soort tools voer je simpelweg een zoekterm in en vervolgens krijg je long-tail keywords die er waarschijnlijk mee samenhangen. Als je wat richting nodig hebt, geeft zo’n tool je een idee van waar je je het beste op kunt focussen. Bovendien geven ze verschillende variaties van vergelijkbare zinnen, zodat je zelf kunt bepalen welke het meest van pas komen.

Automatisch aanvullen bij zoekopdrachten

Een makkelijke, gratis optie is de autocomplete-functie van Google. Hier kun je de sleutelwoorden invoeren die je al hebt, waarna Google langere zoekopdrachten voorstelt. Zo houd je uiteindelijk specifiekere zoekopdrachten over en krijg je een goed beeld van waar mensen zoal naar op zoek zijn.

Suggesties in Google

Je kunt ook een relevante zoekterm invoeren op Google en vervolgens omlaag scrollen op de pagina tot je stuit op ‘Zoekopdrachten verwant aan [zoekterm]’. Doorgaans zijn dit langere zinnen die tot meer specifieke resultaten leiden. Deze kun je op een vergelijkbare manier inzetten als de autocomplete-functie.

Google Ads Planner

Heb je betaalde advertenties, dan kan de Google Ads Planner een ware goudmijn zijn om nieuwe long-tail keywords te ontdekken. Met deze tool krijg je meer inzicht in het zoekvolume en de mate van concurrentie, zodat je weet wat de beste zoekwoorden zijn om je op te richten.

Interacties op social media

Doe onderzoek op social media! Neem de tijd om te ontdekken wat mensen delen en waar ze op reageren. Deze vragen en reacties zijn soms op zichzelf al uitstekende long-tail keywords. Daarbij weet je dat ze direct afkomstig zijn van je doelgroep, wat ze bijzonder relevant maakt. Een groot voordeel van deze aanpak is dat je zo breed onderzoek kunt doen om een algemeen beeld te krijgen van je publiek. Zelfs als je er uiteindelijk geen long-tail keywords aan overhoudt, kan het dus nog steeds nuttig zijn.

 


Yuqo quotesJe kunt de beste long-tail keywords bepalen met tools als Ahrefs, de autocomplete-functie van Google, Google Ads Planner, maar ook door interacties op social media te monitoren.


 

Long-tail keywords: hoe gebruik je ze?

Zodra je een lijst met long-tail keywords hebt samengesteld, rest de vraag hoe je ze effectief in je contentstrategie kunt integreren.

  • Integreer ze op een natuurlijke manier: of het nu gaat om een productbeschrijving of een lijstpost, long-tail keywords dienen op een natuurlijke manier in je content te worden verwerkt. Je moet ze er dus niet willekeurig in proppen. Denk goed na over hoe je antwoord geeft op de zoekvraag waar het trefwoord betrekking op heeft.
  • Zorg voor de juiste plaatsing: zorg ervoor dat je long-tail keywords opneemt in belangrijke onderdelen, zoals headers, meta-beschrijvingen en de alt-tekst van afbeeldingen.
  • Gebruik ze in je FAQ: long-tail keywords zijn vaak geformuleerd als een vraag, en daarmee zijn ze perfect voor FAQ-secties. Ze verbeteren zowel de gebruikservaring als de SEO.
  • Creëer long-form content: long-tail keywords zijn zeer geschikt voor uitgebreide artikelen of handleidingen. Ze stellen je namelijk in staat om een specifiek onderwerp in detail te behandelen.

 


Yuqo quotesOm long-tail keywords op een effectieve manier in te zetten, moet je ze op een natuurlijke manier in je content verwerken. Daarbij moet je goed op de plaatsing letten. Plaats ze bijvoorbeeld in je FAQ of in long-form content.


 

Long-tail keywords: de juiste klanten trekken

Naast meer algemene sleutelwoorden zijn long-tail keywords essentieel voor je marketingstrategie. Zo kun je bijvoorbeeld aan Google duidelijk maken waarover je schrijft, of de mensen bereiken die verder in de sales funnel zitten. Hoe dan ook, deze termen zijn bijzonder handig als je je wilt focussen op de groep die voor jou het belangrijkst is.

Gebruik de genoemde technieken en ontdek zelf hoeveel verschil long-tail keywords kunnen maken voor je bedrijf!