Easter eggs zijn niet alleen leuk: ze geven uw bedrijf een boost

Eva Mohyrova
H
Het duurt niet lang meer, dan is het Pasen. En dat betekent dat veel kinderen (en volwassenen) traditioneel op jacht gaan naar paaseieren. Het is een leuke traditie, opwindend, een beetje competitief en als beloning krijgen we iets leuks en meestal iets zoets. Maar voor een jacht op paaseieren hoeft het niet per se Pasen te zijn. Een dergelijke zoektocht organiseert u wanneer het u uitkomt en u heeft er geen tuin voor nodig. Het is gewoon mogelijk op uw laptop.

 

WAT ZIJN EASTER EGGS?

Volgens Wikipedia, is een easter egg “een grap of een verborgen boodschap die in een computerprogramma, film, website, computerspel, dvd, cd (hidden track), plaatje of boek verwerkt is.” Aan het eind van de jaren ’70 is dit fenomeen ontstaan. Tegenwoordig zijn easter eggs echter pas echt populair.
Mensen houden van een goede verrassing. Dat blijkt vooral uit de vele verzamelingen van easter eggs die online te vinden zijn. Ze zijn soms visueel complex, maar af en toe ook erg eenvoudig. Het gaat meestal niet om hoe ze eruitzien. Het leuke is namelijk dat bedrijven ze nauwelijks onder de aandacht brengen. Daarom ontdekken we dergelijke eieren alleen maar als we ernaar op zoek gaan of per ongeluk.
 

DE ALLEREERSTE EASTER EGG

In 1979 gaf Atari een computerspel uit met de naam Adventure. Toentertijd had het bedrijf een heel specifieke bedrijfscultuur. De namen van de game-ontwikkelaars vermeldde Atari niet bij de producten. Dit om te voorkomen dat de concurrentie hen identificeerde en wegkaapte.
Veel programmeurs vonden dat niet zo leuk. Een aantal van hen verliet Atari niet lang daarna. Maar Warren Robinett, de maker van Adventure, bleef nog een tijdje. Hij wilde zijn naam achterlaten in het spel. Daarom voegde hij een verborgen boodschap toe aan de code. Hierdoor waren mensen in staat hem te identificeren als de maker van het spel.
Zijn easter egg was verborgen onder een stip van 1 pixel in de catacomben van het zwarte kasteel bij de moeilijkheidsgraad 2 of 3. Lukte het de speler om de stip met een aantal objecten naar de oostkant van de gang onder het gele kasteel te brengen? Dan opende er een geheime kamer. Daarin stonden de woorden “Created by Warren Robinett”, die voortdurend van kleur veranderden.
Het is goed om te vermelden dat deze easter egg niet de eerste was. In de jaren ’70 verstopten veel ontwikkelaars easter eggs in spelcodes. Maar die van Robinett ontdekten mensen als eerste.
 

MODERNE VOORBEELDEN VAN EASTER EGGS

1. DE EASTER EGG IN DE BRITSE VOGUE

De Britse website van Vogue is modieus en professioneel, maar ook grappig. Als u de Konami-code uit onderstaande afbeelding invoert op de homepage van de site, dan ontdekt u het zelf.
 
 Konami code
 
House & Garden UK heeft trouwens dezelfde easter egg.
 

2. EASTER EGGS IN GOOGLE

Google is de grootste zoekmachine ter wereld en bevat dan ook diverse easter eggs. Een van de bekendste (die nog steeds fantastisch is) is het intypen van de zoekopdracht “askew”. De afbeelding hieronder toont wat u dan ziet.
 
Google askew
 
Een andere geweldige easter egg, die helaas niet meer bestaat, had Star Wars als thema. Door “a long time ago in a galaxy far far away” in te voeren als zoekopdracht, scrolden de resultaten net als in de films. Daarna hoorde u muziek.
 

3. DE EASTER EGG IN WIKIPEDIA

Wikipedia heeft op sluwe wijze een easter egg op de Engelse pagina over het fenomeen geplaatst. Als u met uw muis over de egel aan de rechterzijde beweegt, dan verschijnt er een beschrijving. Maar als u op de egel klikt, gebeurt er iets anders. Probeer het zelf maar eens.
 
Wikipedia Easter egg
 

4. DE EASTER EGG VAN COCA-COLA

Om dit ei te zien, bezoekt u de website van Coca-Cola en bekijkt u de broncode van deze pagina. Daar ontdekt u dat het logo van het merk in de code is versleuteld.
 
Coca-Cola Easter egg
 
5. DE EASTER EGG IN BUZZFEED
Als u de Konami-code invoert op de website van BuzzFeed, dan ziet u een explosie van kleurrijke confetti.
 
BuzzFeed Easter egg
 
Dat ziet er leuk uit, toch? Maar een eerdere easter egg van BuzzFeed was nog veel grappiger. Door het invoeren van de Konami-code, verschenen er diverse afbeeldingen van luiaards op de website (of afbeeldingen van Mark Wilkie, de CTO van het bedrijf).
 
BuzzFeed sloth Easter egg
 
Buzzfeed Wilkie Easter egg
 
Zoals u ziet, zijn easter eggs leuk om te ontdekken en om uit te proberen. Hoewel ze er misschien niet echt serieus uitzien, zijn ze mogelijk nuttig voor uw marketingstrategie. Ze helpen u om een betere relatie op te bouwen met uw klanten. Daar gaan we even wat dieper op in.
 

HOE PROFITEERT U MET UW MARKETING VAN EASTER EGGS?

Mensen zijn van nature nieuwsgierig. We houden van speurtochten en we vinden het prettig als merken met ons communiceren. Wat doen we vaak als we weten dat er na een film extra scènes te zien zijn? We wachten tot de aftiteling voorbij is om die scènes te zien (vooral als we fan zijn).
Zo werkt het ook met easter eggs. Als mensen weten dat er eentje op uw website staat, dan proberen ze die te vinden. En daar profiteert u op de volgende manieren van.
 

1. EASTER EGGS MOEDIGEN BEZOEKERS AAN OM LANGER OP UW SITE TE BLIJVEN

Dat geldt natuurlijk niet altijd: als het ei al is ontdekt, kijken bezoekers er alleen maar kort naar. De speurtocht naar de easter egg houdt echter veel mensen even bezig. Bovendien vinden ze het leuk als er iets nieuws en grappigs op uw site staat als ze al veel tijd hebben doorgebracht op uw website (of app). Dat zorgt er mogelijk voor dat ze de website verder gaan bekijken.
 

2. MET EASTER EGGS MAAKT U UW MERK MENSELIJKER

Het plaatsen van easter eggs is een van de makkelijkste manieren om uw merk menselijker te maken, zonder dat uw professionele imago en de integriteit gevaar lopen. Een easter egg is tenslotte grappig. Als uw bedrijf er eentje maakt, communiceert dat de boodschap dat u zelf ook geniet van een grapje tussendoor. Daarmee geeft u een ontspannen en casual draai aan uw professionele uitstraling. Het zorgt ervoor dat bezoekers alleen maar meer waardering voor u krijgen. Ze gaan uw bedrijf zien als een onderneming met mensen en niet als afstandelijk, zonder gezicht.
 

3. EASTER EGGS LEIDEN TOT BETROKKENHEID

Het delen van een easter egg is net als het vertellen van een geheim aan uw publiek. U maakt iets speciaal voor hen en vertrouwt erop dat zij de verborgen boodschap vinden. Als ze die ontdekken, is de kans groot dat ze zich meer verbonden voelen met uw merk. Wie houdt er immers niet van een bedrijf dat met het publiek communiceert, zeker op zo’n interessante manier?
 

4. EASTER EGGS VERBETEREN UW ZICHTBAARHEID

Er zijn meerdere manieren om het verkeer op uw site organisch te doen toenemen. Een zeer effectieve manier om de zichtbaarheid te stimuleren, is het maken van iets wat veel aandacht trekt, zoals een easter egg. Bent u wel eens op zoek geweest naar online easter eggs? Dan heeft u vast een aantal artikelen gevonden waarin ze staan genoemd. Inclusief de links naar de betreffende websites. En de kans is groot dat u naar die sites bent gegaan om de easter eggs te vinden, ook al had u nog nooit eerder van het merk gehoord.
We mogen er dus van uitgaan dat andere mensen hetzelfde doen. En wie weet, vinden ze uw website en merk zo leuk dat ze blijven hangen!
Easter eggs zijn niet alleen maar leuk voor online of in de achtertuin. Ze trekken aandacht en helpen merken een betere relatie op te bouwen met hun publiek. Bovendien vergroten ze de zichtbaarheid van uw merk. Daarom zijn ze een leuke en goedkope toevoeging aan uw marketingstrategie. Waar wacht u nog op? Ga mee op online jacht naar easter eggs!