Hoe u online succesvol een internationaal publiek bereikt

Grant Robinson
Grant Robinson
D
Door goed voorbereid te zijn op internationale uitbreiding, kunt u uitblinken in globale marketing. Wat werkt in het ene land, werkt niet altijd in het andere. Zorg dat u de verschillen tussen culturen en regio's goed kent om geen fouten te maken. Hier zijn een aantal basistips voor een succesvolle internationale marketing strategie.
Reading Time: 6 minutes

U bent geïnteresseerd in online verkoop. Lokaal wilt u uw omzet verhogen en een bredere en een meer afgebakende doelgroep bereiken. U denkt er misschien ook wel aan om u op het buitenland te richten.

Het internet is dan wel wereldwijd, maar het bereiken van een internationaal publiek gaat niet vanzelf. Er zijn specifieke zaken waar u rekening mee moet houden als u over de hele wereld klanten wilt vergaren.

Hoe dan ook, u wilt dat uw doelgroep op uw website belandt, geboeid raakt, lacht en denkt: “Dit is precies waar ik naar zocht!”

 

GROOTTE IS NIET BELANGRIJK

Het feit dat er geen hiërarchie bestaat op het web geeft u de mogelijkheid om rechtstreeks te concurreren met miljoenenbedrijven die met complete marketing teams werken. Uw merk heeft een aantal voordelen ten opzichte van deze concurrentie om een aantal redenen.

  • Zoals in guerrilla oorlogsvoering, betekent klein zijn dat u zich makkelijk kunt aanpassen en snel kunt anticiperen, waardoor u tegengeslagen in een nieuwe kans kunt omtoveren.
  • U kunt persoonlijke relaties opbouwen en een goede connectie maken met uw online klanten en toekomstige doelgroep.
  • Oprechte communicatie leidt tot authenticiteit van uw merk; eerder dan met gelikte reclame tactieken.

U weet dat wat u in huis hebt, is wat men wil, maar wie is “men” en waar woont “men” precies? Zodra u weet wie u wilt bereiken en wat de doelgroep is waar uw merk bij aansluit, is het tijd om online met het publiek te communiceren. Zorg wel dat u een aantal zaken afgevinkt hebt voordat u uw charmes in de strijd gooit.

Zorg dat u een aantal zaken afgevinkt hebt voordat u uw charmes in de strijd gooit.

 

OPTIMALISEER HET ONTWERP EN HET GEBRUIKSGEMAK VAN UW WEBSITE

Lokaal gezien, moet alles op rolletjes lopen. Zorg ervoor dat al uw derden online zijn en werken. U wilt niet dat mensen slecht over u spreken op Twitter en Facebook.

Wees er zeker van dat gebruikers gemakkelijk op uw website kunnen navigeren. Zorg ervoor dat:

  • uw email server alle nieuwe e-mails correct binnen laat komen.
  • uw derden, ofwel uw online shop provider en uw betalingspagina, werken.
  • zoekmachines uw site goed kunnen verwerken.
  • u niet per ongeluk uw website geblokkeerd heeft vanaf bepaalde servers.

Een gemist punt kan al serieuze gevolgen hebben voor het internetverkeer op uw website.

Met het oog op de internationale markt, moeten bovenstaande factoren uw hoofdprioriteit zijn. Gebruiksgemak waardeert men namelijk overal. U kunt uw site naar een nog hoger niveau tillen door de werking van uw website toe te passen op de specifieke behoeften van de klanten in een specifiek gebied.

Data kunnen u vertellen waar mensen zich bevinden, maar niet wie ze zijn. Sociale media zijn het perfecte middel om uw campagnes te versterken. Details zorgen voor relevantie en kunnen toegepast worden om uw doelgroep nog meer aan te spreken. Relevantie betekent opvallen. Opvallen leidt tot meer verkoop.

 

SOCIALE MEDIA – ZORG VOOR EEN STERKE CONNECTIE MET UW TOEKOMSTIGE KLANTEN

De altijd veranderende wereld van de sociale media is voor de online marketeer een open en regelvrije speelplaats. U kunt hiermee makkelijk over de cultuur-, taal- en de denkbeeldige landsgrenzen heen stappen.

Sociale media omvatten een culturele mengelmoes, die de gehele mensheid vertegenwoordigt. Iedereen heeft andere verwachtingen als het om merken, productkeuzes, loyaliteit en persoonlijke voorkeuren gaat.

Sociale netwerken, email lijsten, online groepen en netwerksites bieden allemaal een vruchtbare bodem voor uw toekomstige markt om samen te komen met mensen en om met ze in contact te treden. Communiceren met uw doelgroep geeft u belangrijke informatie over hoe u uw strategie vorm kunt geven.

Het hebben van aannames over uw publiek kan leiden tot mislukte strategieën en tot het verstrekken van informatie die er voor de doelgroep niet toe doet. Dit is uw kans om goede connecties op te bouwen. Gooi uzelf in de strijd en ga netwerken. Niet alleen op het internet, maar ook in het echt. Ontdek wat er speelt in het hoofd van uw klanten en leer mensen kennen.

 

UW WEBSITE GESCHIKT MAKEN VOOR DE WERELD

Terwijl de globale informatietechnologie als een echte culturele kracht vooruitgang boekt, is er nog geen homogene wereldwijde cultuur ontstaan zonder communicatieve barrières. Dit betekent dat uw website een aantal aanpassingen nodig heeft om optimaal een wereldwijd publiek aan te kunnen spreken.

Zaken om rekening mee te houden, zijn het website-ontwerp en media. Denk aan kleuren en symbolen die omgezet moeten worden. In sommige landen is wit de kleur voor puurheid, maar in andere landen kan het staan voor de dood. Met wat cultuuronderzoek kunt u dit soort onhandige fouten voorkomen.

Vertalers en tolken zijn essentieel voor het lokaliseren van uw content. Wat een prachtige zin in het Engels kan zijn, is mogelijk niet te vertalen naar een andere taal. Content die is omgezet met een vertaal app zal hoogstwaarschijnlijk overkomen op uw potentiële internationale klanten als een tekst die niet klopt.

 


Yuqo quotesAls u wilt dat uw merk goed overkomt, is het van groot belang om lokale nuances toe te passen met uitnodigende herkenbare spreektaal.


 

Als het uw doel is om de hele wereld te bereiken, dan moet u uitermate flexibel zijn. Gebruik transculturele symbolen of emoticons in plaats van infographics en tekst. Wilt u dat uw site te gebruiken is door nationaliteiten waar u nog geen vertalers voor hebt gevonden? Zorg dan dat uw teksten gelezen kunnen worden door vertaalmachines. Test uw content en kopieer het in een paar verschillende vertaalmachines om zeker te weten dat het goed zit. Wilt u echt zeker zijn van uw zaak? Werk met een native vertaler en bespaar uzelf de moeizame online vertalingen.

 

UW BOODSCHAP AANPASSEN AAN DE LOKALE MARKT

Volgens sociale mediadeskundigen is de sleutel naar het bereiken van internationale klanten het rekening houden met de culturele filters waar alle media aan onderhevig zijn. Interessant is dat maar een kwart van alle internetgebruikers Engels spreekt.

Het niet zien van deze verschillen kan leiden tot fouten in de marketing strategie. Het geniepige van internationale marketing is dat wat werkt in het ene land, niet altijd werkt in het andere land. Het is onverstandig om aan te nemen dat het product, de presentatie, het prijsbeleid en de verkoopkanalen internationaal hetzelfde werken als lokaal. Uw strategie niet aanpassen aan internationale markten kan leiden tot fouten die u en uw website duur kunnen komen te staan.

Daarnaast moeten productnamen en slogans gecheckt worden als u zich gaat focussen op internationale markten. Met een ongepast woord kunt u ongewild iemand kwetsen of uzelf voor gek zetten. Het woord “klok” in het Mandarijn is qua uitspraak bijvoorbeeld zeer verwant aan het woord “dood.” Een voorbeeld uit de praktijk: Snapple is er niet in geslaagd om de Japanse markt te betreden, omdat het Japanse publiek heldere, groene thee prefereert met minder suiker.

Na grondig onderzoek, ontdekt u wellicht iets opvallends.

Om uiteindelijk overtuigend over te komen, moeten marketeers begrijpen in hoeverre consumenten uit diverse landen en culturen kunnen verschillen van elkaar. Alleen dan kunnen ze vol zelfvertrouwen effectieve strategieën ontwikkelen die ze op elke afzonderlijke markt toepassen.

Na grondig onderzoek, ontdekt u wellicht iets opvallends. Er is net zoveel diversiteit in populaties als in nationaliteiten. Het is zeker mogelijk dat u zich voor het uitbreiden van uw klantenbestand juist naar binnen moet keren, in plaats van naar buiten. Subculturen kunnen een vruchtbare grond zijn om tot grotere nationale markten door te dringen om vervolgens andere landen te veroveren en uiteindelijk de wereld over te gaan.

 

SUBCULTUREN

Subculturen omvatten meer dan termen als “emo”, “gothic” of “nerd”. Geslacht, leeftijd, generatie, seksuele geaardheid en ouderlijke status kunnen allemaal gezien worden als subculturen. Elke subcultuur vraagt om een eigen marketing taal. Man, vrouw en transgender, millennial en generatie X of Y, ouder of kind; mensen kunnen allemaal op een andere manier benaderd worden.

Hoewel traditionele rollen en identiteiten snel naar de achtergrond verdwijnen op het internet, zijn subculturen in de echte wereld nog duidelijk te zien. Zo hebben ouderen specifieke behoeftes die jonge uitgaansliefhebbers niet hebben. We ontkomen niet aan deze intrinsiek verbonden waarden, ongeacht onze online identiteit.

Een grondige kennis van uw producten kan u helpen de waarden van subculturen te identificeren en te bepalen of een subcultuur een doelgroep betreft. Sommige subculturen, zoals anime en steampunk, zijn zowel online omvangrijk aanwezig als in het echte leven in de vorm van cosplay evenementen. Veel bedrijven verdienen goed door zich te focussen op deze micro-markten.

 

RAAK DE EMOTIE – DE BASIS VAN MARKETING

Consumentisme, het kopen en verkopen van goederen, kan altijd worden aangepast aan uw doelgroep met behulp van data analyse en sociale media.

Maar de slimme marketeer weet dat het wel of niet kopen van een product vaak samenhangt met diep gewortelde emoties. Emoties die vervolgens worden gerechtvaardigd met logica.

Het identificeren van de diepgewortelde emotionele waarde in uw doelgroep, die invloed heeft op de aankoopbeslissing, is uw fundamentele doel. Bouw eerst een emotioneel verlangen op en versterk dat vervolgens met feiten en data.

We kunnen u zeker helpen met het opstellen van vloeiende teksten en creatieve videocampagnes die meteen resultaten zullen opleveren als ze eenmaal op uw site staan.

Het blijft echter uw eigen oog voor detail, interpretatie van relevante data en site aanpassing, dat ervoor zorgt dat mensen hun creditcard uit de portemonnee zullen trekken.