Schrijven is een vaardigheid die oefening, geduld, creativiteit en discipline vergt. Voor een artikel is vaak veel moeite en onderzoek gedaan. Het kan dan ook erg frustrerend zijn als u ontdekt dat uw content is gestolen en elders wordt gebruikt. Tekstschrijvers doen hun uiterste best om originele artikelen te maken. Ze proberen te zorgen voor goede search engine optimization (SEO) zodat de content een optimaal bereik heeft. Stel dat u ontdekt dat uw content door iemand is gekopieerd en er plagiaat gepleegd is. In dat geval kunt u meerdere stappen ondernemen. Plagiaat is een online pandemie; al met een paar muisklikken kan iemand uw content kopiëren naar een ander domein. Hieronder leggen we uit hoe u hiermee omgaat.
GEBRUIK GOOGLE ALERTS
De eerste stap is erachter komen of iemand uw waardevolle content heeft gekopieerd. Het is niet efficiënt om door Google zoekresultaten te scrollen op zoek naar kopieën van uw blogposts. Dit is waarschijnlijk een ontzettende verspilling van tijd. Gelukkig heeft webgigant Google de tool Google Alerts ontwikkeld. Hiermee kunt u al uw content traceren en krijgt u een bericht als er sprake is van plagiaat.
Het idee achter Google Alerts is gebruikers te attenderen op nieuwe en interessante content. Zo kunnen ze unieke posts maken over bijvoorbeeld muziek, sport of financiën. De tool kan ook worden gebruikt om gestolen content te achterhalen. Daartoe voert u een unieke zin uit een artikel of de naam van een schrijver of blog in. U heeft waarschijnlijk het meest succes als u een frase invoert van uw blog. Voeg aanhalingstekens toe aan de zin om deze als zoekparameter te markeren. Vervolgens kunt u de tool gebruiken voor het scannen van categorieën, zoals nieuws en blogs.
HOE ACTIE TE ONDERNEMEN
Stel dat u er op die manier achterkomt dat iemand anders uw werk heeft gestolen en het voor eigen profijt gebruikt. U kunt dan meerdere dingen doen. Het is altijd goed om eerst te proberen de persoon te contacteren en beleefd en professioneel te vragen de content te verwijderen. Daarvoor kunt u tools als print screen en een snipping tool gebruiken om visueel bewijs te leveren. U kunt dit toevoegen als bijlage bij de e-mail ter onderbouwing. Het kan zijn dat u geen reactie ontvangt binnen een redelijke termijn of dat de eigenaar van de website de content niet wil verwijderen. In dat geval onderneemt u andere stappen.
Dien een klacht in bij Google die voldoet aan de Digital Millennium Copyright Act (DMCA). Dit leidt ertoe dat de publicatie van de overtreder uit de zoekresultaten wordt verwijderd. Het verkeer wordt vervolgens weer rechtstreeks doorverwezen naar uw content. Zoekers worden dus niet meer verwezen naar de gestolen tekst op de andere site. Het beleid van Google is om serieuze actie te ondernemen als het gaat om intellectuele eigendomsrechten. Bijvoorbeeld door het uitschakelen van toegang tot gestolen content, maar ook door het beëindigen van abonnees. Om actie te ondernemen, logt u in op uw Google account. Daar dient u dit formulier in. Identificeer en omschrijf het werk waarvoor copyright geldt en vermeld de URL naar het oorspronkelijke stuk. Voeg ook een URL toe naar de locatie van het onrechtmatige materiaal.
Het online publiceren van uw werk lijkt misschien riskant, gezien het grote risico op plagiaat op het internet. Maar de voordelen van online content zijn vele malen groter dan de risico’s. En dankzij technologische innovaties is het detecteren van plagiaat makkelijker en sneller dan ooit. Tools als Google Alerts automatiseren het detecteren van gestolen werk en besparen de makers van content enorm veel tijd en energie. Komt u erachter dat uw teksten zijn gestolen? Probeer dan eerst op een beschaafde manier met de dader te communiceren. Lever daarbij bewijzen voor uw klacht. Als dat niet werkt, richt u dan tot Google voor support.