Top 10 afkortingen in B2C-communicatie

Luke Sumpter
A
Afkortingen zorgen ervoor dat advertenties op social media en ook e-mails makkelijker en prettig leesbaar zijn. Bovendien komt uw manier van communiceren hiermee relaxter en toegankelijker over.

Dankzij technologie is het voortdurend mogelijk met elkaar te communiceren. Daarbij maakt het niet uit waar ter wereld we ons bevinden. Door nieuwe tools is de lange reis van een geschreven brief van Nederland naar Australië veranderd in één muisklik. Deze technologische ontwikkelingen hebben echter niet alleen de manier veranderd van het versturen van berichten. Ze hebben namelijk ook ons schrijven veranderd.
Alsof het direct versturen van een bericht nog niet genoeg is, hebben we er ook een gewoonte van gemaakt om afkortingen te gebruiken in onze communicatie. Daardoor is iets makkelijker en sneller te lezen. Natuurlijk heeft iedereen daar een mening over; voor taalpuristen is het bijvoorbeeld bijna godslastering. Het heeft echter ook een revolutie veroorzaakt in de wereld van social media, e-mail en adverteren.
Net zoals acroniemen, maken afkortingen van woorden het voor mensen makkelijker om een tekst te scannen en de boodschap te zien. Bovendien zorgen ze voor een vriendelijke, informele en soms zelfs komische toon in de communicatie met uw doelgroep.
Bekijk hieronder de top tien van meest gebruikte afkortingen in teksten en gebruik ze ook zelf – met mate. Daarmee krijgt uw B2C-communicatie net wat extra pit. Uw doelgroep zal het zeker waarderen!
 

1. THX: THANKS (BEDANKT)

Deze afkorting komt u overal op social media en in persoonlijke tekstberichten tegen. Hiermee bespaart u niet veel karakters, maar het scheelt wel tijd. Uw klanten kennen deze afkorting vast heel goed. Gebruik deze afkorting bijvoorbeeld aan het eind van een informeel social media-bericht om uw doelgroep te bedanken voor de aandacht. Of als reactie op complimenten die u in de commentaren op een bericht krijgt.

2. TBH: TO BE HONEST (OM EERLIJK TE ZIJN)

TBH is een simpele manier om transparantie en openheid over te dragen bij het delen van een mening. Vanwege de informele toon ervan, komt uw manier van communiceren hiermee toegankelijker over. Sommige lezers zullen er zelfs om moeten grinniken. U kunt TBH ook gebruiken na een kleine blunder om de situatie luchtig te maken. Heeft u per ongeluk een e-mail verstuurd? Gebruik TBH. Of misschien ligt uw website eruit en wilt u uw klanten daarover informeren. Gebruik TBH.
 
Afkortingen van woorden maken het makkelijker om een tekst te scannen en de boodschap te zien.
 

3. YOLO: YOU ONLY LIVE ONCE (JE LEEFT MAAR ÉÉN KEER)

Soms zien we het leven alsof we het nogmaals kunnen meemaken. YOLO is een snelle en korte herinnering aan dat het niet zo werkt! Net als ‘carpe diem’ spoort YOLO mensen aan om alles uit het leven te halen. De afkorting is een krachtig gebaar in advertentiecampagnes op social media. YOLO moedigt uw doelgroep aan om alles uit uw aanbieding te halen wat erin zit. Zo’n kans krijgen ze misschien wel nooit weer!
 

4. IRL: IN REAL LIFE (IN HET ECHTE LEVEN)

We kunnen niet ontkennen dat we een groot deel van ons leven in een virtuele wereld doormaken. Een wereld van memes, GIF’s, message boards en rechtstreekse berichtjes. Doordat mensen iets online lezen, gaan ze er soms automatisch van uit dat het over de cyberspace gaat. Zet IRL in een e-mail of bericht als u verwijst naar dingen in de echte wereld. IRL is ook een soort grappige sneer; het verwijst in feite naar de hoeveelheid tijd die we online doorbrengen. Gebruik deze afkorting als u wilt verwijzen naar evenementen, bijeenkomsten en fysieke winkellocaties.
 

5. IMO: IN MY OPINION (NAAR MIJN MENING)

IMO is een afkorting die u kunt gebruiken als u uw visie op een onderwerp deelt. Het is met name praktisch als u informele productreviews schrijft of opiniestukken voor uw blog.
 

6. FWIW: FOR WHAT IT’S WORTH (VOOR WAT HET WAARD IS)

FWIW is een andere informele manier om uw mening te delen. In dit geval is het echter meer een kanttekening dan het hoofdonderwerp van een bericht of post. Gebruik FWIW om een klein aandachtspunt te vermelden aan het eind van een productomschrijving. Of als luchtige afsluiting van een e-mail of social media-bericht.
 

7. DM: DIRECT MESSAGE (RECHTSTREEKS BERICHT)

Het versturen van rechtstreekse berichten helpt bedrijven in contact te blijven met hun klanten. Ook stelt het volgers in staat makkelijk vragen te stellen over producten. Facebook erkent de waarde van rechtstreekse berichten zelfs zo, dat het medium laat zien hoelang een reactie meestal op zich laat wachten. Informeer uw volgers dat ze u gerust een DM kunnen sturen als ze een vraag hebben.
 
Het versturen van rechtstreekse berichten helpt bedrijven in contact te blijven met hun klanten.
 

8. BTW: BY THE WAY (TROUWENS)

Met BTW geeft u aan dat u op het punt staat iets te zeggen dat afwijkt van het hoofdonderwerp van het bericht of de post. Het is eigenlijk een soort ‘trouwens’. U kunt BTW in teksten verwerken op de plaats waar gewoonlijk een bijwoord staat. Gebruik het aan het eind van informele e-mails of Instagramberichten om een product of advertentie onder de aandacht te brengen via een extra, maar minder belangrijk stukje tekst.
 

9. B4N: BYE FOR NOW (TOT ZIENS VOOR NU)

B4N zult u het meest tegenkomen in berichten tussen vrienden. Misschien moet iemand naar een vergadering of gaat iemand naar bed. Het lijkt daarmee een erg persoonlijke afkorting, vindt u niet? Gebruik deze dan ook als u een vriendelijke, informele en zeer ongedwongen toon wilt overbrengen. Zet B4N bijvoorbeeld aan het eind van nieuwsbrieven of updates over nieuwe producten en aanbiedingen.
 

10. TTYL: TALK TO YOU LATER (SPREEK JE LATER)

TTYL is een ander voorbeeld van een vriendelijke en ontspannen manier van afsluiten. Dit zegt echter dat het gesprek nog niet voorbij is; u zult uw doelgroep binnenkort informeren over nieuwe aanbiedingen en producten. U kunt TTYL ook gebruiken in een DM. Daarmee laat u het gesprek open en weten volgers dat u openstaat voor meer vragen en feedback.
 
Deze tien afkortingen zijn nog maar het topje van de ijsberg van een wereld van nuttig digitaal jargon. Maak uw communicatie hiermee gestroomlijnder en bouw een vriendelijke reputatie op. Door meer passende afkortingen te gebruiken, zorgt u er bovendien voor dat u op B2C-niveau modern overkomt. B4N!