Een uitgebreide marketinggids voor Halloween 2019

Hello Yuqo
H
Halloween is een feestdag waar miljarden in omgaan met jaarlijks gigantische e-commerce-sales. Kostuums, snoep en decoraties zijn de bestverkopende producten. Lees hier hoe u uw campagne lokaliseert voor verschillende markten.

Zodra de herfstwind weer door het land waait, is het bijna tijd voor Halloween. Het betekent ook dat consumenten op het punt staan om allerlei zaken aan te schaffen. Van kostuums, kaarsen en decoraties tot, uiteraard, pompoenen. Amerika is absoluut het land dat alles naar een hoger niveau tilt bij dit jaarlijkse festival. Maar ook in andere landen steekt men veel moeite in trick-or-treat en het creëren van een spookachtige sfeer.
Wat oorspronkelijk begon als een oud Keltisch festival – Samhain – is uitgegroeid tot een gecommercialiseerde feestdag. Het is tevens een belangrijk evenement geworden voor zowel online als fysieke winkels.
Webwinkels bieden de consument een groot voordeel. Het is geen geheim dat supermarkten en winkels druk in de weer zijn in aanloop naar Halloween. Horden mensen gaan rond deze tijd de stad in om eten, kostuums en dergelijke in te slaan.
Webshops stellen de klant echter in staat om deze items aan te schaffen vanuit het comfort van thuis. Geen meutes of wachtrijen en reizen is niet nodig. Het percentage online shoppers stijgt exponentieel en deze trend is ook zichtbaar in de jaarlijkse uitgaven voor Halloween.
Laten we eens kijken hoe verschillende landen Halloween vieren, hun uitgavepatronen eruitzien (waar mogelijk) en hoe u marketingcampagnes lokaliseert en optimaliseert voor hogere conversies.
 

VERENIGD KONINKRIJK

Het Verenigd Koninkrijk heeft met 15,6% de hoogste e-commerce-omzet ter wereld en Halloween vormt een indrukwekkend deel daarvan. In 2013 gaven Britten ongeveer £230 miljoen aan retailproducten uit tijdens Halloween. Deze cijfers schoten omhoog tot £310 miljoen in 2016, volgens consumentenonderzoek van Mintel.
Naar schatting was in 2018 46% van de Britse consumenten bij de festiviteiten betrokken. 78% daarvan kocht chocola en ander snoep, 41% investeerde in decoraties, 40% schafte kostuums aan, 34% kocht partysnacks en 31% drank.
Uit statistieken blijkt dat 29% van de inkopen rond Halloween in het land impulsaankopen betreft en dat mensen van 27-36 jaar geneigd zijn het meest uit te geven. Dit is tevens dezelfde leeftijdsgroep die wereldwijd 32% van de Instragram-gebruikers vormt. Aangezien 80% van alle Instagram-accounts een bedrijfspagina volgt, is dit een geweldig social media-platform om gesponsorde berichten te plaatsen in aanloop naar Halloween.
Het VK heeft overduidelijk een voorkeur voor zoetigheid als het aankomt op Halloween. Snoep en lekkernijen zouden dan ook een essentieel onderdeel moeten vormen van lokalisatie.
 

NEDERLAND

Nederlanders zijn niet zo uitbundig wat Halloween betreft. Daarnaast vieren we eerder iets wat erop lijkt: Sint Maarten. Wij gaan 11 november de straat op, in plaats van 31 oktober. Sint Maarten draait van oorsprong om het traditionele zaaien van graan.
Met Sint Maarten gaan kinderen langs de deuren en zingen ze liedjes in ruil voor snoep. Marketing in Nederland dient zich hierbij dan ook te concentreren op traktaties. De feestdag is hier ook niet echt spookachtig van aard; denk meer aan kaarsen en lantaarns.
 
Nederlanders zijn niet zo uitbundig wat Halloween betreft.
 

FRANKRIJK

Ook in Frankrijk is de viering van Halloween redelijk beperkt. Sommige burgers zouden het daarbij als te commercieel zien. Trick-or-treat is hier niet gebruikelijk, maar er vinden wel volop Halloween-feesten plaats.
Degenen die zich wel verkleden, kiezen werkelijk enge outfits. Dit in tegenstelling tot de vaak wat schattigere kostuums in de VS. Wilt u outfits aanprijzen? Kies dan de angstaanjagendste dingen die u kunt vinden. Een belangrijke doelgroep: volwassenen die clubs bezoeken. Op verschillende locaties in Parijs organiseert men Halloween-feesten; van het Aquarium tot het Nouveau Casino.
 

DUITSLAND

Halloween is een groeiende trend op de Duitse markt. Hoewel de traditionelere bevolking er de neus voor ophaalt, verkleden jongeren in het land zich in enge kostuums (zoals hun Franse tegenhangers) en bezoeken ze feesten in de grote steden. Pompoenfeesten zijn ook populaire evenementen. Daar komen mensen samen om uit de schil van pompoenen gezichten te snijden.
Trick-or-treat is niet bepaald populair in dit land. Snoep en traktaties verhogen de verkopen dus niet zozeer. Ga voor voordelige en oprecht enge outfits, die tegemoetkomen aan de wensen van de feestgangers.
 

SPANJE

Voor een Europees land pakt Spanje groots uit wat Halloweenachtige vieringen betreft. Daarom is het een uitstekende kans om campagnes te lanceren op de Spaanse markt. Het festival staat er bekend als de “Dia de Los Muertos” (De Dag van de Doden). Dit is een driedaagse viering die op 31 oktober begint. Het draait om het vereren van de doden en het vieren van het leven.
Noord-Spanje is enthousiaster over deze feestdag dan de rest van het land. De regio barst daarbij van het pompoen-snijden, verkleedpartijtjes en trick-or-treat. Leg de focus op kostuums en snoep om de verkopen te maximaliseren, wanneer u zich op deze gebieden richt.
 

ITALIË

Zo’n 48% van de Italianen viert Halloween. De belangrijkste viering — Allerheiligen — vindt op 1 november plaats, maar Halloween is ook belangrijk. De dag bestaat meestal uit kostuumfeestjes voor kinderen overdag, gevolg door trick-or-treat in de avond. Daardoor is snoep een belangrijke factor voor lokalisatie. Zodra de zon onder is, gaan volwassenen vaak naar clubs voor kostuumfeestjes.
 
Zo'n 48% van de Italianen viert Halloween.
 

VERENIGDE STATEN

Halloween is een groot feest in de Verenigde Staten. De gemiddelde klant geeft $82,27 uit in aanloop naar het evenement. Een indrukwekkende 35% gebruikt daarbij het internet voor potentiële aankopen. Dit stelt webwinkels in staat een aanzienlijke omzet te draaien. In totaal zal het land dit jaar een kolossale $8,8 miljard besteden aan Halloween.
68% van de bevolking gaat dit jaar Halloween vieren en 69% ervan is van plan om snoep uit te delen. Daarom is dit de productiefste sector op de markt. Verder wil 49% het huis versieren, 47% zich verkleden en 17% zelfs huisdieren in kostuums hijsen. Dit biedt uitgelezen kansen voor webshops.
Amerikanen spenderen behoorlijk wat tijd aan de voorbereiding van het feest. Lanceer uw marketingcampagnes daarom vroeg. 37% van de mensen doet aankopen voor Halloween voor oktober, 6% voor september, 28% doet de laatste inkopen in september en 41% in de eerste week van oktober. De resterende 25% doet aankopen in de laatste 2 weken van oktober.
Het land besteedt aan alleen kostuums al $3,4 miljard. Daarbij zijn prinsessen, dieren, Star Wars-personages, heksen en piraten het populairst. Zo’n 35,2% van deze verkopen vindt online plaats, 18,2% via Facebook en 10,4% op Instagram.
 

AZIË

Verschillende Aziatische markten hebben hun eigen feestdagen of festivals ter verering van de doden. Veel van deze tradities wijken echter af van het Westerse Halloween. Vaak vinden ze ook op andere momenten in het jaar plaats.
Een voorbeeld van een Halloweenachtig evenement is het Obon Festival in Japan. Dit wordt in de zomer gevierd om voorouders te herdenken. Hierbij worden papieren lantaarns opgehangen, de graven van familieleden bezocht en komt men samen met familie. Het is geen feest met lekkernijen. Marketeers kunnen zich dus beter focussen op producten en diensten die aansluiten op het eervolle karakter van dit festival.
Dan is er ook nog het Koreaanse festival Chuseok. Dit is een oogstfeest waarbij mensen hun geboorteplaats bezoeken en feest vieren om hun familieleden te eren. Westerse Halloweenvieringen worden echter ook steeds populairder onder de jongere generaties in Zuid-Korea. Het is de moeite deze festivals eens nader te bekijken voor unieke kansen en culturele nuances.
 

GEBRUIK HASHTAGS OM AANDACHT TE TREKKEN

Hashtags zijn een uitstekende manier om uw producten en diensten online op de kaart te zetten. Ze zijn met name nuttig op Instagram, wat goed nieuws is, gezien het aantal potentiële shoppers met Halloween op dit platform. Gebruik de volgende hashtags om uw sales te verhogen:
#halloween #happyhalloween #trickortreat #halloweenparty #halloweenmakeup #halloweenkostuum #spookyseason