Hoe u een Facebook winkel aanmaakt in 6 eenvoudige stappen

Hello Yuqo
E
Een wereld van onbenutte mogelijkheden met meer dan 2,2 miljard gebruikers ligt aan uw voeten. Profiteer van de winkeloptie op Facebook. Zo biedt u potentiële klanten de mogelijkheid uw producten in volle glorie te vinden en te kopen. Dat en nog veel meer heeft een Facebook winkel te bieden.

 

DE POTENTIE VAN WINKELEN OP FACEBOOK

Een Facebook winkelpagina biedt u de mogelijkheid om uw bedrijf, diensten of producten bekend te maken bij uitzonderlijk veel gebruikers. Tenzij uw website al 2,2 miljard regelmatige bezoekers heeft, is een Facebook winkel een simpele, maar winstgevende tijdsinvestering.
We gaan ons verdiepen in de talrijke mogelijkheden die Facebook biedt aan bedrijven. Maar eerst willen we u erop wijzen dat de functionaliteit afhangt van de locatie van uw bedrijf. Voor bedrijven in de VS biedt Facebook complete winkels. Klanten krijgen de mogelijkheid om aankopen via het platform te zoeken, te selecteren en te betalen. Voor iedereen buiten de VS is het alleen mogelijk een overzicht van producten te maken. Voor het betalen van aankopen is een externe webshop nodig, die is gekoppeld aan de Facebook bedrijfspagina. Verderop in dit artikel gaan we dieper in op de belangrijkste verschillen. We vermelden dan ook waar u extra op zou moeten letten.
Weet u niet waar te beginnen? Geen paniek. Wij hebben de basisprincipes van het creëren van een Facebook winkel voor u uitgezocht. Deze hebben we onderverdeeld in zes simpele stappen. Hoewel u de winkel helemaal vanaf nul kunt opbouwen met productbeschrijvingen en verzendinfo, is er een eenvoudigere manier. Beschikt u al over een functionerende webshop? Dan is het mogelijk het proces te stroomlijnen met handige e-commerce tools.
 
 

HET LINKEN VAN UW ONLINE WINKEL AAN FACEBOOK ZORGT VOOR EEN BETERE WORKFLOW

Shopify, Squarespace, Wix en vele andere sites bieden allemaal de optie om uw bestaande webshop te exporteren naar Facebook. Zo profiteert u van gesynchroniseerd voorraadbeheer, automatisch gegenereerde productbeschrijvingen en veel andere, handige tools. We gaan in dit artikel niet uitgebreid in op de manier waarop dit werkt bij iedere website builder. Online zijn talrijke handleidingen te vinden die aangeven hoe u in dit geval eenvoudig een Facebook winkel aanmaakt. Daarmee bespaart u behoorlijk wat tijd. Als u echter begint met Facebook of vanaf nul uw winkel opbouwt, zijn onze zes stappen superhandig. Houd er wel rekening mee dat de mogelijkheden verschillen per land.
 

UW EIGEN WINKELPAGINA CREËREN IN 6 EENVOUDIGE STAPPEN

Facebook vraagt u om de winkel te vullen met producten. Daarvoor verschaft u alle info die nodig is om te beginnen. Heeft u dat nog niet gedaan, ga dan naar uw Facebook bedrijfspagina om van start te gaan.
 
Heeft u dat nog niet gedaan, ga dan naar uw Facebook bedrijfspagina om van start te gaan.
 

1: MAAK EEN WINKELPAGINA AAN

Als u zelf de beheerder bent van uw Facebook bedrijfspagina, dan vindt u aan de rechterzijde meerdere tabbladen. Het winkel tabblad is daarbij zichtbaar voor u, maar niet voor klanten. Als u hierop klikt, gaat het balletje rollen. Ziet u het winkel tabblad niet, maar bent u wel de beheerder, dan gebruikt uw Facebook pagina misschien een ander sjabloon. Ga naar Instellingen > Sjablonen en Tabbladen. Hier ziet u de optie om het huidige sjabloon te ‘Bewerken’. Klik hierop en kies voor het winkel sjabloon. Ook bij andere sjablonen kunt u het winkel tabblad gebruiken. Over het algemeen geeft het winkel sjabloon een prettige digitale ervaring. Zowel voor u als voor uw klanten.
 

2: VOER UW BEDRIJFSGEGEVENS IN

Facebook voert u nu langs een aantal automatische pop-ups. Daarin leest u welke gegevens nodig zijn om uw Winkelpagina te publiceren. Neem de tijd en lees de informatie die Facebook geeft goed door, voordat u verder gaat. Een van de eerste vragen is of u uw winkel wilt koppelen aan een externe website. Indien mogelijk en voor het doel van deze stapsgewijze instructie kiest u hier niet voor. Als u de mogelijkheid krijgt om met deze keuze verder te gaan, wil Facebook allereerst weten om wat voor bedrijf het gaat. Ze vragen daarbij naar uw adresgegevens, belastingnummer (verderop gaan we dieper in op belastingen), gewenste valuta en e-mailadres. Als u alle benodigde gegevens heeft ingevoerd, drukt u op ‘Klaar’.
 

3: CONFIGUREER ZOWEL BELASTINGEN ALS BETALINGEN

Dit is de tweede stap van de essentiële informatie die Facebook nodig heeft. Helaas moet u ook belasting betalen over verkopen via uw winkel op social media. Ga naar de instellingen voor de betalingsmodule. Facebook laat uw winkel niet toe voordat deze gegevens zijn ingevoerd. Voor de belastinggegevens geeft u uw bedrijfsnaam, identificatienummer en officiële naam op. De laatste en belangrijkste stap in de configuratie van betalingsgegevens is het koppelen van uw bankrekening aan de online winkel. U wilt natuurlijk zeker zijn dat u betaald krijgt, dus controleer alle relevante gegevens nogmaals voordat u op ‘Opslaan’ klikt.
 
Facebook laat uw winkel niet toe voordat deze gegevens zijn ingevoerd.
 

4: VUL UW ONLINE WINKEL MET PRODUCTEN

Deze fase kunnen we opdelen in twee categorieën. Als u reeds beschikt over een externe webpagina van een van de hierboven genoemde website builders, is het makkelijk. Hiermee bent u namelijk in staat uw complete assortiment in Facebook te importeren. Dus inclusief afbeeldingen, productinformatie en prijzen. Als u vanaf nul begint, is dit het moment om creatief te zijn en goede productbeschrijvingen te bedenken. Ga naar het Instellingen tandwieltje. Klik om een vervolgkeuzelijst te openen en selecteer ‘Beheer Winkel’ voordat u uiteindelijk klikt op ‘Product Toevoegen’. Het volgende venster bevat alle vereisten die nodig zijn om een product aan uw Facebook winkel toe te voegen.
Het is mogelijk foto’s te uploaden vanaf uw computer, maar mogelijk moet u het formaat aanpassen. Bekijk goed hoe het product eruitziet voordat u het publiceert. Daardoor weet u hoe klanten het zien. Geef het product een naam, bepaal een prijs en geef aan hoe groot uw voorraad is.
Het belangrijkste vakje bij de optie ‘Product Toevoegen’ is de productbeschrijving. Dit is uw kans om te vermelden waarom uw product beter is dan dat van de concurrent. Bovendien hebt u hiermee de mogelijkheid nieuwe klanten te overtuigen van uw kwaliteit. Het is best lastig om overtuigende productbeschrijvingen op te stellen. Gelukkig is dat een vaardigheid waarin het team van Yuqo uitblinkt.
Als u alle relevante gegevens heeft aangepast, slaat u ze op. Voordat u verder gaat naar het volgende product, moet u nog een ding doen. Klik op het schuifbalkje met ‘Dit product is te koop’ en ‘Deel dit product op uw pagina’.
 

5: VERFIJN DE INSTELLINGEN

De laatste stap van het aanmaken van een bloeiende Facebook winkelpagina is het aanpassen van de verzendopties. Als uw winkel eenmaal actief is, is het de bedoeling dat u de beloofde producten naar uw klanten stuurt. Ga naar het tabblad ‘Winkel Beheren’. U hebt hier de mogelijkheid aanpassingen te doen voor Bestellingen, Producten, Winkelvoorraad, Winkelinstellingen en Winkelweergave. Het balkje met Winkelinstellingen biedt u de mogelijkheid om verzendopties aan te passen en een retourbeleid te vermelden. De mate van aanpassingen in deze fase, is afhankelijk van het soort bedrijf dat u heeft. Hoe het ook zij, het is de moeite waard om alle instellingen langs te lopen. Daardoor krijgt u handigheid in het doen van wijzigingen en weet u zeker dat de verstrekte informatie correct is.
 

6: BEHEER

Vanuit het perspectief van instellingen is het zware werk nu grotendeels achter de rug. We adviseren u om de Instellingen eens per maand nogmaals te doorlopen. Daarmee zorgt u ervoor dat alle gegevens correct blijven. Het is te allen tijde mogelijk een product uit de verkooplijst te halen en de voorraad te bekijken. Gebruikt u een Shopify plug-in om uw gegevens te beheren? Dan is het mogelijk de voorraad van uw Facebook winkel en uw externe website aan elkaar te koppelen. Daardoor houdt u een volledig overzicht van de inventaris.
 

WAT ALS U NIET IN DE VS OPEREERT?

Hoewel het stappenplan vooral zeer handig is als u binnen de VS opereert, is de kans groot dat u hier niet onder valt. Voor bedrijven die een Facebook winkel openen buiten de VS is de functionaliteit op dit moment beperkt. U moet wel de basisgegevens van uw bedrijf invoeren, zoals in stap een. Daarna werkt uw Facebook winkel echter als een social media catalogus van uw goederen. Als klanten iets willen kopen, moeten ze dat op een externe website doen. Het is echter mogelijk de site te koppelen, waardoor het aankoopproces makkelijk is te doorlopen voor consumenten.
Laat u niet afschrikken door de beperkte mogelijkheden. U heeft nog steeds toegang tot een aanzienlijke hoeveelheid webverkeer. En het schrijven van overtuigende productbeschrijvingen blijft van wezenlijk belang om te zorgen dat klanten iets kopen. U heeft ook de optie om geautomatiseerde berichten aan te passen. Bovendien functioneert uw bedrijfspagina als essentiële tool voor de communicatie met klanten. Waar uw bedrijf ook opereert, Facebook biedt ongeëvenaarde kansen om mensen te bereiken. En dat is iets waar zelfs goed gevestigde websites nog weleens moeite mee hebben.