Hoe en waarom u content zou moeten schrijven met de omgekeerde piramide

Hello Yuqo
D
De omgekeerde piramide is een ideale schrijfstijl voor nieuws en marketing. Lezers krijgen eerst de belangrijkste informatie te lezen zodat ze beschikken over de meest cruciale punten voordat ze naar de volgende pagina gaan.

 
Online content is een fundamenteel aspect van elke e-commerce onderneming. Het is dan ook essentieel dat u ervoor zorgt dat teksten aantrekkelijk en inspirerend zijn. De omgekeerde piramide zet de traditionele schrijfstijl op zijn kop. Letterlijk. Daarbij staat de conclusie van een tekst aan het begin. Zo krijgen lezers meteen informatie over de kern van het artikel. De bedoeling is dat ze meer betrokken raken zodat ze blijven lezen. Deze werkwijze kan vooral online voordelig zijn, waar het soms belangrijk is de zaken beknopt en helder te houden.
 

VOORDELEN VAN DE OMGEKEERDE PIRAMIDE

De omgekeerde piramide wordt ook wel ‘front-loading’ genoemd. Daarbij staat de belangrijkste en meest informatieve content bovenaan. Dit format is met name aantrekkelijk voor mensen die een tekst graag scannen. Zij krijgen namelijk meteen informatie over waar het artikel om draait. Door de belangrijkste content aan het begin van een artikel te plaatsen, raken lezers meer betrokken. De kans is dan groter dat ze de tekst helemaal gaan lezen. Als het begin van een artikel te vaag is, vinden veel lezers het al gauw saai. Ze gaan dan elders op zoek naar een tekst die duidelijker is. Front-loading bij een artikel is een goede manier om ervoor te zorgen dat lezers verder lezen dan de eerste paragraaf. Bovendien is het gebruik van de omgekeerd piramide ook bij paragrafen op zich een handige methode om mensen het hele stuk te laten lezen.
 
 

PERFECT VOOR DE JOURNALISTIEK EN MARKETING

Front-loading verandert de schrijfstijl, bijvoorbeeld bij nieuws en marketing content. Het artikel begint met een belangrijk punt. Daardoor weet de lezer meteen wat de kwaliteit en het doel is. Of wanneer en hoe laat een belangrijk evenement plaatsvindt. Het maakt dan niet meteen uit of lezers de rest van het stuk ook lezen.
 
Bovendien is het gebruik van de omgekeerd piramide ook bij paragrafen op zich een handige methode om mensen het hele stuk te laten lezen.
 

WAT ZEGT DE WETENSCHAP?

Onderzoek toont aan dat veel internetgebruikers een tekst niet goed lezen en verwerken. In plaats daarvan scannen ze teksten. Het blijkt dat onderzoeksdeelnemers met name samenvattingen van een tekst lezen. Maar ook de omgekeerde piramide als geheel spreekt aan. Gebruikers lezen graag eerst de conclusie. Daarmee besparen ze tijd en beschikken ze eerder over de gewenste informatie. Daarbij kunnen ze eerst de inhoud van een artikel bepalen en vervolgens er al dan niet voor kiezen om zich te verdiepen in de rest van de tekst. In ander onderzoek is aangegeven dat de omgekeerde piramide een professionele poging is geweest voor betere communicatieve kwaliteit van nieuws en informatie. De hierboven genoemde studie laat zien hoe effectief dit idee in de praktijk is.
 

VOORBEELDEN VAN FRONT-LOADING

U komt front-loading niet vaak tegen in uw favoriete roman of in non-fictie boeken. Dergelijke werken worden meer opgebouwd en eindigen met een cliffhanger of slot. U vindt met name op websites en in kranten voorbeelden van de omgekeerde piramide. Bekijk uw favoriete nieuwssite maar eens en klik op een artikel dat u interesseert. De kans is groot dat de schrijver alle belangrijke info aan het begin bespreekt. De eerste zinnen zijn gevuld met context en daarbij wordt het doel van het artikel meteen duidelijk. Scrol daarna eens verder. U ontdekt waarschijnlijk dat de informatie steeds specifieker wordt. Het is informatief en relevant, maar maakt minder indruk.
 

HOE SCHRIJFT U MET DE OMGEKEERDE PIRAMIDE?

Heeft de wetenschap u overtuigd? Denkt u dat u kunt profiteren van de omgekeerde piramide? Dan is het tijd om het te proberen. U kunt verschillende zaken doen om een artikel op deze manier te structureren en uw werk beter af te stemmen op de gemiddelde internetgebruiker.
 

1: MAAK HET CENTRALE THEMA DUIDELIJK

U weet hoe een omgekeerde piramide eruitziet, maar hoe ziet de hiërarchie er precies uit? Voor het antwoord op die vraag, zou u het centrale thema van het artikel moeten weten. Wat is het belangrijkste aspect? WAT er is gebeurd tijdens een evenement is informatiever dan WAAR het heeft plaatsgevonden en WAAROM. Zet de sappige en spannende informatie bovenaan de omgekeerde piramide. Als uw stuk meerdere centrale thema’s heeft, maak dan een samenvatting. Die gebruikt u vervolgens als begin van uw tekst.
 
Zet de sappige en spannende informatie bovenaan de omgekeerde piramide.
 

2: STEL PRIORITEITEN AAN INFORMATIE

Wellicht bevat het betreffende artikel teveel belangrijke informatie. Dan lukt het niet om het allemaal in de eerste paragraaf te stoppen. Probeer in dat geval met de omgekeerde piramide prioriteit te geven aan de betreffende informatie. Zet de belangrijkste info, die de lezer echt niet mag missen, in de eerste paragraaf. Begin elke daarop volgende paragraaf met belangrijke informatie in aflopende volgorde van belang. U eindigt tenslotte met de minst cruciale content. Op deze manier brengt de tekst zoveel mogelijk essentiële informatie over voordat de lezer zou kunnen afhaken.
 

3: GEBRUIK SUBKOPPEN

De volgorde van paragrafen is dus belangrijk. Datzelfde geldt voor de subtitels waarmee ze van elkaar worden gescheiden. Subkoppen helpen om een artikel vloeiender te maken. Ze werken ook als navigatie tools. Vergeet niet dat veel artikelen met de omgekeerde piramide zijn gericht op lezers die vooral scannen. Subtitels bieden deze mensen de mogelijkheid om te kiezen voor bepaalde onderdelen van de content.
 

4: STREEF NAAR EEN VLOEIEND VERHAAL

Grote blokken tekst passen niet goed bij de omgekeerde piramide. Front-loading is bedoeld om belangrijke punten over te brengen met een simpele opmaak. Schrijf elke paragraaf met een belangrijk punt in gedachten en probeer er niet teveel informatie in te proppen. Zorg ervoor dat het belangrijkste thema van de ene paragraaf soepel overgaat in het onderwerp van de volgende. Houd de paragrafen daarbij kort, maar toch informatief. Daardoor creëert u meer flow en wordt het artikel beter leesbaar. Meer witruimte op een pagina (ruimte tussen zinnen en paragrafen) zorgt er uiteindelijk voor dat de tekst makkelijker te lezen is.
 

ONTDEK WAT VOOR U WERKT

Voor sommige bedrijven en merken is de omgekeerde piramide een ideale oplossing voor het delen van complexe informatie met doorsnee consumenten. Andere ondernemingen kiezen liever voor een meervoudige strategie. Daarbij wordt front-loading gecombineerd met content in een meer klassieke structuur. Hoe dan ook, de omgekeerde piramide heeft indrukwekkende resultaten geboekt in diverse branches. Ook voor uw onderneming kan het nuttig zijn om het eens te proberen.