6 stappen voor het creëren van een goede strategie bij het bloggen

Steven Mike Voser
B
Bloggen is een must voor elk online bedrijf. Zonder een goede strategie, is de kans echter klein dat uw artikelen goed aansluiten bij uw doelgroep. Lees verder voor 6 tips om vandaag nog een doeltreffend plan te maken.

Iedere onderneming weet wat de voordelen zijn van bloggen. Als u dit leest, dan is de kans groot dat u als onderdeel van uw marketing strategie ook een blog wilt opzetten. Het kan echter lastig zijn om dit op de juiste manier te doen. Misschien bent u al begonnen met bloggen, maar heeft u nog niet gemerkt dat uw huidige aanpak effect heeft. Als dat bekend klinkt, dan pakt u het waarschijnlijk niet met een specifieke strategie aan. In dit artikel delen we 6 tips om u te helpen bij het creëren van een goede blog strategie. We behandelen alle onderdelen; van het bepalen van uw doelen tot het maken van een content kalender. Op die manier kunt ook u de vruchten van het bloggen plukken.
 

 

1: BEPAAL DUIDELIJKE DOELEN

Als u maar een punt van deze lijst ter harte neemt, laat het dan dit punt zijn. Voor het ontwikkelen en uitvoeren van uw blog strategie is het essentieel dat u duidelijke doelen stelt. Zorg dat u en uw hele team helder voor ogen heeft wat u wilt bereiken. Pas dan kunt u specifieke details gaan uitwerken, zoals het aantal berichten dat u wilt maken of wanneer u ze wilt publiceren. Veel voorkomende doelen van bedrijven die bloggen, zijn:

  • Meer volgers op social media krijgen
  • Autoriteit opbouwen in de branche
  • Organisch en niet-organisch verkeer laten toenemen
  • De SEO ranking verbeteren
  • Het aantal leads en/of de sales vergroten

Als u nieuw bent met content marketing, dan kunt u zich in eerste instantie het beste richten op 1 of 2 van deze doelen. Dat is veel verstandiger dan in een keer te veel ballen in de lucht te moeten houden. Bij het bepalen van de doelen moet u zo specifiek mogelijk zijn. Neem geen genoegen met algemeenheden, zoals “meer internetverkeer binnenhalen” of “meer volgers krijgen op Facebook”. Wees specifiek. Bijvoorbeeld: “Het vergroten van het organische zoekverkeer met 15% in 6 maanden tijd”. Of: “De betrokkenheid op Facebook vergroten met 20% in 3 maanden tijd”. Dat zijn veel betere doelen om u op te richten. Waarom? Omdat ze meetbaar zijn. Als u vanaf het begin heldere doelen stelt, kunt u veel aspecten van uw blog strategie in een later stadium beter bijsturen.
 
Als u vanaf het begin heldere doelen stelt, kunt u veel aspecten van uw blog strategie in een later stadium beter bijsturen.
 

2: ZOEK UIT HOE U DEZE DOELEN KUNT BEREIKEN

U heeft heldere doelen geformuleerd voor uw blog strategie. Dan is het vervolgens tijd om te bedenken hoe u die gaat bereiken. Dit is echter afhankelijk van hoeveel u weet van content marketing. Bijvoorbeeld hoe het van invloed is op de SEO, social media, het internetverkeer en het verkrijgen van autoriteit. Helaas kunnen we in dit artikel niet op alle onderwerpen uitgebreid ingaan. Toch noemen we hier een aantal basispunten om aan te geven hoe blog content meerdere variabelen beïnvloedt:

  • Zoekopdrachten: content speelt een sleutelrol bij SEO. Blogs zijn daarbij een fantastische manier. Publiceer regelmatig, met trefwoorden geoptimaliseerde content, die relevant is voor uw bedrijfstak. Daarmee helpt u Google uw site te indexeren op basis van bepaalde zoektermen. Daarbij neemt het uw pagina’s op in de zoekresultaten.
  • Social media: ook is het van belang content te verspreiden op social media. Het online delen van boeiende, relevante content is een van de beste manieren voor interactie met uw publiek. Uiteindelijk krijgt u op die manier meer volgers. Deel blogberichten op social media platforms, zoals Facebook of LinkedIn. Daardoor wordt internetverkeer via deze platforms doorgelinkt naar uw website. En dat leidt mogelijk tot nieuwe leads.
  • Autoriteit: het is cruciaal om autoriteit op te bouwen. Lukt het u om uw bedrijf neer te zetten als expert in uw branche? Dan maakt u veel makkelijker verbinding met uw doelgroep. En uiteindelijk leidt dat tot meer verkopen. Het publiceren van hoogwaardige, informatieve artikelen is een fantastische manier om u te positioneren als leider in de industrie.

 

3: VERDIEP U IN UW DOELGROEP

U heeft besloten welke doelen u gaat nastreven met uw blog strategie en hoe u dat gaat doen. Dan is het nu tijd om u te verdiepen in de doelgroep. Stel daarbij de volgende vragen:

  • Waar kan ik mijn doelgroep online vinden? Zijn mijn lezers actiever op specifieke platforms of op een specifiek tijdstip?
  • Wat voor soort content vindt mijn doelgroep interessant? Hoe beïnvloedt dat de content die ik in de toekomst ga maken?
  • Wat zorgt ervoor dat mijn klanten iets gaan kopen?

Deze laatste vraag heeft te maken met de psychografische kenmerken van uw klanten. Als we het hebben over marketing, dan wordt vaak het belang van demografie benadrukt en dat is absoluut essentieel. Willen we echter de kooppatronen van uw klanten begrijpen? Dan is dit slechts het topje van de spreekwoordelijke ijsberg. Psychografische kenmerken gaan veel dieper. Op Hubspot vindt u daarover het volgende:  “Demografie legt uit ‘wie’ uw koper is, maar psychografie legt uit ‘waarom’ hij iets koopt”.
Het is echter best lastig om te achterhalen welke psychologische processen van invloed zijn op de beslissing van een klant. Dat is veel moeilijker dan uitzoeken wat zijn leeftijd, geslacht of locatie is. Toch zijn er manieren om het mysterie van de psyche van klanten te ontrafelen. Denk bijvoorbeeld na over het probleem waar ze mee te maken hebben. Bedenk daarbij hoe uw product, dienst of content kan helpen om daarmee om te gaan.
Zo kunt u een oude marketingtechniek, PAS (Probleem, Ageren, Oplossen), gebruiken in de intro van een blog. Hierbij noemt u eerst het probleem van de klant. Daarna ageert u hierop (door te wijzen op de kenmerken van het probleem). En uiteindelijk biedt u een oplossing. Een goed voorbeeld van een blog waarin dit wordt toegepast, is dit artikel over CBD olie voor huisdieren. Dit is slechts een voorbeeld van hoe bedrijven psychografie gebruiken om inzicht te krijgen in het koopgedrag van hun klanten. Het is belangrijk dat u een zo goed mogelijke verbinding maakt met uw klanten. Daarvoor moet u uw doelgroep heel goed onderzoeken, zodat u hun demografie en psychografie beter begrijpt.
 
Daarvoor moet u uw doelgroep heel goed onderzoeken, zodat u hun demografie en psychografie beter begrijpt.
 

4: DENK NA OVER TREFWOORDEN EN ONDERWERPEN

U heeft dus doelen geformuleerd en uitgezocht hoe u die kunt bereiken. Ook heeft u uw doelgroep onderzocht. Dan is het nu tijd om na te denken over de trefwoorden en onderwerpen die u behandelt in uw content. We kunnen een heel artikel wijden aan het proces van trefwoord onderzoek (en in de toekomst gaan we dat misschien ook wel doen). Voor nu geven we echter alleen een paar tips waarmee u al aardig op weg bent:

  • Zoek naar trefwoorden waar veel naar wordt gezocht
  • Probeer trefwoorden te gebruiken die weinig tot matig worden gebruikt (bij woorden die veel worden gebruikt, is het moeilijker om hoog in de ranking te komen)
  • Gebruik longtail keywords om in uw branche beter te worden gevonden
  • Maak een lijst met LSI trefwoorden (latente semantische indexering) voor elke kernzin. Verwerk die woorden in uw content.

Als u eenmaal een degelijke lijst met trefwoorden heeft samengesteld, kunt u daaromheen onderwerpen gaan bedenken. Daarbij kunt u denken aan brede of juist heel specifieke topics. Misschien weet u dat uw klanten regelmatig vragen hebben over uw product of branche. Dan kunt u daarover een blog schrijven. (Denk aan het CBD artikel van hierboven. Daarin wordt een specifieke vraag behandeld die heeft te maken met de niche waarop het bedrijf inspringt.)
 

5: MAAK EEN CONTENT KALENDER

Als u heeft gebrainstormd over de lijst met trefwoorden en onderwerpen, verwerk ze dan in een content kalender. Daarvoor kunt u een speciale app of een spreadsheet gebruiken. Vermeld op de kalender ieder artikel met het onderwerp en de trefwoorden die erin moeten staan. Stel ook de publicatiedatum vast en geef alle informatie die uw team nodig heeft om de content te maken. Daarmee bedoelen we details als de lengte van een artikel en hoeveel afbeeldingen erin moeten. Ook kunt u specifieke opmerkingen over SEO noteren en tips die uw team moet meenemen. Geef daarbij kort weer wat u verwacht van het artikel.
 

6: MEER DAN ALLEEN HET GESCHREVEN WOORD

Een goed blogartikel bestaat uit meer dan slechts woorden op een pagina (of scherm). Een fantastische manier om uw content meer body te geven, is door multimedia te gebruiken. Deze tip is opgenomen in de embedded video van Location Rebel. Volgens ons is het een van de meest relevante adviezen van dit moment. Denk hierbij aan diavoorstellingen, infographics of zelfs filmpjes.
Links naar andere bronnen zijn ook een geweldige manier om uw artikelen aan te kleden. Daarmee laat u de lezers zien dat u uw best doet om grondige, goed gedocumenteerde content te produceren. U kunt ook externe links toevoegen. Zo moedigt u mogelijk andere bedrijven aan in de toekomst naar uw blog te verwijzen. Bovendien helpen interne links uw lezers relevante onderdelen van uw site te vinden. Daar kunnen ze vervolgens meer informatie lezen over een specifiek onderwerp, product of dienst.
Het creëren van een blog strategie is een proces en behelst meer dan slechts het schrijven en publiceren van artikelen. We hebben een aantal basisprincipes behandeld voor een goede aanpak. Daarmee bent u al aardig op weg met het creëren van content die de aandacht trekt van uw doelgroep en hen blijft boeien. Yuqo beschikt over een professioneel team van content specialisten. Wilt u graag een blog beginnen en daarvan de vruchten plukken? Neem dan contact met ons op. We hebben al veel klanten zoals u geholpen om hun eigen stijl te ontdekken en uitstekende blog content te creëren.