Als u een functionele app of website wilt, dan helpen webformulieren uw klanten bij het bereiken van hun doel als ze uw platform bezoeken. Het gaat er bij deze formulieren tenslotte om dat u gebruikersgegevens verzamelt om een taak af te ronden of een aanmelding te versturen. Om een platform zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken, is het belangrijk dat formulieren aan bepaalde standaarden voldoen. U moet ervoor zorgen dat het formulier er mooi uitziet en het ontwerp eenvoudig en overzichtelijk is. Hoewel het uiterlijk belangrijk is, is het belangrijkste doel van een formulier dat u er nuttige informatie mee verzamelt. Niets meer en niets minder.
HOE MAAKT U EEN GOED FORMULIER?
Bij het opstellen van een goed formulier moet u aan veel dingen denken. De meeste formulieren zijn ontworpen op een manier dat ze er aantrekkelijk uitzien voor gebruikers. En op een manier dat mensen de gewenste informatie makkelijk kunnen invullen. Het is van essentieel belang dat u let op de structuur, vertaling en lokalisatie.
VERTALING EN LOKALISATIE
Als uw bedrijf of instituut internationaal opereert, dan hebt u hoogstwaarschijnlijk te maken met klanten die verschillende talen spreken. Om ervoor te zorgen dat u de juiste data verzamelt, is het van groot belang dat de formulieren vertaald worden. Bepaalde webbrowsers hebben ingebouwde software die content effectief beweert te vertalen middels een machinevertaling. Maar u kunt uw formulier persoonlijker maken door een menselijke vertaling te gebruiken, waarbij lokalisatie beter wordt gewaarborgd. Formulieren bevatten meerdere kernonderdelen. Belangrijke onderdelen van de structuur zijn hoe het eruit ziet en in welke volgorde de onderdelen staan. Invoervelden zijn belangrijk voor het verzamelen van informatie zoals de naam, het wachtwoord, e-mailadres, enzovoort. Hieronder vermelden we de belangrijkste onderdelen die in succesvolle formulieren niet mogen ontbreken. Deze onderverdeling is bedacht door ontwikkelaar Nick Babich.
STRUCTUUR
De structuur van een formulier kan echt van invloed zijn op hoe het overkomt op de gebruikers. Wilt u een gebruiksvriendelijk formulier? Dan moet u letten op de volgorde van de vragen. Het is bijvoorbeeld logisch om eerst naar een titel en naam te vragen, voordat u informeert naar de postcode en het adres. Formulieren moeten alleen essentiële onderdelen bevatten. Als een formulier langer dan nodig is, bestaat de kans dat het niet compleet wordt ingevuld. Ook moet de structuur verwante en relevante informatieclusters bevatten. U kunt bijvoorbeeld een cluster maken met persoonlijke informatie, zoals de naam en geboortedatum. Daarna kunt u een groep opstellen met account informatie, zoals het e-mailadres en wachtwoord. Hoe u de input ordent, is echt van invloed op de structuur van een formulier. Een formulier waarbij de gebruiker alleen maar naar beneden hoeft te scrollen, is optimaal. Meerdere kolommen kunnen ervoor zorgen dat de volgorde van de data invoer wordt verstoord, waardoor het onoverzichtelijk kan worden.
INVOERVELDEN
Invoervelden zijn de vakken waar gebruikers de gevraagde informatie kunnen invullen. U kunt daarbij denken aan velden voor het e-mailadres, wachtwoord, de datum, selectievakjes, enzovoort. Om ervoor te zorgen dat formulieren efficiënt en gebruiksvriendelijk zijn, moet u zorgen voor zo weinig mogelijk invoervelden. Maak alleen een invoerveld voor informatie die u absoluut nodig hebt. Vijf tot zeven velden zijn meestal voldoende voor de vragen en het verkrijgen van de gewenste informatie. Een lang en ingewikkeld formulier met veel invoervelden kan gebruikers intimideren, waardoor ze misschien geen zin hebben om het helemaal in te vullen. Het is beter om geen optionele velden te gebruiken, zodat het overzichtelijk blijft. Als u wel optionele velden gebruikt, zorg er dan voor dat ze als zodanig herkenbaar zijn. Wees voorzichtig met het instellen van standaard opties; als u dat wel doet, lezen gebruikers er misschien te snel overheen en kan de ingevulde informatie onjuist zijn. Een voorbeeld daarvan is het instellen van een standaard land, ook al kunt u dit controleren door het gebruik van geo-locatiegegevens.
INVOERMASKERS
Het maskeren van velden maakt het voor gebruikers makkelijker om gegevens in te voeren en ze zien sneller wanneer ze een fout hebben gemaakt. Invoermaskers kunnen worden toegepast op velden voor bijvoorbeeld het creditcard- en telefoonnummer. Haakjes, koppeltekens en spaties kunnen van tevoren worden ingesteld om te vermijden dat er te veel lettertekens worden ingevoerd. Zorg ervoor dat het formulier geschikt is voor specifieke weergave instellingen. Desktop gebruikers moeten het toetsenbord en de tab knop makkelijk kunnen gebruiken. Smartphone gebruikers moeten worden voorzien van het juiste toetsenbord, afhankelijk van de gevraagde informatie. Opties voor automatisch aanvullen kunnen handig zijn, bijvoorbeeld bij het typen van een adres. Dat zorgt ervoor dat het proces efficiënter is voor gebruikers.
LABELS
Labels zijn essentieel om gebruikers te helpen bij het invullen van formulieren. Het helpt hen begrijpen wat er bij elk veld wordt gevraagd. Labels moeten kort en duidelijk zijn, met zo weinig mogelijk woorden. Het is mooier en praktischer om alleen aan het begin van een zin een hoofdletter te gebruiken en niet bij elk woord. Daarnaast is het niet aan te raden om alleen maar hoofdletters te gebruiken, omdat formulieren daardoor moeilijker te lezen en te scannen zijn. Labels kunnen naast of boven de invoervelden worden geplaatst. Als de labels aan de bovenkant staan, zorgt dat ervoor dat formulieren beter worden ingevuld. Bij langere formulieren is dat echter niet ideaal, omdat de lengte daardoor verder toeneemt. Labels die aan de linkerkant staan, hebben minder verticale ruimte nodig, maar schijnen ervoor te zorgen dat een formulier minder vaak volledig wordt ingevuld. Labels die aan de rechterkant staan, dragen bij aan het volledig invullen van formulieren. Daarnaast ziet het er mooier uit, al is het moeilijker te lezen en te scannen.
ACTIEKNOPPEN
Actieknoppen worden in formulieren gebruikt om een actie te genereren, zoals het indienen van het formulier. Gewoonlijk bevat een formulier actieknoppen als “versturen” en “annuleren”. Het is handig om te zorgen dat de knoppen er niet hetzelfde uitzien, zodat u voorkomt dat gebruikers op de verkeerde klikken. Zorg bijvoorbeeld dat de “versturen” knop groter is en er mooier uitziet. Dergelijke actieknoppen moeten op de juiste plek, onderaan een formulier, staan. Als u ervoor zorgt dat de actieknop kan veranderen, dan laat u de gebruiker weten wanneer hij op de knop heeft gedrukt. U kunt daarbij denken aan een verandering in kleur of diepte.
VALIDERING
Validering kan gebruikers wijzen op eventuele fouten die ze hebben gemaakt en voorkomt dat een formulier met fouten wordt ingediend. De velden die zijn overgeslagen of onjuist zijn ingevuld, worden gemarkeerd, zodat ze makkelijk alsnog kunnen worden in- of aangevuld. Er komen veel kleine en subtiele overwegingen kijken bij het ontwerpen van een gegevensformulier. Bovenstaande informatie geeft u echter een goed houvast voor het maken van formulieren die voor klanten prettig te gebruiken zijn.