7 tips voor betere e-mail marketing: Leer vandaag nog betere e-mails te schrijven

Steven Mike Voser
H
Hebt u moeite om verkeer en conversies via e-mail te genereren? In dit artikel delen we 7 onfeilbare tips die u helpen betere e-mails te schrijven. Daarmee vergroot u het succes van uw e-mail marketingcampagne.

 
E-mail is een marketingkanaal waar u niet zonder kunt. Helaas is het tevens een kunst die lastig onder de knie te krijgen is. Het vormgeven van fantastische e-mail content is een tijdrovende aangelegenheid. Uw lezers overhalen om een e-mail te openen (laat staan lezen) is zelfs nog een stuk lastiger. Er zijn gelukkig een aantal manieren waarop u verbeteringen kunt aanbrengen inzake uw e-mailmarketing en de beloning kunt binnenhalen van dit krachtige digitale kanaal. In dit artikel delen we zeven van onze beste topadviezen voor het opstellen van e-mails die geopend, gelezen en aangeklikt worden.
 

DE KRACHT VAN EEN E-MAIL

Alvorens u op de hoogte te stellen van onze top tips voor het schrijven van betere e-mails dient u te weten waarom u e-mail marketing zou moeten omarmen. E-mail is een ongelofelijk krachtig marketing platform. Ongeacht hoeveel u mensen tekeer hoort gaan over de macht van de sociale media, e-mail is nog steeds een van de machtigste wapens in uw marketingarsenaal. Ongeveer 2,5 miljard mensen op onze aarde gebruiken e-mail en genereren in totaal zo’n 196 miljoen e-mails per dag. Mensen die beweren dat e-mail dood is, weten dan ook niet waar ze het over hebben. Bovendien hebben e-mails aangetoond een van de beste kanalen te zijn voor het aantrekken van verkeer en conversies. Daarbij overtreffen ze SEO, sociale platforms, enzovoort. Hier zijn een aantal redenen voor.
Om te beginnen, is e-mail betrouwbaar. Facebook biedt misschien een snellere manier om informatie te delen. Maar de algoritmes die gebruikt worden om de content te rangschikken zijn zo complex dat Facebookpagina’s naar verwachting slechts 6% van het beoogde publiek bereiken. Dat probleem heeft e-mail niet. Als iemand zich aanmeldt voor uw lijst kunt u er gerust van uitgaan dat hij uw e-mails in zijn inbox ziet. Ten tweede is e-mail veel veelzijdiger dan andere marketingkanalen. Als u het vergelijkt met bijvoorbeeld een post op sociale media of een Google Ad is het mogelijk om in een e-mail meer content te verwerken. Maak goed gebruik van die extra ruimte. Zo kunt u uw publiek in één keer bedienen met rijkere, meer waardevolle content.
Ten derde is e-mail persoonlijker dan andere populaire digitale marketingkanalen. Wanneer u bijvoorbeeld een advertentie op Facebook publiceert, kunt u zelf niet meer selecteren wie uw content ziet. Uw post is onderhevig aan een stel algoritmes waar u geen controle over hebt. Met een e-mail behoudt u volledige zeggenschap over wie uw content onder ogen komt. Bovendien lijkt een e-mail die op naam naar iemand wordt verstuurd die hem zou moeten lezen een stuk persoonlijker. Er zijn duizenden andere redenen waarom e-mail belangrijk is. Daar komen we in toekomstige gelijksoortige artikelen nog op terug. Voor nu bieden we u zeven eenvoudige tips die u helpen een pakkende marketing-e-mail vorm te geven.
 
Voor nu bieden we u zeven eenvoudige tips die u helpen een pakkende marketing-e-mail vorm te geven.
 

7 TIPS VOOR EFFECTIEVE E-MAIL MARKETING:

 

1: WEES PERSOONLIJK

Een van de eerste stappen voor het opstellen van betere e-mail content is het persoonlijk maken van uw boodschap. In tegenstelling tot sociale media en enkele andere conventionele online marketingkanalen is het mogelijk een e-mail erg persoonlijk te maken. En dat kan bijzonder effectief zijn. Bekijk het op deze manier; bij marketing gaat het vooral om het tot stand brengen van een goede band met uw publiek. Een van de beste manieren om dat middels een e-mail te doen, is door uw klanten een persoonlijke boodschap te sturen, in plaats van dat ze het gevoel hebben er een uit duizenden te zijn. U kunt uw e-mailbericht op tal van manieren personaliseren. Probeert u, om te beginnen, een aantal van de volgende technieken:

  • Spreek uw klanten met hun naam aan, die kunt u terugvinden op uw mailinglijst.
  • Gebruik vriendelijke spreektaal in uw content. Vermijd droge, ouderwetse reclametermen.
  • Schrijf korte, pakkende en directe teksten die op duidelijke wijze uw boodschap overbrengen.
  • Bewaar klantengegevens: op die manier kunt u effectief uw doelgroep bereiken en op hen gerichte content samenstellen en versturen.
  • Gebruik uw voornaam in uw e-mailadres. Een inkomend bericht van Maarten klinkt al een stuk persoonlijker dan die van een bedrijf.
  • Wees open en eerlijk. Met een eerlijke verkoopactie is helemaal niets mis. Wanneer u duidelijk bent over uw bedoelingen schept dat een vertrouwensband tussen u en uw klanten.
  • Wees betrokken bij uw publiek. U kunt dat op verschillende manieren doen. Zo kunt u verhalend, empathisch en ontroerend schrijven.

 

2: GEBRUIK EEN KRACHTIGE ONDERWERPREGEL

De onderwerpregel van uw e-mail is als de kop van een artikel. Ongeacht hoeveel tijd en moeite u investeert in het opstellen van de inhoud van uw e-mail, er is geen mens die hem gaat lezen als de onderwerpregel niet uitnodigt hem te openen. Mediabedrijven hebben hele teams in dienst die zich bezighouden met het ontwikkelen van pakkende koppen voor hun nieuwsberichten. Hoewel u daar misschien geen beschikking over heeft, doet u er toch verstandig aan hierover te brainstormen. Probeer ook enkele verschillende onderwerpregels voor uw e-mail uit. Ook hierbij zouden we een heel artikel kunnen wijden aan suggesties voor het opstellen van een betere onderwerpregel en dat gaan we in de nabije toekomst waarschijnlijk ook doen. Tot die tijd volgen hier enkele tips waar u gebruik van kunt maken zodat u vanaf vandaag pakkende onderwerpregels kunt creëren.

  • Wees kort en bondig. Onderzoek heeft aangetoond dat e-mails met een onderwerpregel bestaande uit 6-10 woorden het vaakst geopend worden.
  • Richt de onderwerpregel op de persoon. E-mails waarvan de onderwerpregel persoonlijk is, worden meer geopend.
  • Gebruik niet zomaar de eerste onderwerpregel die u te binnen schiet. Neem tijd om te brainstormen, laat wat mogelijkheden de revue passeren en laat ze, indien dat mogelijk is, door uw personeel beoordelen.
  • Vermeld de voordelen. Overal ter wereld zijn copywriters het erover eens dat het vermelden van voordelen in headlines, krantenkoppen en onderwerpregels een uitstekende manier is om de geachte lezer te intrigeren.
  • Wees direct. Zet de meest belangrijke woorden aan het begin van de onderwerpregel.
  • Gebruik getallen. Getallen, met name de oneven, hebben laten zien dat ze lezers trekken. Keer op keer, telkens weer.

 

3: OPTIMALISEER VOOR MOBIEL

Natuurlijk zouden al uw digitale marketingkanalen geoptimaliseerd moeten zijn voor mobiel gebruik. E-mail verdient hier wat speciale aandacht. Statistieken hebben aangetoond dat 70% van de e-mails op een mobiel apparaat wordt geopend en gelezen. Mochten uw e-mails niet zijn geoptimaliseerd om ze in mobiele browsers te openen, dan zou u mogelijk een grote groep potentiële klanten kunnen missen. Hier volgen enkele belangrijke zaken waarmee u rekening dient te houden wanneer u uw e-mails voor mobiele apparaten optimaliseert:

  • Wees niet langdradig. Te veel leeswerk valt niet goed, met name op een mobiel apparaat. Mensen die een e-mail op hun mobiele telefoon lezen, willen graag snel weten waar het over gaat. Zorg hier dus voor.
  • Afbeeldingen. Zorg ervoor dat alle afbeeldingen die u gebruikt goed werken en geschikt gemaakt zijn om op een mobiel apparaat te bekijken. Niets is zo vervelend als het openen van een e-mail waarna vervolgens de telefoon overladen wordt met enorme afbeeldingen.
  • CtA. Zorg ervoor dat de oproep tot actie geschikt gemaakt is voor mobiele apparaten en dat men deze kan aanklikken.

 

4: DOE ALTIJD EEN A/B TEST

Ga er nooit vanuit dat u precies weet wat de klant wil. Maak in plaats daarvan gebruik van de A/B test. Probeer een aantal ideeën uit en kijk welk idee het beste resultaat oplevert. De A/B test is een vitaal onderdeel van elke marketingstrategie en neemt bij e-mail een speciale plek in. Gelukkig is het, wanneer u gebruik maakt van een e-mail provider als MailChimp, erg eenvoudig enkele e-mails te testen op een groep gebruikers. Tevens ziet u direct de resultaten en kunt u uw strategie vervolgens naar wens aanpassen. Wanneer u de A/B test doet, zorg er dan voor dat u slechts één variabele per keer checkt. Op die wijze kunt u direct constateren welk deel van uw e-mails invloed heeft op de resultaten. Wees ook niet benauwd om delen van uw e-mail te veranderen. Dat geldt voor zowel de onderwerpregel en de afbeeldingen als voor de gehele tekst. Wanneer u de resultaten ontvangt, past u de campagne aan en probeert u het nogmaals. U staat versteld van hoe een kleine aanpassing in uw e-mails een grote verbetering in de conversies teweeg kan brengen.
 
U staat versteld van hoe een kleine aanpassing in uw e-mails een grote verbetering in de conversies teweeg kan brengen.
 

5: VERSTREK BRUIKBARE INFORMATIE

Bruikbaarheid is het toverwoord bij online marketing. Of het nu e-mail, sociale media of blogs betreft, de online wereld barst uit haar voegen vanwege de content. Helaas is veel van die content onbruikbaar. Gelukkig kunt u er zelf van alles aan doen om die van u op te laten vallen. Daarmee kunt u uw lezers een groot voordeel bieden. In dit artikel hebben we bijvoorbeeld ons best gedaan u te voorzien van een kant-en-klare lijst met tips voor e-mail marketing. Deze kunt u direct inzetten. Daarbij hebben we u vanaf het begin duidelijk gemaakt wat u kunt verwachten wanneer u dit artikel leest. Voor uw e-mails kunt u een soortgelijke benadering toepassen. Om te beginnen, dient u te verzekeren dat elke e-mail die u verstuurt de ontvanger een duidelijk voordeel verschaft. Dat kan een speciale korting zijn, unieke toegang tot een actie of artikelen op uw blog. Hebt u eenmaal het voordeel wat te behalen valt duidelijk gemaakt? Dan maakt u hier uw hoofdboodschap van en trekt u dit door van de onderwerpregel tot aan het eind van uw e-mail.
 

6: HOUD HET KORT EN FRIS

De content kort en fris houden, is voor alle marketingkanalen van wezenlijk belang. Tegenwoordig heeft niemand nog tijd om rommelige teksten te lezen over iets wat men al ergens anders heeft gelezen. Zorg dus voor korte e-mail content. Maar houd het wel fris en uniek. De korte inhoud verleidt uw klanten om uw stuk van A tot Z te lezen. Bovendien moedigt de frisse content hen aan om in de toekomst meer van uw stukken te lezen. Hier zijn enkele tips die u helpen korte, bondige en interessante content te schrijven.

  • Wees helder over het onderwerp van uw e-mail. Stel het eerst in grove lijnen op. Vervolgens gaat u aan de slag met het schrijven van de inhoud.
  • Gebruik geen woorden als paginavulling. Als het niet bijdraagt aan de waarde van uw content kunt u dat beter achterwege laten.
  • Richt u op een bepaald aantal woorden en houd u daaraan.
  • Begin onbevangen. Uw intro moet veel lezers binnenslepen. Aarzel dus niet. Begin gerust met korte kloeke zinnen.

Dan nu enkele praktische tips voor het schijven van frisse content:

    • Begin met een blog. Wanneer u zichzelf oplegt een wekelijkse blog te onderhouden, wordt u vanzelf gedwongen op zoek te gaan naar nieuwe inspiratie voor de inhoud ervan. Bovendien zou u deze artikelen op een later moment via e-mail kunnen versturen.
    • Zorg dat het beter is. Laten we eerlijk zijn, er is online zoveel content beschikbaar dat het bijna ondoenlijk is met totaal nieuwe ideeën te komen. Dus in plaats van te proberen 100% uniek te zijn, zou u ook naar de andere goed scorende online content kunnen kijken. Vervolgens probeert u die te verbeteren en meer waardevolle teksten aan uw lezers te presenteren.
    • Neem interviews af. Een vraaggesprek met een expert in uw vakgebied zorgt voor frisse inhoud. Bovendien levert de externe expertise waardevolle informatie op.

 

7: LEG UZELF GEEN BEPERKINGEN OP

Veel bedrijven gaan met het volgende de mist in: Ze proberen voor alles formules te gebruiken. Dat varieert van een geautomatiseerde begroeting tot geformuleerde e-mail structuren. Er zijn zelfs ondernemingen die e-mail behandelen als een ingewikkelde wiskundige vergelijking. Natuurlijk is het vormgeven om verschillende redenen een belangrijk proces. Echter, te veel structuur kan uw creativiteit negatief beïnvloeden. Dat levert vervolgens saaie, slecht presterende e-mails op. We begrijpen heel goed dat u wat structuur wilt aanbrengen in uw e-mail marketingstrategie. Het is echter ook verstandig als u zichzelf wat vrijheid gunt. Gebruik geen strikte formules of e-mailsjablonen. Dat levert saaie e-mails op. Alsof ze door een robot geschreven zijn. Probeer ook de geautomatiseerde begroeting achterwege te laten. Niets laat de levendigheid en persoonlijkheid van uw e-mail zo snel verdampen als altijd maar te eindigen met “met vriendelijke groet.”
Tot slot, houd geen rekening met nietszeggende statistieken, zoals het aanbevolen aantal woorden. Elimineer enkele van die vaste voorgeschreven regels. Maak er in uw e-mails geen gebruik van en richt u op iets wat veel belangrijker is: De basis leggen voor een oprechte band met uw lezers. Boks dat voor elkaar en binnen no-time heeft u een krachtige kerngroep van lezers die niet kunnen wachten totdat uw e-mails in hun inbox verschijnen, ze deze kunnen openen, lezen en aanklikken.
 

VERBETER VANDAAG NOG UW E-MAIL CAMPAGNE

Alstublieft. Dat waren dan onze zeven eenvoudige tips die u helpen betere e-mails te schrijven.