Hoe maakt u succesvol gebruik van emoji in uw marketing campagnes

Hello Yuqo
Hello Yuqo
B
Bijna elke internetgebruiker doet zijn voordeel met emoji. Ook voor bedrijven kunnen ze erg handig zijn. Het opnemen van emoji in marketing campagnes is echter pas succesvol als u weet wanneer te veel van iets goeds klanten afschrikt.
Reading Time: 4 minutes

Zet de klok even terug naar het jaar 1999. In dat jaar werden de emoji geboren. Het is dan ook bijna niet voor te stellen dat bedrijven ze nu pas integreren in hun advertentie campagnes. Op social media, zoals Facebook en Twitter, kunnen ze de klantbetrokkenheid echter met wel 25% vergroten.

 

Gratis op maat gemaakte analyse

Vraag uw gratis Yuqo marketinganalyse aan om te ontdekken hoe uw online onderneming presteert. Elke analyse is op maat gemaakt en geheel vrijblijvend.
Gratis Analyse

 

DE OPKOMST VAN DE EMOJI

De opkomst van emoji heeft zelfs een plaatsje in de Oxford English Dictionary opgeleverd. In 2015 was de emoji “met tranen van vreugde” zelfs het Woord van het Jaar. De sleutel voor hun succes zit ‘m in de naam; ze worden gebruikt om een emotie over te brengen. Daardoor hebben emoji meer impact dan een kale tekst. Tegenwoordig komen we zelfs bepaalde emoji tegen in professionele e-mails. Het simpele feit is dat ze iets kunnen verwoorden, wat woorden niet kunnen. Ze brengen de intentie in beeld. Daarmee wordt verwarring over de toon van een bericht voorkomen. En dat kan makkelijk gebeuren bij geschreven tekst. Vooral met de vele teksten op het internet helpen emoji om verwarring weg te nemen. Bovendien trekken ze aandacht. Dat geldt zeker voor social media platforms. Hieronder een uitstekend voorbeeld waarin u ziet hoe emoji de toon beïnvloeden:

“Vandaag ingesneeuwd. Ik kan daarom niet op onze eetafspraak komen. Ik bel je later”.

of

“Vandaag ingesneeuwd. Ik kan daarom niet op onze eetafspraak komen. Ik bel je later :kissing_heart:”.

In het eerste voorbeeld kan de mededeling koud overkomen, alsof de ontvanger wordt afgewimpeld. Wordt echter een emoji toegevoegd aan het eind van de boodschap? Dan weet de ontvanger dat de zender nog steeds zin heeft om af te spreken. Dat wordt in een oogopslag duidelijk. Het is dus niet nodig om er tekst aan toe te voegen om dat te verduidelijken.

 

Het is dus niet nodig om er tekst aan toe te voegen om dat te verduidelijken.

 

WAAROM EMOJI GEBRUIKEN OP SOCIAL MEDIA?

Het lijkt niet echt geschikt om knipogende emoji of kusmondjes toe te voegen aan uw marketing campagnes. Dus hoe zorgen emoji ervoor dat uw klanten succesvol betrokken raken? Gebruikers van social media krijgen vaak een overdosis aan informatie. Daarom zijn emoji een essentieel hulpmiddel om een boodschap of campagne op te laten vallen. Uit onderzoek van de Universiteit van Minnesota blijkt zelfs dat het daarbij niet nodig is woorden te gebruiken om de context te verduidelijken. Emoji zeggen genoeg. Er zijn zelfs gedichtenbundels waarin een compleet verhaal wordt verteld met alleen deze symbolen. Tweets kunnen kort en bondig blijven. De focus ligt op specifiek gebruik van tekst en emoji. Dus niet op een lange, geschreven boodschap die meerdere tweets nodig heeft om compleet het publiek te bereiken. Onderscheidt of benadrukt u belangrijke zinnen met emoji? Dan springen ze meer in het oog. Daardoor proeft uw publiek bovendien beter wat u wilt zeggen.

Er zijn echter grenzen aan het professioneel gebruik van emoji. Minder is altijd meer. Een marketing campagne van Chevrolet uit 2016, #ChevyGoesEmoji, toont bijvoorbeeld aan dat te veel emoji in een campagne een weifelachtig resultaat heeft. Chevrolet heeft wel haar best gedaan; even later werd een aantal YouTube video’s en Twitterberichten gelanceerd waarin ze gebruikers wilden helpen de betekenis te “decoderen”. Bedenk echter altijd dat emoji een versimpelde boodschap moeten overbrengen. Een simpele boodschap die toch belangrijk is. Als mensen deze moet decoderen alsof het hiëroglyfen zijn, dan moet u uw strategie wellicht heroverwegen.

 

KEN UW DOELGROEP

Het maakt niet uit of u een tuincentrum heeft, een boerderij of een bekende supermarkt. De aubergine emoji betekent altijd hetzelfde… Het is heel belangrijk dat u weet welke emoji u gebruikt en wie u aanspreekt. Maar liefst 92% van de mensen online maakt op de een of andere manier gebruik van emoji. We kunnen dan ook met zekerheid zeggen dat bijna alle doelgroepen goed reageren als u ze gebruikt. Ook interessant: veel meer vrouwen dan mannen gebruiken regelmatig emoji. U moet zich ook realiseren dat emoji in verschillende culturen en landen verschillend worden ontvangen. Hebt u een internationaal merk? Dan is het verstandig te achterhalen hoe relevant bepaalde emoji zijn in de landen waar u actief bent. Transcreatie is daarbij zeer waardevol als u uw marketing campagne wilt aanpassen aan diverse doelgroepen.

 

 

EEN GOED VOORBEELD HOE U EMOJI KUNT GEBRUIKEN

U kent inmiddels uw doelgroep en begrijpt de bedoeling van de emoji die u wilt gebruiken. Bovendien heeft u een mooi aantal tweets in de startblokken staan. Maar hoe kunt u uw doelgroep nog krachtiger aanspreken? Treffend gebruik van emoji gaat niet alleen om een plaatje aan het eind van een tweet of bericht om op te vallen. Het gaat er juist om dat u betrokkenheid genereert. U wilt dat mensen reageren. Dat heeft pizzabedrijf Domino’s perfect begrepen. Door een simpele pizza emoji te gebruiken, kunnen mensen via Twitter een pizza bestellen. Ze hoeven daarbij niet naar de website van het bedrijf om toppings te kiezen. Domino’s lanceerde de campagne met opvallende tweets met alleen de pizza emoji. En dat viel wel op in de Twitter feed. Gebruikers kunnen reageren (nadat ze hun gegevens aan Twitter hebben gekoppeld) met de pizza emoji. Daarna wordt meteen een bestelling geplaatst. Daarmee gaat het gebruik van emoji nog een stapje verder. Hier is het namelijk meer dan alleen een middel om een aanbieding te promoten. Klanten raken actief betrokken door te reageren en worden daarbij beloond met een succesvolle bestelling.

 

ZORG ERVOOR DAT HET RELEVANT IS VOOR UW BEDRIJF

Deze aanpak is niet voor elke onderneming geschikt. Wel laat het zien dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn om emoji te gebruiken. De beste marketing campagnes omvatten communicatie van beide kanten. U kunt klanten bijvoorbeeld vragen met een door u gekozen emoji te reageren om daarmee kans te maken op een prijs. Dit is een simpele, maar effectieve manier om betrokkenheid te genereren. En wat nog mooier is, het vereist minimale inspanning van uw doelgroep. Daarin hebben emoji immers altijd uitgeblonken. Het gebruik van emoji moet altijd natuurlijk zijn, niet geforceerd. Als u te veel gebruikt, komt het gekunsteld over. Als u echter niet genoeg gebruikt, valt u niet op. Emoji zijn een middel waarmee mensen een emotie en bedoeling van een bericht beter begrijpen. Zo hoeven ze geen gezichtsuitdrukking te zien en geen toon van een stem te horen. En daarom zijn emoji nog steeds zeer populair.