7 tips om via sociale media uw merkbekendheid te vergroten

Grant Robinson

 

VERGROOT UW MERKBEKENDHEID VIA SOCIALE MEDIA

Het vergroten van uw merkbekendheid via sociale media is de norm aan het worden. Grote multinationals en kleine familiebedrijven concurreren op dezelfde markt met dezelfde instrumenten. Via sociale media effectief campagne voeren, hoeft niet veel geld te kosten. Wanneer u de basisprincipes volgt, kan het bijdragen aan wereldwijde merkbekendheid.
Increasing brand awareness via social media is becoming the norm.
 

WE LEVEN IN EEN DIGITALE JUNGLE

Het was in de beginjaren van het internet een duidelijk voordeel voor marketing en merkbekendheid als men op het internet te vinden was. De enorme kostendaling en ongelofelijke technologische vooruitgang zijn tegenwoordig een mes dat aan twee kanten snijdt voor de e-commerce. Het goede nieuws is dat nu iedereen op het internet aanwezig is. Het slechte nieuws is… dat iedereen tegenwoordig op het internet aanwezig is. De zaken gaan een stap vooruit en twee terug. Als de hele wereld online is, hoe zorgt u dan voor merkbekendheid op een wereldwijde markt? Deze zeven tips helpen u sociale media campagnes te bedenken en uit te voeren en zo de naamsbekendheid van uw merk te vergroten.
 

1: WEES BETROKKEN

Sociale media willen niets meer zeggen dan sociaal zijn. De interactie met uw klanten en een goede websitenavigatie verduidelijken en verstevigen waar uw naam voor staat. Wanneer u uitsluitend agressief reclamemateriaal post, zonder werkelijke communicatie, raken de mensen uiteindelijk van u vervreemd. Neem dus tijd om te communiceren. Eenzijdige communicatie betekent dat u ideeën mist die uw merk vooruit zouden kunnen helpen.
 

2: CREËER BETEKENIS

Er bestaan allerhande bruikbare sociale media platforms voor het voeren van een campagne voor merkbekendheid. In feite zijn er zoveel dat het onderhouden ervan duur en tijdrovend kan zijn. Het vaststellen van de tijd- en budgetbeperkingen reduceert het aantal platforms dat u gebruikt. Wanneer u zich richt op drie of vier die passen bij uw bedrijf geeft dat uw merk diepte en persoonlijkheid. Als u slechts miniem aanwezig bent op tien of meer sociale media platforms verwatert de effectiviteit van uw campagnes. Echter, wanneer u flink wat geld en tijd te besteden heeft, kunt u flink los gaan!
 

3: EMOTIONELE BETROKKENHEID

Wissel af. Gedeeltelijk is uw strategie voor merkbekendheid ontleend aan het karakter en de uitstraling van uw bedrijf. Reclamemateriaal dient afgewisseld te worden met tekst die gevoelens aanspreekt. Mensen zijn emotionele wezens en maken vaak beslissingen gebaseerd op emotionele reacties. Wanneer u werkt aan uw merkbekendheid zet dan sociale media in om emoties los te maken die u aan uw merk wilt verbinden. Kies voor afbeeldingen, video’s en geluidseffecten die actie opwekken. En dat zonder dat u direct reclame maakt of adverteert voor een product of dienst.
 
Wanneer u werkt aan uw merkbekendheid zet dan sociale media in om emoties los te maken die u aan uw merk wilt verbinden.
 

4: PAKKENDE EN DUIDELIJKE TEKSTEN SCHRIJVEN

Zorg ervoor dat u vertelt wat u te zeggen hebt. Eenvoudig enkele alinea’s samenstellen en er maar het beste van hopen, zou niet in goede aarde kunnen vallen. Er zijn super getalenteerde mensen beschikbaar die kunnen helpen zodat u er zeker van bent dat u duidelijk met uw klanten communiceert. Zorg ervoor dat de boodschap van uw merk duidelijk, kort en bondig is en vertrouwen wekt.
 

5: WEES GUL

Wedstrijden, weggevertjes en verlotingen zorgen altijd voor wat opwinding omtrent uw merk. Wanneer u er een originele draai aan geeft, ziet u dat mensen uw merk zich nog lang heugen. Het zijn beproefde methodes. Maar wees op uw hoede; vriendelijk en leuk zijn, kan ook in verkeerde aarde vallen. Dat zou tot gevolg kunnen hebben dat u om de verkeerde redenen niet snel vergeten wordt. U wilt het natuurlijk niet op uw geweten hebben dat er duizenden halflege ballonnen aan elektriciteitskabels en bomen komen te hangen. Weggezet worden als een milieuvervuiler staat niet op het bedrijfsplan.
 

6: PLEZIER EN ZAKEN

Mensen erbij betrekken, is natuurlijk geweldig, maar zaken zijn zaken. Het is daarom een goed idee om aan uw promoties een oproep tot actie te verbinden. Zo laat u met een link naar uw eigen blog klanten niet alleen weten dat u kennis van zaken heeft. Het is ook een goede strategische zet om mensen naar uw website te leiden. Daar komt geen tovenarij aan te pas. Speel er net zo lang mee tot u een manier vindt die bij u past. Vergeet niet dat een groot aantal links de aandacht voor uw werkelijke boodschap kan verstoren.
 

7: HOUD DE TRENDS IN DE GATEN

Inhaken op invloedrijke trends of “newsjacking” betreft het creëren van content waarmee recente, belangrijke gebeurtenissen gekoppeld worden aan uw merk. Trending topics op Twitter of Facebook zijn een uitgelezen kans om een verbinding te leggen tussen uw bedrijf en onderwerpen die in de belangstelling staan. Wanneer u dit op een aantrekkelijke manier doet, genereert u meer bezoekers naar uw website. Het tegenovergestelde kan ook gebeuren. Een slechte smaak en onhandige toepassingen worden zelden gewaardeerd.