5 schrikbarend goede marketingcampagnes voor Halloween

Alexandra Hicks
I
In 2018 besteedden Amerikanen maar liefst $9 miljard aan Halloween. U leest het goed: $9 miljard! Men tastte diep in de buidel voor kostuums, snoep, decoraties en andere artikelen. Wilt u ook inspringen op Halloween? Hier zijn 5 creatieve en succesvolle marketingcampagnes om inspiratie op te doen.

De feestelijke wintermaanden zijn ideaal om een marketingcampagne te lanceren en de concurrentie voor te blijven. Voordat we echter in een bijna eindeloze kersttijd duiken, richten we ons eerst op een aantal schrikbarend leuke en slimme advertenties voor Halloween.
Halloween is absoluut de beste tijd van het jaar om op creatieve (en griezelige) manieren aan klantenbinding te doen. Waarom? Het antwoord is simpel. Er is minder concurrentie voor advertenties tijdens Halloween, vergeleken met andere belangrijke feestdagen. Dit betekent dat campagnes betaalbaarder zijn. Daarnaast heeft u meer ruimte om te experimenteren en te schitteren.
 

5 BRILJANTE CAMPAGNES VOOR HALLOWEEN

Heeft u ideeën nodig zodat ook in staat bent uw voordeel te doen met deze uitgelezen kans? Laten we eens kijken naar een aantal van de meest succesvolle en unieke campagnes voor Halloween.
 

1: BURGER KING — #SCARYCLOWNNIGHT

#Scaryclownnight ontving serieuze aandacht op social media. Het begon allemaal met een video van 90 seconden. Daarin zien we een jonge man zijn huis in een buitenwijk verlaten op een donkere, stille avond. Hij springt op de fiets en rijdt door de buurt. Op de achtergrond horen we onheilspellende muziek. Na de bocht verschijnt een leger clowns op straat. De leider ziet eruit als een extra beangstigende Ronald McDonald. Ze achtervolgen de man. De reclame eindigt met de boodschap: “Kom als een clown, eet als een koning”.
 

 
Bravo! Wie kent er niet iemand die doodsbang is voor clowns? Deze campagne was niet alleen pakkend, maar “griezelige clowns” ontmoetten elkaar daadwerkelijk in Burger Kings in de VS.
 

2: LG — “SO REAL IT’S SCARY”

De “So Real It’s Scary”-reclame van LG is niet overdreven met bloed, darmen, zombies, demonen of goedkope bangmakerij. De reclame is simpel en realistisch en dat maakt het juist griezelig. Het bedrijf installeerde een raster van monitoren op de vloer van de lift van een gebouw. Verschillende mensen gingen erin en er bleek eerst niets aan de hand, maar zodra lift begon te bewegen, werd via de schermen de illusie gewekt dat de vloer wegviel onder hun voeten.
 

 
Het is het onderwerp van vele nachtmerries. Bangmakerij was echter niet het doel van de campagne. Het ging natuurlijk om de kwaliteit en “levensechte kleuren” van de monitoren, maar dan op een extreme, spectaculaire manier.
 

3: GUINNESS — GRIEZELIGE ONDERZETTERS

Guinness staat bekend om zijn creatieve advertenties. De laatste campagne voor Halloween was niet de meest extravagante, maar iedereen liep weg met de onderzetters in de vorm van spoken en monsters. Daarnaast kon men het product thuis gebruiken op feestjes, maar natuurlijk ook in een café.
Simpel, creatief en ongelooflijk effectief. Daarnaast vallen de kosten van dit soort campagnes alleszins mee. Guinnes maakte zelfs winst met de verkoop van de onderzetters.
 

4: TOPSHOP UK — STRANGER THINGS-WINKELERVARING

_Stranger Things_ is een wereldwijd fenomeen. Volgens CNBC keken 40,7 miljoen huishoudens ter wereld aflevering 1 van seizoen 3 in het allereerste weekend. Het was dan ook absoluut effectief om te profiteren van deze hype. Kijk maar naar Topshop in het Verenigd Koninkrijk. De winkel transformeerde een deel van de flagshipstore in Londen in verschillende sets van de show.
In de winkel kon je de woonkamer van Joyce bezoeken, maar ook het Hawkins Lab en de schuilplaats van Will Beyers. Klanten waanden zich daadwerkelijk in de serie. Ze kregen informatie over toekomstige afleveringen en uiteraard was er ruimschoots merchandise verkrijgbaar.
 

5: AIRBNB – DE CATACOMBEN IN PARIJS

Met deze vernuftige campagne maakten bezoekers kans op een unieke, angstaanjagende ervaring: een nacht in de Parijse catacomben. De catacomben zijn een netwerk van ondergrondse begraafplaatsen. Het is de laatste rustplaats van ruim 6 miljoen zielen en het verhaal gaat dat het er vreselijk spookt.
AirBnB beschrijft het als een “ondergronds labyrint […] van schedels en beenderen”. Het betrof hier een wedstrijd waarbij mensen werd gevraagd om een kort essay te schrijven waarin ze moesten beschrijven waarom ze dapper genoeg waren om een nachtje te slapen bij de doden. Er werden twee winnaars gekozen.
 
Vergeet niet te adverteren voor Halloween!
 

VERGEET NIET TE ADVERTEREN VOOR HALLOWEEN!

Kortom, als u van plan bent een campagne te lanceren die echt opvalt, dan is Halloween het perfecte moment om dit te doen. Houd er rekening mee dat men al vroeg winkelt voor deze feestdag (soms al in augustus), dus pas uw planning hierop aan!