SEO-strategieën: Dragen emoji’s bij aan een hogere positie?

Eva Mohyrova
I
Is het verstandig om emoji’s te gebruiken in een SEO-strategie? Het korte antwoord is — ja! Lees hier hoe emoji’s uw merk kunnen bevorderen en u helpen om hoger in de zoekresultaten terecht te komen.

Het zijn inmiddels niet alleen tieners meer die emoji’s gebruiken. Het Emoji Report van 2016 toont namelijk aan dat 92% van de online klanten zich hier “schuldig” aan maakt. Bovendien heeft Socialbakers in 2014 het gebruik van emoji’s geanalyseerd onder de top 500 merkpagina’s op Facebook en Twitter. Men heeft vervolgens hetzelfde in 2015 gedaan om te kijken of het gebruik was toegenomen. De resultaten zijn verbazingwekkend: in het vierde kwartaal van 2014 gebruikte 28% van de topmerken op Facebook emoji’s in berichten. Tegen het laatste kwartaal van 2015 was dat gestegen naar dik 40%.
 

Bron: socialbakers

 
Deze infographic laat duidelijk zien dat emoji’s een blijvertje zijn, maar de statistieken zijn inmiddels een beetje gedateerd. In maart 2019 bevatte de Unicode-standaard echter in totaal maar liefst 3019 emoji’s.
Wat betekent dit voor merken?
 

EMOJI’S GEBRUIKEN OM DE SEO TE VERBETEREN

1. EMOJI’S GEBRUIKEN OM DE KLIKFREQUENTIE TE VERHOGEN

De klikfrequentie of click-through-rate is essentieel. Het is daarbij mogelijk om deze met emoji’s te verhogen. Door emoji’s toe te voegen aan uw snippets en advertenties, valt uw website vaak meer op. Zodoende trekt u meer gebruikers aan en daarmee verhoogt de klikfrequentie.
Dit ziet er bijvoorbeeld als volgt uit:
 
Emoji search results
 
In 2018 voerde datawetenschapper Mark Irvine van Wordstream diverse tests uit om dit te bewijzen. Het bleek dat een advertentie met emoji’s 10% meer werd weergegeven dan eentje zonder en daarbij 4 kliks ontving, terwijl dit bij de andere advertenties 0 was.
 

Bron: Wordstream

 

2. U KUNT PROFITEREN VAN HET ZOEKVOLUME

Voor lokale ondernemingen en startups is het lastig om meteen hoog in de zoekresultaten te eindigen. De concurrentie is meestal gigantisch. Zeker als uw doelgroep op tekst gebaseerde trefwoorden gebruikt voor de producten of diensten die u aanbiedt. Of dat nu het bezorgen van pizza’s of het verkopen van bloemen is.
Wanneer u echter emoji’s toevoegt aan uw meta-title en -beschrijvingen, bent u zichtbaarder voor degenen die op emoji gebaseerde zoekopdrachten plaatsen. Ter illustratie:
 
Shoe emoji search results
 
Het zoekvolume daalt in dit geval, aangezien minder bedrijven emoji’s gebruiken in hun metadata. En hoewel u nog steeds moet concurreren met andere ondernemingen, betekent dit dat u meer kans heeft om op de eerste pagina van de zoekresultaten te eindigen.
Deze afname in zoekvolume betekent bovendien niet dat niemand u vindt. Het houdt slechts in dat minder mensen uw bedrijf tegenkomen. Gelukkig heeft u echter niet het volledige internet nodig, maar slechts een fractie ervan. Tevens is het verkeer nog steeds behoorlijk goed! Dit gaat ook op voor Google Afbeeldingen.
 

3. EMOJI’S ZIJN GOED VOOR DE LOKALE SEO

Emoji’s werken niet alleen voor “reguliere” SEO. Ook als u een lokale kroeg, bar of shop runt, dragen ze bij aan het onder de aandacht brengen van uw zaak in het geval van “In de buurt”-zoekopdrachten.
Bekijk de resultaten voor de op emoji gebaseerde zoekopdracht “*pizza emoji* delivery near my” maar eens:
 
Pizza emoji search results
 
Als we omlaag scrollen, zien we een resultaat van een bedrijf dat de pizza-emoji in zijn meta-title heeft verwerkt.
Wanneer we de pizza-emoji in de zoekbalk invoeren, krijgen we bovendien de volgende suggesties:
 
Pizza emoji search suggestions
 
Hoewel Pizza Hut geen lokaal merk is, wordt het nog steeds weergegeven in de voorgestelde zoekopdrachten. Dit is dan ook een uitstekend voorbeeld van hoe emoji’s gekoppeld zijn aan een merk. Mocht uw merknaam daarom een emoji bevatten, overweeg het dan ook voor promotionele doeleinden te gebruiken.
Uiteraard zijn niet alle emoji’s even effectief. Het is belangrijk tekens te gebruiken met veel invloed of waarop mensen zullen zoeken. Alles, van de pizza-emoji, de jurk-emoji tot de vlam-emoji, is te gebruiken om uw merk op de kaart te zetten of u zelfs te identificeren. Daarbij leidt het mogelijk tot meer verkeer naar een fysieke locatie en geeft het de lokale SEO een boost.
 

4. EMOJI’S SPREKEN VAAK JONGERE DOELGROEPEN AAN

Niet alle bedrijven hebben baat bij het gebruik van emoji’s. Denk aan “serieuze” ondernemingen als verzorgingstehuizen en droevige sectoren (zoals een begrafenisondernemer). Wilt u met uw bedrijf echter jongere doelgroepen bereiken, dan bieden emoji’s mogelijk uitkomst.
Veel millennials verkiezen emoji’s boven woorden. De kans is dus groot dat hun zoekopdrachten hierop gebaseerd zijn. En zelfs als dat niet het geval is, wekt u mogelijk hun interesse wanneer ze emoji’s zien in uw meta-title, op uw website of socialmediakanalen.
 

5. EMOJI’S OM VERTROUWEN VAN HET PUBLIEK TE WINNEN

Dat emoji’s zo geliefd zijn, heeft een goede reden. Zo helpen ze vaak emoties beter uit te drukken dan woorden. Zonder zou het lastig zijn om te begrijpen of iemand serieus of sarcastisch is, boos of moe, etcetera.
Daarom zorgt het gebruik van emoji’s ervoor dat uw merk menselijker en emotioneler overkomt. Het stelt u tevens in staat om herkenbaarheid te creëren en mensen te tonen dat u “dezelfde taal spreekt”.
Hoewel emoji’s zelf niet genoeg zijn om een sterke SEO-strategie op te zetten, zijn ze soms wel een uitstekende toevoeging. Uiteraard dient u ze op verstandige wijze te implementeren, de resultaten in kaart te brengen en niet te overdrijven. Als u zich hier echter aan houdt, is het welzeker mogelijk uw lokale en algehele SEO te versterken om betrouwbaarder en up-to-date te lijken in de ogen van uw doelgroep.