Hoe kunt u Instagram effectief inzetten voor de marketing van uw bedrijf?

Hello Yuqo
S
Sinds 2010 heeft Instagram maandelijks maar liefst 100 miljoen actieve gebruikers verworven. Het is dan ook een gigantische bron van potentiële klanten. Dit social media platform staat erom bekend persoonlijk en vooral op de gemeenschap gericht te zijn. Daarmee is het een perfecte plek om uw merk te promoten.

Social media hebben een revolutie veroorzaakt in de manier waarop bedrijven zich profileren bij consumenten. Ze zijn ideaal om veel mensen te bereiken. Voor bedrijven is het tegenwoordig dan ook essentieel dat ze aanwezig zijn op social media. Meer dan 50% van de gebruikers volgt een bepaald merk via verschillende platforms. Daarnaast blijkt dat social media marketing de reeds aanwezige relatie met klanten versterkt.
 

 
Instagram is een van de platforms waarop bedrijven en merken miljoenen mensen bereiken door middel van berichten en verhalen. Het platform bevat voornamelijk afbeeldingen, vergezeld van tekst. Daardoor kunnen bedrijven hun producten op een meer persoonlijke manier laten zien. Ze creëren daarmee een meer intieme relatie met hun online klantenkring. Instagram biedt bedrijven ook de mogelijkheid om zich te richten op een specifieke doelgroep door middel van hashtags. Dat zijn links waar klanten naar zoeken als ze specifieke content willen vinden. Uit onderzoek blijkt dat het aantal actieve gebruikers van Instagram sinds 2010 is gegroeid naar meer dan 100 miljoen per maand. Dagelijks worden er maar liefst 40 miljoen afbeeldingen geüpload. De app is dus verzadigd met foto’s. Toch biedt het ontzaglijke aantal gebruikers ontzettend veel potentie voor bedrijven.
 
Uit onderzoek blijkt dat het aantal actieve gebruikers van Instagram sinds 2010 is gegroeid naar meer dan 100 miljoen per maand.
 

MAAK EEN ACCOUNT AAN

Om gebruik te kunnen maken van Instagram voor de marketing van uw bedrijf moet u eerst een account aanmaken. Daarvoor downloadt u de app op uw gewenste apparaat. Klik daarna op “registreren”. Voer uw e-mailadres in of log in op Facebook om een account aan te maken. Nadat het is aangemaakt, moet u het aanpassen zodat het een zakelijk account wordt. Deze optie biedt u de mogelijkheid om statistieken te ontvangen. Die geven aan hoe uw verhalen en berichten presteren. Bovendien bieden ze inzicht in uw volgers. Ga naar instellingen en scrol naar beneden naar “Overstappen op bedrijfsprofiel”.
 

GEEF UW ACCOUNT KARAKTER

Als u wilt dat uw Instagram een effectief zakelijk instrument wordt, moet u ervoor zorgen dat u volgers en potentiële klanten aantrekt. Dat bereikt u alleen door effectieve branding en een aansprekende uitstraling. Kies een gebruikersnaam die bij uw bedrijf past. Als uw bedrijfsnaam al in gebruik is, bedenk dan een creatieve variant. Voorkom veel getallen en symbolen aan het eind van uw gebruikersnaam. Kies een aantrekkelijk logo uit als profielfoto. Ga voor eentje die consumenten onthouden en herkennen als ze uw berichten zien. Met een aantrekkelijk logo, goede kleur of afbeelding creëert u samenhang. En dat versterkt uw merk.
 

VORM EEN COMMUNITY

Nu is het tijd om ervoor te zorgen dat u volgers krijgt. Begin met het volgen van anderen. En dan in het bijzonder pagina’s die vergelijkbaar zijn met die van u. Instagram is in feite gebaseerd op het principe ‘ik help u en u helpt mij’. Andere pagina’s gaan u pas volgen als u hen een tijdje volgt. U kunt uw account ook promoten op andere social media platforms om de volgers die u daar heeft over te halen. Gebruik op een goede manier hashtags om bepaalde groepen te bereiken. Denk aan sportliefhebbers, modefreaks, de fitnesswereld, etc. Dat helpt potentiële klanten om uw merk te plaatsen. Bovendien waardeert het algoritme van Instagram profielen die tags toevoegen. Plaats ook op bepaalde dagen van het jaar relevante content. Daarmee zorgt u voor een gemeenschapsgevoel. Aanbiedingen op feestdagen dragen ook bij aan de gemeenschapszin en leveren klanten op.
 
Bovendien waardeert het algoritme van Instagram profielen die tags toevoegen.
 

CREËER EEN EIGEN STIJL EN WEES CONSISTENT

Instagram pagina’s waarop consistente thema’s worden gebruikt, zien er heel aantrekkelijk uit en trekken eerder volgers. Maak gebruik van hetzelfde slim toegepaste filter voor elke foto. Daarmee creëert u een eigen stijl en bent u herkenbaar op Instagram. Ook helpt het om een bepaald thema aan te houden. Maar dat is wel afhankelijk van de niche waarop u inspeelt. Als u bijvoorbeeld sportuitrusting verkoopt, beperk u dan tot fitness. En vergeet niet om content te plaatsen als er grote sportevenementen aanstaande zijn.
 

DE JUISTE TIMING IS ESSENTIEEL

Het maken van goed doordachte content kan uiteindelijk verloren tijd zijn als u het niet op het juiste moment plaatst. Afhankelijk van de tijdzones komen er op Instagram golven voor met veel activiteit. Deze worden weer gevolgd door periodes van stilte. Factoren als werkuren, slaaptijd en weekenden hebben een grote invloed op het aantal mensen dat u bereikt. De beste momenten om een bericht te plaatsen op Instagram zijn donderdag- en vrijdagochtend rond 5:00. Ook donderdag tussen 15:00 en 16:00 is goed, evenals halverwege de woensdag, donderdag en vrijdag. Deze tijdstippen kunnen drastisch variëren, afhankelijk van uw specifieke doelgroep. Zorg er dus voor dat u onderzoek doet naar het beste moment voor uw publiek. Alleen dan kan uw content succesvol zijn.