Je kunt alle tijd van de wereld besteden aan de uitstraling van je merk en de kwaliteit van je producten en diensten. Maar zonder merkbekendheid zul je simpelweg niet de gewenste impact hebben. Toch willen we dat je slaagt! Daarom hebben we een lijst samengesteld met de allerbeste tips om je merkbekendheid een boost te geven. Implementeer deze strategieën en het aantal volgers op social media zal groeien, net als de klantenbinding en de betrokkenheid. En het allerbelangrijkste is natuurlijk dat je meer verkoopt.
Wat is merkbekendheid?
Het concept van merkbekendheid is simpel. Het draait erom zoveel mogelijk aandacht te krijgen voor je bedrijf en de producten en diensten die je verkoopt. Als mensen niet weten dat je bestaat, kunnen ze ook je producten niet vinden en kopen. Een gevestigd of startend bedrijf heeft tegenwoordig enorm veel tools meer bekendheid te genereren. Deze variëren van de ouderwetse billboard, radiospotjes, social media marketing en op maat gemaakte e-mails. Dit klinkt interessant, maar talloze bedrijven gebruiken dezelfde tools en willen hetzelfde publiek bereiken. Om je merkbekendheid te vergroten, gaat het dus niet om de beschikbare middelen, maar om hoe je ze gebruikt.
Aan concurrentie is er tegenwoordig geen gebrek. Daarom kunnen moderne merken alleen succesvol zijn door te innoveren. Om herkend te worden, aankopen te genereren en klantloyaliteit te realiseren, moet je nieuwe en aantrekkelijke manieren vinden. Met dit in het achterhoofd kunnen we het proces van het opbouwen van merkbekendheid opdelen in vier belangrijke fasen:
- Herkenning: Promotiemateriaal geeft potentiële klanten de gelegenheid om aan de hand van naam, producten en logo je merk te herkennen.
- Herinnering: Na verloop van tijd zullen klanten je merk ook zonder externe aanwijzingen herinneren. Het zal hen direct te binnen schieten als ze je producten of diensten nodig hebben.
- Voorkeur: Uiteindelijk leidt herinnering tot een voorkeur, vooral als de kwaliteit van je product of dienst overeenkomt met de impact en marketing van je merk.
- Loyaliteit: Alle vorige stappen leveren loyale klanten op, een van de belangrijkste doelen bij het realiseren en behouden van merkbekendheid.
Omdat de markt zich verder ontwikkelt en door enorme concurrentie op den duur verzadigd raakt, moet je voortdurend aan je merkbekendheid werken. Produceer daarom content die mensen graag delen, denk aan nieuwe manieren om je authentieke verhaal te vertellen en draag een consistente boodschap uit. Zo cultiveer je je merkbekendheid, stimuleer je aankopen, en houden potentiële en bestaande klanten je bedrijf in hun gedachten.
Het ontwikkelen van je merkbekendheid zorgt ervoor dat je producten en diensten in een verzadigde markt opvallen. Het versterken van de aanwezigheid en het concept van je merk zal uiteindelijk leiden tot klantvoorkeur en -loyaliteit.
Het belang van merkbekendheid op social media
Er zijn talloze communicatie- en marketing kanalen om je merkbekendheid te vergroten. Veel van hen verbleken echter in vergelijking met de kracht van social media. Maar liefst 94% van de ondernemers meent dat sociale data en kennis veel invloed op merkbekendheid, reputatie en loyaliteit hebben.¹ Daarom schat 44% van hen in dat hun investering in social media de komende jaren met meer dan 50% zal toenemen.² Marketing op social media levert veel op, vooral als het op een afgebakende doelgroep gericht is. Het stelt bedrijven in staat om snel en direct in contact te komen met klanten, een gemeenschapsgevoel te creëren, relevant te blijven en aankopen te stimuleren.
Voor moderne bedrijven is social media het meest effectief voor het ontwikkelen van naamsbekendheid. Deze platforms zijn goedkoop, hebben een enorm bereik en helpen klanten een consistente relatie met merken te onderhouden.
Tips om je merkbekendheid op social media te vergroten
Welnu, welke stappen zet je om meer merkbekendheid te krijgen? Hoe kun je ervoor zorgen dat potentiële en huidige klanten je merk niet alleen af en toe zien, maar het ook actief onthouden, erop vertrouwen en het koppelen aan wat ze nodig hebben? Hieronder geven we 12 handige tips om je bekendheid te vergroten. Geef je merk online en offline een boost, en maak jezelf bekend bij degenen voor wie je producten en diensten bedoeld zijn.
Ken je publiek
Laten we met de allerbelangrijkste tip beginnen, want alle volgende stappen zijn uitsluitend zinvol als je je publiek kent. Als je content het juiste publiek niet bereikt, verdoe je je tijd en energie. Begin met het maken van klantenpersona’s met leeftijd, geslacht, belevingswereld, locatie en de behoefte aan je producten en diensten. Als je eenmaal de persona’s en psychografische kenmerken hebt geïdentificeerd die bij je merk aansluiten, weet je precies op wie je je moet richten. Social media analyse, observatie van klanten van de concurrenten en het uitvoeren van marktonderzoek kunnen hier handig zijn.
Kies het juiste platform
Je weet nu meer over je doelgroep, maar hoe kun je deze bereiken? Hoewel social media marketing meerdere platforms omvat, heeft je doelgroep vast een bepaalde voorkeur online. Voor het vinden van de beste social media platforms moet je eerst onderzoeken waar je doelgroep de meeste tijd doorbrengt. Op X, voorheen Twitter, is bijvoorbeeld 32% van de gebruikers 18-29 jaar en 13% 50-64 jaar. Hoewel Facebook maandelijks ongeveer 2 miljard actieve gebruikers heeft, zijn de meesten iets ouder. Naast leeftijd zijn er nog andere demografische variabelen om over na te denken. Het punt is dat niet alle sociale mediaplatforms per se je tijd en energie waard zijn als het gaat om het opbouwen van naamsbekendheid.
Maak verschillende content
Je weet nu wie je doelgroep is en ook hoe je deze moet bereiken. Dan moet je er ook rekening mee houden dat individuen binnen deze groep verschillende voorkeuren hebben als het aankomt op content. Sommigen houden van reels (korte video’s) en podcasts, anderen van gewone afbeeldingen en geschreven artikelen. Om iedereen tegemoet te komen, moet je je content voor de hele doelgroep zo divers mogelijk maken. Bekijk na publicaties van korte en lange artikelen, reels, podcasts en ander materiaal altijd wat goed scoort en wat niet.
Wees vrijgevig
Met vrijgevigheid geef je je merkbekendheid op diverse manieren een boost. Het zorgt niet alleen voor vertrouwen en loyaliteit van de klant, maar toont ook de gulle houding van je bedrijf en dat creëert een positief imago. Deelacties op social media, cadeautjes en regelmatige aanbiedingen helpen je om dit te bereiken. Maar ook het organiseren van liefdadigheidsevenementen en fondsenwerving via verschillende promoties creëren een gemeenschapsgevoel en scheppen een band tussen je merk en je doelgroep.
Creëer een emotionele band
Waarom is het creëren van een emotionele band met je publiek zo belangrijk voor merkbekendheid? Dat is een hele goede vraag! Klanten zullen video’s met emotie twee keer zo vaak delen.³ Bovendien zal 70% van de klanten een merk aan anderen aanraden op basis van hun eigen emotionele band, en 70% van digitale marketeers richt zich hierop. Daar komt nog bij dat de kans op een aankoop maar liefst 70% is als je emoties gebruikt. Het is dus wel duidelijk: voeg op authentieke wijze emotionele lading aan je content toe, en het levert je loyale klanten én aankopen op!
Onderhoud die emotionele band
Een emotionele band kan gemakkelijk afbrokkelen als je hem niet onderhoudt. Dus hoe kun je die relatie levendig houden? Naast het consistent creëren van emotionele content, geef je je social media team de opdracht om direct contact te maken met je publiek. Snelle reacties op commentaren en boodschappen en een interactieve contentcreatie versterken je emotionele band. Zo houd je je klanten actief en bij je merk betrokken, en blijf je met ze in contact. Dit moedigt klanten aan om zelf weer te reageren. Dit soort participatie maakt de emotionele band alleen maar sterker, met als gevolg een langdurige, betekenisvolle relatie.
Zet een community op
Een band tussen je merk en de klanten bevordert merkbekendheid en loyaliteit. Het is nog beter als je een community van klanten creëert om je merk heen. Een toegewijd platform waar de gebruikers zelf content op kunnen zetten, genereert een gevoel van betrokkenheid en de bereidheid om in je merk te investeren. Bovendien zorgen virtuele of face to face bijeenkomsten, zoals webinars en offline meet-ups, voor nog stevigere banden en een onvoorwaardelijke klantloyaliteit. In een markt met grote concurrentie is dit van onschatbare waarde.
Werk met influencers samen
Het werken met influencers maakt je merkbekendheid op social media in een klap groter. Deze online persoonlijkheden hebben vaak met veel moeite een groot publiek opgebouwd. Gelukkig staan ze meestal wel open voor een deal, in de zin van ‘pay-as-you-post’ of een lange termijn sponsoring, waarmee ze je merk onder de aandacht van miljoenen mensen brengen. Ga op zoek naar influencers die in je eigen branche actief zijn en sluit een deal die voor beide partijen voordelig is. Met een aantal effectieve posts van de juiste persoon kun je ongelooflijk snel veel aandacht trekken.
Gebruik een Call-To-Action
Doordachte call-to-actions (CTA’s) kunnen de merkbekendheid een boost geven door de betrokkenheid enorm te verhogen. Als je precies weet waar je publiek op reageert, zorgt een consistente CTA op marketing platforms voor momentum en benut je de kracht van herhaling. Buiten het verbeteren van de betrokkenheid, geeft het veelvuldig delen van je oproep je merk een groter bereik. Voor een succesvolle CTA gebruik je merkgerichte taal, doe je een aanbieding in termen van korting of bonus en wek je een gevoel van urgentie op.
Speel in op trends
In de wereld van social media marketing is er elke dag wel weer een andere trend. Soms zijn ze onvoorspelbaar, maar je kunt ze gemakkelijk bijhouden door analyses te beoordelen, social listening tools te gebruiken en social media platforms te monitoren. Na het vaststellen van een opkomende trend roep je je marketeers bijeen om een manier te vinden om deze af te stemmen op de identiteit van je merk. Je kunt op verschillende manieren een authentieke link leggen tussen je merk en een trend. Een aantal voorbeelden: zet influencers in, creëer actuele content met relevante hashtags, wakker trendgerelateerde discussies aan op verschillende platforms of organiseer een specifiek evenement.
Overweeg betaalde posts
Betaalde posts zijn een makkelijke manier om meer merkbekendheid te krijgen. Met behulp van geavanceerde doelopties op diverse social media platforms kun je potentiële klanten met bepaalde demografische kenmerken en interesses vrij eenvoudig bereiken. Combineer boeiende content met platform analyses en je zult zien hoe sterk het organisch internetverkeer gaat stijgen. Probeer na verloop van tijd diverse formats uit, bijvoorbeeld video’s of verhalen, en kijk wat het oplevert.
Monitor je merkbekendheid op social media
Je hebt veel moeite gedaan om je merkbekendheid te vergroten, maar hoe kun je het succes ervan meten? Dit doe je door statistieken bij te houden waarin te zien is of je de goede kant op gaat. Door middel van bijvoorbeeld engagement rates, impressies en het monitoren van vermeldingen krijg je een betrouwbaar overzicht van het succes van je strategie. Controleer ook regelmatig de prestaties van je hashtags, de groeisnelheid van je volgers en doorverwijzingen. Deze gegevens laten zien hoe effectief je strategie is en of je ermee door moet gaan of aanpassingen moet doen.
Het implementeren van diverse strategieën, van het inspelen op trends tot de samenwerking met influencers, heeft een aanzienlijke impact op het vergroten van je merkbekendheid. Controleer na elke stap wat het effect is, en of je de juiste keuze hebt gemaakt.
Vergroot je merkbekendheid vandaag nog!
Er zijn talloze potentiële klanten die staan te popelen om een emotionele, boeiende en loyale relatie met je merk op te bouwen. De manier om ze te bereiken? Merkbekendheid opbouwen! Je bent nu voorzien van de allerbeste tips om je merk in de schijnwerpers te krijgen. Door de juiste sociale mediaplatforms te gebruiken, betaalde artikelen te publiceren, samen te werken met geschikte influencers en opvallende CTA’s in te zetten, kun je je merkbekendheid snel een flinke boost geven. Wacht daarom niet langer en maak er gebruik van! Dan behoor je snel tot de allergrootste merken!
Bronnen:
1. Gomez, R., 7 statistics that prove the importance of social media marketing in business. Sprout Social. Gepubliceerd op 18 september 2023. https://sproutsocial.com/insights/importance-of-social-media-marketing-in-business/
2. Sprout Social. The 2023 State of Social Media: AI & Data Take Center Stage. Sprout Social. Gepubliceerd in 2023. https://sproutsocial.com/insights/data/harris-insights-report-2023/
3. Alcantara, FJ., 21 Statistics That Prove Emotional Marketing Works. Spiralytics. Gepubliceerd op 17 april 2023. https://www.spiralytics.com/blog/statistics-prove-emotional-marketing-works/