Wegwijs in analytics: Waarom zijn analytics zo belangrijk?

Marguerite Arnold
A
Analytics tools worden steeds belangrijker in het snelle, zeer concurrerende e-commerce landschap. Ontdek wat analytics zijn en waarom uw online bedrijf er niet meer zonder kan.

Digitale marketing is een van de belangrijkste onderdelen van uw e-commerce strategie. Het is van essentieel belang dat u actief bent op het web, inzicht heeft in het gebruik van uw website en dat u actief blijft. Dat zorgt namelijk voor meer verkeer en conversies. Daarnaast bieden online marketing kanalen u de mogelijkheid om sterkere, langdurige relaties op te bouwen met uw bestaande klanten. De strategie achter digitale campagnes is gebaseerd op meerdere technologieën en op een algemene kennis van de markt. Een integraal onderdeel van dit proces is het gebruik van analytics tools, waarmee u zicht krijgt op de herkomst van het verkeer op uw website. Het geeft u inzicht in welke kanalen en campagnes het beste werken en welke het niet goed doen. Daarmee kunnen kleine en middelgrote bedrijven hun geld efficiënter benutten. In de uitgekristalliseerde online marketing wereld van tegenwoordig bestaan zowel gevestigde als voortdurend veranderende technologieën. Zij helpen bedrijfseigenaren om inzicht te krijgen in hun digitale marketing campagnes. Dat helpt hen om betere strategieën uit te denken en content te produceren die meer winst oplevert. Dit domein staat algemeen bekend als “analytics”. De discipline is echter onder te verdelen in een groot aantal verschillende aspecten.
 

 

WAT ZIJN ANALYTICS?

Analytics is een breed domein. Het omvat wiskunde, statistiek, voorspellende modellen en “machine learning”. Hiermee wordt in data gezocht naar patronen die van betekenis zijn. Als we het hebben over e-commerce, dan bedoelen we met de term ook de instrumenten die worden gebruikt om de effectiviteit van marketing inspanningen te meten. Daarbij gaat het om het aantrekken van verkeer naar uw website dat vervolgens wordt aangezet om iets te kopen. Eigenlijk is online marketing een soort trechter. De campagne, hoe die er ook uitziet, is het breedste deel ervan. Dit zijn de aansprekende teksten en beelden die mensen ertoe brengen te klikken om naar uw site te gaan. Hoe die bezoekers vervolgens reageren op uw site is een essentieel onderdeel dat ook onder de analytics paraplu valt. Zou een klant niet meer aankopen doen als de navigatie van de site eenvoudiger is? Omdat klanten meer besteden als ze minder hoeven te klikken, is het ontwerp van uw website zeer belangrijk. Bij correct gebruik, kunnen analytics helpen om:

  • Klanten uit de doelgroep naar uw site te trekken
  • De klant uit te nodigen om interactie te hebben met de site
  • Bezoekers snel tot aankopen aan te zetten
  • Klanten regelmatig te laten terugkomen

 
Bring customers back repeatedly
 

HOE KUNT U ANALYTICS GEBRUIKEN BIJ HET OPZETTEN VAN EEN CAMPAGNE?

Het opzetten van een analytics campagne vereist kennis van diverse onderdelen. Allereerst moet u uw klant kennen. Dit omvat het gebruik van specifieke keywords, afbeeldingen, feeds, sociale media kanalen/campagnes, enzovoort. Keyword analyse en andere SEO analytische informatie kan u in grote mate helpen bij het aanscherpen van dergelijke activiteiten. Het kan bijvoorbeeld van pas komen als u zich wilt richten op een specifieke bevolkingsgroep of regio. Analyse van sociale media helpt u om te bepalen hoe uw sociale media campagnes presteren; welke het beter doen en welke minder. Instagram is vaak beter voor e-commerce dan Twitter, maar analytics kunnen u helpen om patronen te ontdekken die zinvol zijn voor uw Insta feed om de interactie met klanten te laten groeien. De manier waarop uw site is gestructureerd, is ook de moeite van het analyseren waard. Naar hoeveel pagina’s kijken bezoekers voordat ze verder gaan? Hoeveel pagina’s en interacties hebben uw klanten met uw site voor en nadat ze producten kopen? Komen klanten terug? Er bestaan al tools om dergelijke informatie vast te leggen. Google Analytics is daar een van, maar dit is een veelomvattend hulpmiddel.
 

WAAROM HEBBEN E-COMMERCE WINKELS ANALYTICS NODIG?

E-commerce winkels bestaan bij de gratie van de analytics die ze gebruiken en hoe ze de data vervolgens verwerken. Waarom? Er is ontzettend veel verkeer en heel wat concurrentie. De kunst van het verkopen – zowel in de cyberruimte als elders – is snel ontdekken wat klanten nodig hebben en daar onmiddellijk op inspelen. Analytics helpen daarbij. Maar analytics kunnen ook helpen bij het vormgeven van de boodschap van uw merk, bij het stroomlijnen van uw klantenbereik en bij het genereren van verkopen. Bepalen hoe klanten interactie hebben met uw site is misschien wel net zo belangrijk als ze daar überhaupt krijgen. Het heeft tenslotte geen zin om verkeer te genereren als niemand uw product koopt of uw website gebruikt.
 

HOE MOET U ANALYTICS GEBRUIKEN?

Er zijn meerdere regels voor het implementeren van digitale marketing campagnes. Wat is de eerste, meest belangrijke regel? Volg alles. Dat betekent dat u alles afzonderlijk moet markeren, waaronder alle sociale media campagnes. Daarmee maakt u een onderverdeling van het verkeer per pagina en zelfs per afbeelding. Als u dat niet doet, dan zien de afzonderlijke sociale media campagnes op hetzelfde platform eruit als blanco verkeer vanuit een enkele bron.Het internet is uw mondiale etalage. Als u weet waardoor gebruikers uw aanbod bekijken, helpt dat om die ervaring verder aan potentiële klanten aan te passen. Of anders gezegd, het biedt u de kans te verkopen wat het goed doet en producten uit het assortiment te halen die niet zo geliefd zijn. Om daar inzicht in te krijgen, moet u zogenaamde UTM’s, oftewel Tracking Modules voor Urchin, instellen, de voorganger van Google Analytics. Dat zijn unieke codes die aan het eind van uw link staan. Het is niet moeilijk om dat te doen. Het enige wat u daarvoor nodig heeft, is een UTM generator. Die kunt u eenvoudig gratis online vinden.
 
These are easily found for free online.
 

WELKE GEGEVENS HEEFT EEN UTM NODIG?

Hoewel het niet nodig is om er zelf een te bouwen, is het wel handig om te begrijpen welke gegevens UTM gebruikt bij het tracken. Het helpt u om uw campagnes strategisch beter in te richten. Eigenlijk bouwt u een soort API (application programming interface). Dat is een reeks codes waarmee u parameters kunt instellen. Hieronder ziet u een lijst met links die een UTM builder verzamelt.

  • De Link: dit is de oorspronkelijke URL van uw afbeelding, campagne, of blog.
  • De Bron: dit is de zoekmachine, website, naam van de nieuwsbrief, of andere identificeerbare bronnaam.
  • Campagne Medium: dit wordt gebruikt om te identificeren hoe de campagne is uitgezet. Per e-mail of middels kosten per klik?
  • Naam Campagne: dit wordt gebruikt om een specifieke promotie te identificeren, zoals “winter sale.”
  • Campagne Content: dit wordt gewoonlijk gebruikt voor contentgerichte advertenties en A/B tests. U kunt zo’n test gebruiken om de effectiviteit van geplaatste content te onderzoeken. Bijvoorbeeld via logo of tekstlink.
  • Campagne Term: dit wordt vaak gebruikt bij betaalde zoekcampagnes om keywords van uw content te identificeren.

 

SAMENGEVAT

Er zijn tegenwoordig drie soorten analytics in gebruik. En u gebruikt ze allemaal om uw campagnes op een specifieke doelgroep te richten, dan wel aan de doelgroep aan te passen.

1: Beschrijvende Statistieken

Dit is de oudste vorm van data-analyse. Wat is er gebeurd en waarom? In e-commerce termen: het kan inhouden dat een gebruiker in Zuid-Afrika op een sale advertentie van uw product heeft geklikt om 12:03 lokale tijd. Vervolgens is het item gekocht, samen met drie andere artikelen. Het vergaren van deze informatie kan heel nuttig zijn om inzicht te krijgen in wat verkoopt en wat niet. En nog beter: in wat aantrekkelijk is voor welke soort klant.
 

2: Voorspellende Analytics

Het gegeven dat u data kunt gebruiken om te voorspellen wat eraan zit te komen, is op dit moment al een grote markt. Het is ook een markt die nog groeit. Door meer computerkracht kunnen meer analyse tools worden ingezet voor minder geld. Onder andere op Wall Street en bij andere handelsplatformen wordt heel vaak gebruik gemaakt van voorspellende analytics. Ook voor de e-commerce markt worden commerciële applicaties ontwikkeld. Als u ermee aan de slag gaat, kan een dergelijke tool u helpen om meer informatie te verkrijgen over het soort gedrag dat uw klant waarschijnlijk vertoont. Dat helpt u bij het opzetten van effectieve campagnes. Een eenvoudig voorbeeld? Stel dat u een klant heeft, die drie Kerstmissen op rij zijn aankopen bij u heeft gedaan. Dan is het waarschijnlijk dat hij ook dit jaar zijn kerstinkopen bij u doet.
 

3: Voorschrijvende Analytics:

Dit is de nieuwste aanwinst op het gebied van analytics. Het is het deel van de data-analyse dat kijkt naar optimale besluitvorming. Met andere woorden, als een bepaald scenario zich voordoet, wat is dan de beste volgende stap? In een e-commerce omgeving, kan het er als volgt uitzien. Koopt een klant voor €300 aan producten? Dan zou de winkel automatisch een korting van 15% moeten aanbieden op de volgende aankoop van die persoon. Daarmee wordt de klant geprikkeld om terug te komen. Dit soort voorschrijvende tools wordt vaak gebruikt bij het uitzetten van sales campagnes. En bij geautomatiseerde verkooppromotiecampagnes die zijn gebaseerd op wat er wordt gekocht en wanneer.