Kent u de top 8 grootste shop-feestdagen ter wereld?

Steven Mike Voser
K
Kunt u de grootste winkelfeestdag ter wereld raden? Klik hier om het te ontdekken (hint: het is niet Black Friday).

Als het gaat over feestdagen waarop veel geshopt wordt, denken we algauw aan Black Friday of Cyber Monday. In elk geval in de VS, Europa en andere delen van de westerse wereld. Er zijn echter vele andere internationale feestdagen waarop veel gewinkeld wordt. Sommige daarvan genereren zelfs meer omzet dan Black Friday en Cyber Monday samen. Lees verder voor een lijstje van de acht grootste shop-feestdagen van over de hele wereld. Zou u ze allemaal op kunnen noemen?


DE TOP 8 GROOTSTE SHOP-FEESTDAGEN TER WERELD


1: BLACK FRIDAY

Black Friday is zonder meer een van de grootste en bekendste shopping-feestdagen ter wereld. In de VS valt Thanksgiving (een andere enorme shopping-feestdag die we later bespreken) altijd op een donderdag. Black Friday wordt elk jaar gevierd op de dag na Thanksgiving (de vierde donderdag van november). Sinds 1950 wordt Black Friday gebruikt als marketingstunt om de onofficiële start van het winkelseizoen voor kerstaankopen in te luiden. Maar sinds 2003 is het in de VS officieel de drukste winkeldag van het jaar. Net als veel andere Amerikaanse consumententradities heeft ook Black Friday het buitenland bereikt. Het vindt inmiddels plaats in veel andere landen in Azië, Europa en zowel Noord- als Zuid-Amerika. Het is in deze landen niet zo groot als in de VS. Toch wordt Black Friday elk jaar weer populairder. In Europa maakte de shopdag tussen 2010 en 2014 bijvoorbeeld een indrukwekkende groei van 124% door. Black Friday is ook ongelooflijk populair geworden in Brazilië. Daar veroorzaakt het vaak veel chaos (net als in Amerika). De feestdag is recentelijk echter in opspraak geraakt omdat sommige detailhandelaren de prijzen opkrikken voordat ze korting geven. Dit zou de illusie van een aanbieding creëren.
 
Dit zou de illusie van een aanbieding creëren.
 

2: CYBER MONDAY

Wat de grootste en bekendste shop-feestdagen ter wereld betreft, wordt Black Friday op de voet gevolgd door Cyber Monday. De “feestdag” bestaat officieel sinds 2005 en valt in de VS altijd op de maandag na Thanksgiving. Het was oorspronkelijk bedoeld om internetshoppen te stimuleren. Consumenten ontvingen korting wanneer ze producten online kochten in plaats van in een traditionele winkel. Dat idee bleek te werken. Adobe heeft hier onderzoek naar gedaan. Vastgesteld werd dat Amerikaanse consumenten vorig jaar alleen al op de ochtend van Cyber Monday meer dan 840 miljoen Amerikaanse dollars hadden besteed. Volgens dezelfde bron gaven ze op zaterdag en zondag meer dan 15 miljard Amerikaanse dollars uit. Dat is meer dan 10% meer dan het jaar ervoor. En het is niet moeilijk om te begrijpen waarom: Veel consumenten raken ontmoedigd door de chaos en agressieve competitie waar Black Friday zo berucht om is. Cyber Monday biedt deze consumenten de kans om toch nog te profiteren van deals en kunnen daarbij comfortabel online shoppen. Net als Black Friday is Cyber Monday over de hele wereld snel aangeslagen. Het is tegenwoordig in Groot-Brittannië, de rest van Europa, Brazilië, Argentinië en veel andere landen een speciale winkeldag. De shopdag is vooral belangrijk in Latijns-Amerikaanse landen.
 

3: DIVALI

Hoewel het misschien niet zo bekend is als de vorige twee shopdagen, is Divali een groots evenement. Divali is een traditioneel hindoeïstisch lichtfestival dat gevierd wordt in India, Fiji, Maleisië, Sri Lanka en veel andere landen. De datum van Divali is elk jaar anders, maar valt meestal tussen oktober en november. Traditioneel gezien markeert het de overwinning van het licht op de duisternis. Het heeft zich inmiddels echter ontwikkeld tot een enorme commerciële feestdag. Dat geldt vooral in India en Nepal, waar het de grootste shopdag van het jaar is. Tijdens Divali kopen hindoes feestelijke lichtjes om hun huizen te versieren en cadeautjes voor henzelf, familie en vrienden. Dit kunnen kleren, elektronische apparaten (vooral mobiele telefoons), gadgets, gebruiksvoorwerpen en zelfs luxeproducten, zoals auto’s en sieraden, zijn. Cashkaro.com, India’s grootste website voor cashback en kortingsbonnen, heeft ruim duizend consumenten ondervraagd. Zo kreeg het bedrijf een beeld van de winkeltrends rond Divali in India. Het ontdekte dat mensen tijdens Divali gemiddeld tussen de 10.000 en 25.000 RS (ongeveer 150-400 USD) besteden. Sommige klanten beweren op de feestdag echter meer dan 50.000 RS (780 USD) uit te geven. De firma merkte ook op dat shoppers tijdens Divali steeds meer online kopen, vanwege de lagere prijzen en een comfortabelere shopervaring.
 

4: VRIJGEZELLENDAG (GUANGGUN JIE)

Black Friday en Cyber Monday zijn dan misschien de bekendste internationale shop-feestdagen. Ze kunnen niet tippen aan China’s Guanggun Jie of “Vrijgezellendag”. Vrijgezellendag werd in de jaren ‘90 bedacht door studenten ter ere van China’s meest gewaardeerde bevolkingsgroep (jonge singles). Eind 2000 werd de feestdag echter overgenomen door Alibaba Group. Dit is een Chinese e-commerce gigant. Hierdoor is het omgetoverd tot de grootste shop-feestdag ter wereld. Laten we het eens vergelijken met Amerikaanse shopdagen: Vrijgezellendag blijkt in China vorig jaar meer dan 25 miljard Amerikaanse dollars aan omzet te hebben gegenereerd. De omzet van Thanksgiving en Black Friday samen bedroeg in de VS vorig jaar “slechts” 4,7 miljard Amerikaanse dollars.
 

5: THANKSGIVING

Thanksgiving is een van de grootste feestdagen in de VS. Men associeert meestal Black Friday en Cyber Monday met de grootste shopdagen. Toch moet ook Thanksgiving absoluut genoemd worden. Oorspronkelijk werd Black Friday beschouwd als de start van het seizoen voor kerstaankopen. Inmiddels houden detailhandelaars zich echter niet meer zo aan deze regels. Veel grote retailers in de VS (zoals Walmart, Target en Best Buy) openen hun deuren op Thanksgiving. Dit biedt als het ware een voorsprong op het gigantische shopweekend dat volgt. Sommige klanten scoren op Thanksgiving bij de grote warenhuizen zelfs betere koopjes dan op Black Friday of Cyber Monday. En dat is meer dan genoeg om consumenten aan te trekken.
 
In 2017 genereerde Thanksgiving alleen al via online verkoop 1,5 miljard Amerikaanse dollars.
 

6: BOXING DAY

Boxing Day is met gemak de grootste shop-feestdag in Groot-Brittannië en andere voormalige Britse koloniën, zoals Australië. Het wordt gevierd op Tweede Kerstdag en staat net als Black Friday bekend om de speciale deals op consumptiegoederen. Black Friday is bedoeld om het begin van het kerstseizoen aan te duiden. En Boxing Day markeert het einde daarvan. Het idee achter de feestdag is simpel: Detailhandelaars die voor het einde van het jaar van hun overtollige kerstvoorraad af willen, verkopen deze na 25 december voor stuntprijzen. In voormalige Britse koloniën, zoals Canada, was Boxing Day lange tijd de voornaamste shopdag. Tegenwoordig zijn deals op Boxing Day echter vergelijkbaar met die van Black Friday. En zowel Black Friday als Cyber Monday worden in veel van deze landen steeds populairder.
 

7: EL BUEN FIN

El Buen Fin (letterlijk: “Het Goede Einde”) markeert het begin van het winkelseizoen rond de feestdagen in Mexico. Het is een jaarlijks evenement dat plaatsvindt in het weekend voor Dia De La Revolucion. Dit is de dag waarop het begin van de Mexicaanse Revolutie wordt gevierd. In 2017 zou de vierdaagse shopmarathon naar verwachting enorm zijn. Het genereerde naar schatting meer dan 100 miljard pesos (ongeveer 5,5 miljard Amerikaanse dollars). El Buen Fin biedt consumenten net als Black Friday in de VS allerlei soorten deals. Van kortingen op kleding tot elektronica en speciale kredietaanbiedingen en zogenaamde “package deals”.
 

8: CHINEES NIEUWJAAR

Chinees Nieuwjaar is een belangrijk Chinees feest en wordt naar schatting door 1 miljard mensen ter wereld gevierd. Officieel markeert het het begin van het nieuwe jaar volgens de Chinese lunisolaire kalender. Inmiddels is het echter ook uitgegroeid tot een enorme commerciële feestdag. Het kopen van cadeautjes, decoratie en eten is een belangrijk onderdeel geworden. Hoewel het niet zo groot is als Vrijgezellendag, genereert Chinees Nieuwjaar nog steeds veel omzet: Hong Kong Means Business rapporteerde bijvoorbeeld dat de omzet in Hangzhou, de hoofdstad van de provincie Zhejiang, in 2016 binnen de eerste zes dagen van het festival 754 miljard RMB (118 miljard USD) bedroeg.


DOE UW VOORDEEL MET DEZE INTERNATIONALE FEESTDAGEN

Bent u er klaar voor om te profiteren van deze internationale winkelfeestdagen? Neem vandaag nog contact met ons op. Ontdek meer over onze vertaaldiensten en bereik hiermee een internationaal publiek.